Fördelar med elfläkt?

Poontuz
7 mars 2010 · 31 Inlägg

tja

Har en bmw e30 med kylfläkt som drivs av motorn, men har planer på att ta bort den och sätta en elfläkt på kylaren istället. Men vad ger det för fördelar egentligen? förutom att det låter mindre och är säkrare?

tacksam för svar:)

//Pontus

XeptiQ Whatever :)
7 mars 2010 · 1 652 Inlägg

hmm säkrare är de väl inte om du får kortis i kablarna till elfläkten?
de bästa med hö fläkten är att den drivs helatiden...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Super40
7 mars 2010 · 415 Inlägg

Pålitlighet är väl fördelen med en som drivs av motorn. Elfläkten gör ju så att man får mindre roterande massa på motorn och gör motorn lite varvvilligare. Frågan är dock om man kommer märka skillnaden. En annan fördel är att den kan kyla även efter motorn har stängts av.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Poontuz
7 mars 2010 · 31 Inlägg

Super40 skrev:
Pålitlighet är väl fördelen med en som drivs av motorn. Elfläkten gör ju så att man får mindre roterande massa på motorn och gör motorn lite varvvilligare. Frågan är dock om man kommer märka skillnaden. En annan fördel är att den kan kyla även efter motorn har stängts av.

aa de va de ja fundera på, om man skulle få nån märkbar förändring på motorns effekt? Sen slipper man väl "höfläktsljudet" också, vilket kan vara skönt.

Froborg
7 mars 2010 · 323 Inlägg

Dom gånger man behöver fläkten är i köer och på tomgång, när motorn snurrar som långsammast mao. En elfläkt blir effektivare än originalfläkten

Senast redigerat av Froborg (7 mars 2010)

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Poontuz
7 mars 2010 · 31 Inlägg

Är det nån som vet vart man kan köpa såna där fläktar då?

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
7 mars 2010 · 857 Inlägg

Jag köpte min elfläkt på biltema. Billigt och funkar kanon tycker jag.

Poontuz
7 mars 2010 · 31 Inlägg

g-man skrev:
Jag köpte min elfläkt på biltema. Billigt och funkar kanon tycker jag.

Då ska jag också prova deras, tackar

stefan_R
7 mars 2010 · 1 Inlägg

Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.

Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.

Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i.
Mvh

att köra en 850r går ej att beskriva :D
Volvo 850r (1996)
Poontuz
7 mars 2010 · 31 Inlägg

stefan_R skrev:
Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.

Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.

Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i.
Mvh

tack för upplysningarna! tror jag monterar en sån nu, verkar bara vara till fördel.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 mars 2010 · 2 252 Inlägg

+ ofatst effektivare än original hö fläkt
+ efterkylning (ännu bättre om du har en elektrisk hjälp cirkulations pump)
+tar mindre plats
+ mindre kraft från motor då org fläkt väger en sisdådär 2 - 3 kg

- tar rätt mycket ström vid efterkylning vid avstängd motor
-lever om rätt mycket vid efterkylning när man inte hör motorn

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Poontuz
7 mars 2010 · 31 Inlägg

The_Mechanic skrev:
+ ofatst effektivare än original hö fläkt
+ efterkylning (ännu bättre om du har en elektrisk hjälp cirkulations pump)
+tar mindre plats
+ mindre kraft från motor då org fläkt väger en sisdådär 2 - 3 kg

- tar rätt mycket ström vid efterkylning vid avstängd motor
-lever om rätt mycket vid efterkylning när man inte hör motorn

Aa märker man nån effektskillnad alls då?
Har man bara bra batteri så borde de inte vara nåt problem

Bensinskallen P o r s c h e
7 mars 2010 · 1 700 Inlägg

Poontuz skrev:

The_Mechanic skrev:
+ ofatst effektivare än original hö fläkt
+ efterkylning (ännu bättre om du har en elektrisk hjälp cirkulations pump)
+tar mindre plats
+ mindre kraft från motor då org fläkt väger en sisdådär 2 - 3 kg

- tar rätt mycket ström vid efterkylning vid avstängd motor
-lever om rätt mycket vid efterkylning när man inte hör motorn

Aa märker man nån effektskillnad alls då?
Har man bara bra batteri så borde de inte vara nåt problem

Ger ju i teorin lägre soppaförbrukning, alltså mer effekt, eftersom höfläkten ger ett ganska ordentligt motstånd. Sen om elfläkten drar mindre ström och effekt ur batteriet är frågan, för om den drar lika mycket effekt som höfläkten tar från motorn blir det ingen direkt prestandaskillnad tongue

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Mr_EmCom Med.lem
7 mars 2010 · 3 759 Inlägg

Man slipper ljudet från höfläkten, och risken för att den går sönder/blir dålig (vilken är vanligt på äldre BMW)
elfläkten är fränare ;P

Du får snyggare motorrum också.

Försök hitta en tvåstegad fläkt, så kan du sätta ena nivån på termostat och högnivån på en knapp i kupén i nödfall.

Vovlo 850 tror jag har en tvåstegad. Finns på skorten för några hundra.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Poontuz
7 mars 2010 · 31 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Man slipper ljudet från höfläkten, och risken för att den går sönder/blir dålig (vilken är vanligt på äldre BMW)
elfläkten är fränare ;P

Du får snyggare motorrum också.

Försök hitta en tvåstegad fläkt, så kan du sätta ena nivån på termostat och högnivån på en knapp i kupén i nödfall.

Vovlo 850 tror jag har en tvåstegad. Finns på skorten för några hundra.

okej vet nån om den från 850 passar någorlunda utan större modifieringar? isf ska jag höra med några skrotar

Mr_EmCom Med.lem
8 mars 2010 · 3 759 Inlägg

Poontuz skrev:

Mr_EmCom skrev:
Man slipper ljudet från höfläkten, och risken för att den går sönder/blir dålig (vilken är vanligt på äldre BMW)
elfläkten är fränare ;P

Du får snyggare motorrum också.

Försök hitta en tvåstegad fläkt, så kan du sätta ena nivån på termostat och högnivån på en knapp i kupén i nödfall.

Vovlo 850 tror jag har en tvåstegad. Finns på skorten för några hundra.

okej vet nån om den från 850 passar någorlunda utan större modifieringar? isf ska jag höra med några skrotar

Vet inte hur liten kylaren är på m10, men på m20 passar den bra.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
myran Foto/Bilnörd
8 mars 2010 · 1 541 Inlägg

Mindre roterande massa ger bättre respons ur motorn.

Samt att du kanske sparar en halv hästkraft på att motorn slipper driva fläkten konstant.

Andra sidan belastar ju en el-fläkt generatorn mera så den går tyngre. så någon direkt effekt ökning är nog svår och se. Mera för responsen man tar bort den.

Sen tar ju en elfläkt mindre plats också.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 mars 2010 · 3 404 Inlägg

Jag styr min via vippbrytare och det är inte många gånger jag behövt ha den igång... Det är i köer eller om man kört hårt så brukar jag ha den på någon min på tomgång och efter jag stängt av motorn.

Det är dock lätt att glömma slå på den när man väl är förbannad för att man sitter fast tongue så en styrning via termostat är inte så tokigt

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Poontuz
8 mars 2010 · 31 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Poontuz skrev:

Mr_EmCom skrev:
Man slipper ljudet från höfläkten, och risken för att den går sönder/blir dålig (vilken är vanligt på äldre BMW)
elfläkten är fränare ;P

Du får snyggare motorrum också.

Försök hitta en tvåstegad fläkt, så kan du sätta ena nivån på termostat och högnivån på en knapp i kupén i nödfall.

Vovlo 850 tror jag har en tvåstegad. Finns på skorten för några hundra.

okej vet nån om den från 850 passar någorlunda utan större modifieringar? isf ska jag höra med några skrotar

Vet inte hur liten kylaren är på m10, men på m20 passar den bra.

Ja har m42 motorn den kylaren är lite annorlunda tror ja men de borde nog passa med lite moddning.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
8 mars 2010 · 764 Inlägg

stefan_R skrev:
Det är också bra med elfläkt då du under vintertid / sommartid får upp tempraturen snabbare då fläkten inte är i arbetsläge. Vid riktigt kalla dagar behöves inte fläkt och då onödigt att ha en igång.

Jag driver min med en termostat som sätter igång fläkten på en önskad tempratur.

Fläktar o termostater hittar du på dem flesta styling hemsidor och är guldvärt att satsa i.
Mvh

Det där är ju inte sant. Mekaniska fläktar har en viskokoppling som gör att de inte roterar innan temperatur är uppnådd.

Frågan är dessutom om elfläkt verkligen ger någon effektökning. Tänk på att generatorn har ganska taskig verkningsgrad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang