6810
Sök

Montering av MAGNETVENTIL till Saab 9-3 2,0T 154hk,

2 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
såhär är det. Jag har en Sabb 9-3 2,0T 154 hk som jag chippade för ett par dagar sedan. grejen är bara den att jag inte får ut med än 10 hästar, pga att de inte finns någon magnetventil. Efter många nervsammanbrott fick jag till slut tag på en Magnetventil med tillhörande slangar. nu kommer frågan : hur får man på den?

min motor ser nämligen inte alls likadan ut som 9-5an som jag monterade av magnetventilen ifrån.
(enligt 3 oberoende mekaniker ska de vara likadana magnetventiler till 9-3 och 9-5.

vore extremt tacksam om nån kunde hjälpa mig!smile

1 Inlägg
6 mars 2010
Eftersom din bil har Trionic 5 (154-hästarsvarianten har ingen luftmängdsmätare mellan insuget och turbon) istället för Trionic 7 som på nyare 9-3 och 9-5 så är din magnetventil annorlunda. Kostar ca 2500 kr ny på Saab, men det finns kopior på bland annat Mekonomen. Dock kan man få problem med svajande laddtryck med kopiorna sägs det - har inte testat själv.

2 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
tack för upplysningen! Men jag har en magnetventil med tillhörande slangar.. dock har jag ingen aning om hur den ska sitta=)

7 283 Inlägg
6 mars 2010
Maritnfkb skrev:
tack för upplysningen! Men jag har en magnetventil med tillhörande slangar.. dock har jag ingen aning om hur den ska sitta=)

Problemet är att om du har T5 styrsystemet som tidigare kille skrev så passar inte magnetventilen ifrån T7 systemet som bl a 9-5an har.

2 788 Inlägg
27 oktober 2010
Nu vill jag gå till grunden lite med det här...Känns som att man dammsugit internet på både bilder och info...

Har en Saab 9-3 -99 med t5-motor, 154hk som jag skall montera magnetventil i...enligt speedparts anvisning skall den monteras i fläktkåpan med "gummimuttrar", finns det förborrade hål eller är det något som man får fixa själv?

Sök