Inkoppling av kitsystem

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

Hej, har beställt mig ett kitsystem som ska drivas på steg till bilen.

Men jag blev nu lite osäker på inkopplingen. 

Kitet är ett DLS R5A och jag undrar hur jag ska koppla diskanten?  Jag förstår att både middarna och diskanterna ska kopplas till delningsfiltret och sedan plus och minus bak till steget.  Men betyder inte detta att både diskanterna och middarna drivs av steget?  Tanken var ju att driva diskanterna på stereon.

Orkar steget verkligen det? (DLS ca22)  Steget ska ju leverera 2x60Wrms.

Bild från Bruksanvisningen
http://data.fuskbugg.se/skalman01/inkoppl.jpg


Tacksam för lite hjälp!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
8 mars 2010 · 2 353 Inlägg

berf skrev:
Hej, har beställt mig ett kitsystem som ska drivas på steg till bilen.

Men jag blev nu lite osäker på inkopplingen. 

Kitet är ett DLS R5A och jag undrar hur jag ska koppla diskanten?  Jag förstår att både middarna och diskanterna ska kopplas till delningsfiltret och sedan plus och minus bak till steget.  Men betyder inte detta att både diskanterna och middarna drivs av steget?  Tanken var ju att driva diskanterna på stereon.

Orkar steget verkligen det? (DLS ca22)  Steget ska ju leverera 2x60Wrms.

Bild från Bruksanvisningen
http://data.fuskbugg.se/skalman01/inkoppl.jpg


Tacksam för lite hjälp!

Det korta svaret är; ja, absolut inga som helst problem! Det orkar det absolut.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

Tack för ett snabbt svar, då betyder detta att jag kan tex driva ett par 4" och 5,25" koax på stereon istället?

huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

Är dom lättdrivna så skulle det funka.

Ska du ha 5.25 som rearfill? Isåfall rekommenderar jag DLS 125 nu när du ändå kör på dls wink

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

Tänkte köpa ett par 4" koax och ha kvar de gamla original koaxialerna som rearfill.

Stereon ska ju punga ut 4x50w max så borde ju inte vara några probs alls.

Blir självklart nya bakhögtalare senare när plånboken tillåter.

huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

berf skrev:
Tänkte köpa ett par 4" koax och ha kvar de gamla original koaxialerna som rearfill.

Stereon ska ju punga ut 4x50w max så borde ju inte vara några probs alls.

Blir självklart nya bakhögtalare senare när plånboken tillåter.

Vad stereon ger ut säger inte speciellt mycket.

Rms-watt är det sanna värdet. Vet inte vad du har för stereo, men min kenwood lämnar 4x50 watt MAX, och i själva verket säkert runt 12 Watt RMS.

Man ska inte stirra sig blind på watten. Ett Rockford som presterar 2x25 RMS lovar jag dig ger ut renare effekt än tex ett randommärke som lovar 2x50 rms tex..

Senast redigerat av huntelaar (8 mars 2010)

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

huntelaar skrev:
Vad stereon ger ut säger inte speciellt mycket.

Rms-watt är det sanna värdet. Vet inte vad du har för stereo, men min kenwood lämnar 4x50 watt MAX, och i själva verket säkert runt 12 Watt RMS.

Man ska inte stirra sig blind på watten. Ett Rockford som presterar 2x25 RMS lovar jag dig ger ut renare effekt än tex ett randommärke som lovar 2x50 rms tex..

Nej det har jag förstått men en Pioneer 4200SD ska ju kunna driva ett par krassliga original 5,25 koaxialer och ett par 4" koax tycker man ju. wink

Har inte tänkt köpa de fetaste 4 tummarna utan blir några lite billigare.

huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

Vart hade du tänkt placera 4" någonstans?

Vad har du för någon bil?

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

Förresten, hur tjocka kablar borde man ha till diskanterna? räcker 1.5mm2?

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

huntelaar skrev:
Vart hade du tänkt placera 4" någonstans?

Vad har du för någon bil?

Det är en s40 så det blir i instrumentbrädan.

huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

berf skrev:
Förresten, hur tjocka kablar borde man ha till diskanterna? räcker 1.5mm2?

Var planen att koppla förbi delningsfiltret? Isåfall kommer dina diskanter att gå sönder direkt.

Det ingår kablar för diskanten och midbasen i förpackningen du får. Däremot får du dra egna kablar till slutsteget..

Edit : 2.5 mm2 från filtret till steget funkar bra

Senast redigerat av huntelaar (8 mars 2010)

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

oh okej då behöver jag inte oroa mig!

Nej jag ska inte koppla förbi diskanterna, de ska drivas på steget tillsammans med middarna.

huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

Nej tänkte mest att du skrev att du skulle driva diskanterna på stereon. Men in med allt i filtret och sen från filtrets input + och - till stegets vice versa.

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

Yes, det är så det får bli!

Men vad tror du om att köpa ett par skröppliga 4 tummare?  Har inte mkt kvar på min budget just nu och undrar hur pass bra tex: http://www.blekingebilradio.se/?categor … %C3%B64000 skulle spela?

Skulle dessa förstöra mer än de skulle förbättre ljudet?

evilaudio
8 mars 2010 · 16 195 Inlägg

så du hade tänkt att ha ett 5,25" kit drivet på ett steg fram samt 4" koaxer i panelen som drivs av stereon??   säger bara NEJ NEJ NEJ NEJ.

bortkastade pengar som pajjar ljudet.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

Har ingen erfarenhet av det märket. Men med tanke på priset skulle jag tro att det inte skulle bli bättre ljud av dom.

Men någon som testat just dom får ju gärna ge ett omdöme.

Men jag hade nog hellre väntat och satsat på ett par DLS 4" när pengarna finns.

Ju mer DLS ju bättre wink

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

Okej, får spara på pengarna och trycka ner diskanterna där 4" skulle suttit istället tills pengarna finns till bra högtalare istället.

huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

Just placering av diskant kan vara knepig. Prova dig fram till det du tycker låter bäst.

Men hade jag varit du hade jag nog inte placerat dom där du senare ska sätta högtalare. Bättre att sätta dom på plats genom att prova sig fram, och inte behöva flytta dom senare när du ska sätta högtalarna på samma ställe.

berf
8 mars 2010 · 41 Inlägg

okejokej, men jag borde väl ta bort den gamla diskanten som sitter i intrumentbrädan?

huntelaar DLS
8 mars 2010 · 1 147 Inlägg

berf skrev:
okejokej, men jag borde väl ta bort den gamla diskanten som sitter i intrumentbrädan?

Är den inkopplad nu?

Jag vet inte men ljudbilden lär ju bli helt vrängd sen när du sätter dina nya 5.25" och medföljande diskant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang