Oljeplugg, gängan är sopslut, får inte väck pluggen från tråget!

S_Henjer
7 mars 2010 · 1 150 Inlägg

Tja.

Problem är som jobbigast när de dyker upp som mest olägligt!

Det är som så att jag skulle byta olja i Audin nu ikväll, och när jag kommer till pluggen och ska lossa den så snurrar det bara. Detta tyder antagligen på att gängan i tråget har smulats sönder. Jag får alltså inte bort pluggen.

Problem 1:
    - Hur ska jag få bort pluggen på smidigast och lämpligast sätt?

Problem 2:
    - Hur ska jag göra för att få det rätt igen, utan att behöva lyfta motorn eller sänka framvagnen?

Jag tvivlar på att jag är den förste som råkar ut för detta, hur brukar man lösa det?

Tacksam för svar/ S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
dawwe ...has left the building...
7 mars 2010 · 4 474 Inlägg

Utgår från att bilen står i ditt privata garage...
Nu vet jag inte vad det är för material i tråget på din bil men om jag vore dig skulle jag börja med att skruva loss pluggen, lite våld lär behövas kanske att man får skruva pluggen samtidigt som man bänder den utåt med hjälp av en mejsel tex...När pluggen väl är borta så gäller det att få ut så mycket metallrester som möjligt. Nästa steg är att kolla hur mycket material det finns vid pluggen, min gissning är att det finns tillräckligt med material för att kunna gänga upp en överdimension...Det bästa är såklart att byta tråg men gängar man noga (förutsatt att det finns nog med material) så blir det tillräckligt bra!

Senast redigerat av dawwe (7 mars 2010)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
robininfOCUS Med lem
7 mars 2010 · 768 Inlägg

Hej! Vad jobbigt.. Går det inte skruva bort hela oljetråget i värsta fall? /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
zshoe Kokar ris
7 mars 2010 · 923 Inlägg

robininfOCUS skrev:
Hej! Vad jobbigt.. Går det inte skruva bort hela oljetråget i värsta fall? /Robin

precis vad jag tänkte skulle vara smidigast, då går det ju att borra ut pluggen i värsta fall o gänga om, plus att du får bort alla eventuella metallrester.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
twin_cam Smålänning
7 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Men går den runt är en ju gängpaj?

Då brukar dne lossna av sig själv om man våldar lite... Det är itne så att pluggen blivit rund då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bumpe Lastbilsmekaniker
7 mars 2010 · 3 878 Inlägg

Det finns något som kallas helicoil, eller insatsgänga på svenska!

Det man gör är att man gängar upp till överdimnension (ev borrar först) och gängar sedan i en hylsa så att du återfår normal storlek på gängan. Denna hylsa har alltså gängor både på utsidan och på insidan. Sen byter man plugg och fyller i ny olja smile

Vill man vara extra duktig kan man "skölja" ut spånet med en skvätt olja innan man drar i pluggen, har gjort både med och utan sköljning med lyckat resultat!

Load3d
7 mars 2010 ·

ja helicoil är det bästa sättet men du måste lös med tråget då, för att få bort all spån som bildats vid borrningen och omgängningen och för att du ska kunna borra så rakt som möjligt samt gänga, antar att du inte har en helicoil sats, de flesta verkstäder har dessa satser och fungerar hur bra som helst gängan blir mycket bättre än den som sitter där standard.
porche använde helicoil till cylinderblocken på deras värre maskiner, det är pålitligt, och enkelt att grejja

// Lycka till

Senast redigerat av Load3d (7 mars 2010)

MR_EVIL gasa tills de rasar!
7 mars 2010 · 225 Inlägg

om du endå får ner tråget så är det ju bättre att åka till en skrot och köpa ett nytt med oljeplugg ...

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
ACF Bil tosing
7 mars 2010 · 117 Inlägg

Börja med att vålda ut pluggen, har du tur är det ju pluggens gänga som är kass och det räcker med att friska upp gängan i tråget med en gängtapp och köpa en ny plugg.
slå i lite billig olja som får rinna igenom och skölja ut så mkt metalrester som möjligt.

S_Henjer
8 mars 2010 · 1 150 Inlägg

dawwe skrev:
Utgår från att bilen står i ditt privata garage...
Nu vet jag inte vad det är för material i tråget på din bil men om jag vore dig skulle jag börja med att skruva loss pluggen, lite våld lär behövas kanske att man får skruva pluggen samtidigt som man bänder den utåt med hjälp av en mejsel tex...När pluggen väl är borta så gäller det att få ut så mycket metallrester som möjligt. Nästa steg är att kolla hur mycket material det finns vid pluggen, min gissning är att det finns tillräckligt med material för att kunna gänga upp en överdimension...Det bästa är såklart att byta tråg men gängar man noga (förutsatt att det finns nog med material) så blir det tillräckligt bra!

Det stämmer. Tråget är förmodligen gjort av gjutalu. Jo, det bästa är såklart ett nytt tråg, men tvivlar på att jag får väck det utan att först lyfta motorn eller sänka framvagnen. Det blir förmodligen en ny gänga i det nuvarande hålet, fast det lämnar jag iväg till verkstad för att göra.

cenoxide skrev:
robininfOCUS skrev:
Hej! Vad jobbigt.. Går det inte skruva bort hela oljetråget i värsta fall? /Robin

precis vad jag tänkte skulle vara smidigast, då går det ju att borra ut pluggen i värsta fall o gänga om, plus att du får bort alla eventuella metallrester.

Tror inte jag får bort tråget utan att antingen sänka framvagn eller lyfta motorn. Jag kan säkert få väck alla bultarna med lite slit, men jag misstänker att oljepumpen tar i.

twin_cam skrev:
Men går den runt är en ju gängpaj?

Då brukar dne lossna av sig själv om man våldar lite... Det är itne så att pluggen blivit rund då?

Jo det är förmodligen gängpaj, nej bulten är inte rund. Så dum är jag inte =P Hehehe.

bumpe skrev:
Det finns något som kallas helicoil, eller insatsgänga på svenska!......

Jo, snackade precis med verkstan och han sa att han hade någon form av insatsgänga, så vi får la se var de slutar.

ACF skrev:
Börja med att vålda ut pluggen, har du tur är det ju pluggens gänga som är kass och det räcker med att friska upp gängan i tråget med en gängtapp och köpa en ny plugg.
slå i lite billig olja som får rinna igenom och skölja ut så mkt metalrester som möjligt.

Jag försökte lite igår, men vet inte riktigt hur mycket jag ska våga att ta i, om nu tråget är gjutet. Vore fruktansvärt jobbigt om det gick sönder ännu mer.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
S_Henjer
9 mars 2010 · 1 150 Inlägg

Tja. Har legat och slitit hela kvällen i garaget, det gick inte att få väck pluggen till en början. Men när jag fick en hjälpande hand så gick det efter en stund.

En mejsel från ena hållet, en annan från ett annat håll och en blocknyckel sen kom han så smått, det aset.

Resultatet i detta blev att gängan i tråget, är hel! Gängan på bulten var helt borta, se bilden.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/69353/874140_yqk0j3.jpg
Lite kass gänga..

Nu blir det ny plugg, en gängtapp för att fräscha upp tråget lite, ny olja/filter imorrn.

/S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
isso \m/(><)\m/
9 mars 2010 · 742 Inlägg

Tur att det var gängan på pluggen och inte tråget som pajat

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
S_Henjer
9 mars 2010 · 1 150 Inlägg

isso skrev:
Tur att det var gängan på pluggen och inte tråget som pajat

Absolut. Det var planerat att sätta i en HeliCoil imorgon, men då hade jag inte fått väck pluggen..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
twin_cam Smålänning
9 mars 2010 · 7 877 Inlägg

Har aldrig sett nått liknande! Dragit pluggen med mutterknackare eller? big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Dubs I got Dubs!
9 mars 2010 · 2 423 Inlägg

man ska icke dra bulten med mutterknackare.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
lelleal
9 mars 2010 · 1 150 Inlägg

nån som har tagit fel på vilket håll man ska dra åt enda anledningen ja kan se ?smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
patrikke
9 mars 2010 · 1 749 Inlägg

Hoppsan!

Undrar var gängan är då?
Fick du ur spiralen eller ligger den kvar i tråget och väntar på att kila fast sig någonstans :s

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
S_Henjer
9 mars 2010 · 1 150 Inlägg

twin_cam skrev:
Har aldrig sett nått liknande! Dragit pluggen med mutterknackare eller? big_smile

Ehm näe, helt hjärndöd är jag inte lol

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
S_Henjer
9 mars 2010 · 1 150 Inlägg

Adde666 skrev:
man ska icke dra bulten med mutterknackare.

Av egen erfarenhet kanske? Eller var ifrån kommer antydan till detta?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
S_Henjer
9 mars 2010 · 1 150 Inlägg

lelleal skrev:
nån som har tagit fel på vilket håll man ska dra åt enda anledningen ja kan se ?smile

Hur blir det såhär då?

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang