Montera solfilm i minusgrader

Vgren
3 mars 2010 · 110 Inlägg

Tänkte bara kolla om det är någon som vet hur solfilm beter sig i minusgrader.
Har en ruta som behöver tonas om och jag har ingen värme i garaget.
Enda jag kan göra är att ta in solfilmen i kåken och få den rumstempererad och använda en varmluftpistol vid monteringen på rutan för att få det lite varmare. Eventuellt sätta igång en kupé värmare.
Är det en genomförbar lösning?

Tacksam för svar
/ Ville

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
Putteliten
3 mars 2010 · 9 078 Inlägg

Se till att värma på rutan lite innan montering, skrapa bort vattnet ordentligt och låt bilen stå över natt med coupevärmare så ska det nog inte vara några bekymmer.

Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Cruizr
3 mars 2010 · 417 Inlägg

Solfilmen mår inte bra av minusgrader vid montering. Sen finns det risk att du pajjar rutan om rutan är iskall och du värmer för hårt med värmepistol.

Mvh/ Jocke

maco
3 mars 2010 · 1 207 Inlägg

Vad sägs om att ta lös rutan och göra det vid köksbordet? Så vida det inte är bakrutan då.

Mr_EmCom Med.lem
3 mars 2010 · 3 759 Inlägg

Åk till stan och ställ bilen en halv dag i ett parkeringsgarage. Sen moterar du den.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
NissanMotorsport
3 mars 2010 ·

a.lt lägg 120?? kr på en eller två timmar i OK´s gör-det-själv hall. smile kan inte tänka mig att de är särskilt kul att montera solfilm ute nu, man ska helst inte stressa och de gör man ju när det är kallt tongue

Kanske även solfilmen blir lite stel? ingen aning om hur de är att montera utomhus så ska inte yttra mig för mycket..

Vgren
4 mars 2010 · 110 Inlägg

Jag ska hålla till inne i garaget men det finns ingen värme där. Jag har iallafall tak över huvvet.
Hade tänkt låta en kupé värmare stå och blåsa 1-2 timmar innan jag börjar och sen ha lite underhållsvärme under arbetet i form av både kupé fläkt och ev varmluftpistol (inte på maxvärme dock).
Solfilmen borde vara ca 20 grader när jag börjar iallafall tackvare att den har legat innomhus över natten.

/Ville

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
Hucky Fotograf
4 mars 2010 · 66 Inlägg

Funderar på samma sak, o verkar ju inga problem om man bara har i kupé värmaren smile

SolfilmochSakerhet Mr Solfilm
8 maj 2010 · 29 Inlägg

De flesta tillverkare av solfilm gör sina filmer med CDA -lim vilket kräver +15C grader ca.
Solar Gards solfilmer klarar ner till -5C, tack vare bl.a PS-lim, grader vid rätt vätskeblandning.
Var dock försiktigt om du skal värma/forma en ruta så att glaset inte säger "pang".

Blytung högerfot & Gasen i botten!
Motto: Kvalitet och prestanda är nr:1
Tycker att Greenlight Magazine är en ball nättidning!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang