7651
Sök

Hur ska jag koppla från slutsteget?

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
Tjabba, har börjat läsa mer och mer på ljud trådar:)
och har sett att man kan koppla basarna olika beroende på ohm....
Mitt ljud spelar bra enligt mig, men det kanske kan spela lite bättre om jag kopplar "rätt" big_smile

Mitt slutsteg är ett RockFord Fosgate P300-1 alltså ett monosteg med denna spec
150W x 1 @ 4-Ohms RMS
300W x 1 @ 2-Ohms RMS
High-Pass (HP): 40-400Hz 12dB/octave Butterworth
Low-Pass (LP): 40-400Hz 12dB/octave Butterworth

och jag har två GAS 12'or med denna spec
Impedans 4ohm.
Känslighet 87dB.
Frekvensomfång 28-800Hz.
Effekttålighet 500W max. 250W RMS.
40oz magnet.
Talspole 50mm.
Basarna ligger i anpassad sluten låda från BRL smile

från slutsteget har jag bara dragit till basaran så dom är på plus respektive minus, jag förstår inte hur jag ska koppla för att få basarna att spela i 2ohm eller i 4ohm?

Ni får skriva ifall jag har vart otydlig big_smile

533 Inlägg
9 mars 2010
Om dina basar bara har en talspole på 4 ohm, så ska du koppla såhär för att få dom i 2 ohm, så du får ut 350w på dom smile

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmSVC_2ohm.gif

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
alltså som jag fattade den där ritningen så ska jag sammankoppla basarna så dom blir " en högtalare "
rätt förstått va?
och som jag har kopplat nu så spelar basarna på 4ohm?
Alltså plus minus till båda högtalarna från steget smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 mars 2010
Du kan inte få till 4Ohms impedans med dina basar då dom ha enkla 4Ohms spolar, det är 2 eller 8Ohm som gäller och så som du har kopplat är rätt (2Ohm), det blir lika som i bilden. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Du kan inte få till 4Ohms impedans med dina basar då dom ha enkla 4Ohms spolar, det är 2 eller 8Ohm som gäller och så som du har kopplat är rätt (2Ohm), det blir lika som i bilden. smile

Fattade inte det där riktigt, men det jag tror du menar är alltså att jag skickar ut 300 rms till basarna:D
alltså ca 150 rms var smile

stahre
9 mars 2010
har för mig att den totala impedansen hos dom basarna är 4ohm, och att det inte är enkla 4ohms spolar på basarna om man tar ut dom i lådan, såvida du inte köpt basarna löst o stoppa i dom i en låda. Dom baslådorna som säljs med basarna redan i är på 8ohm/st. Rätta mig om jag har fel!

218 Inlägg
9 mars 2010
lägg upp en bild, hur du kopplat, lite enklare..tongue

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
stahre skrev:
har för mig att den totala impedansen hos dom basarna är 4ohm, och att det inte är enkla 4ohms spolar på basarna om man tar ut dom i lådan, såvida du inte köpt basarna löst o stoppa i dom i en låda. Dom baslådorna som säljs med basarna redan i är på 8ohm/st. Rätta mig om jag har fel!

Jag köpte först med helt färdiglåda, men lyckades bränna dom på nåt sätt så köpte nya nästan likadana basar dom skulle vara lite lite värre än dom som satt i innan, så ja jag har köpt nya lösa och monterat i big_smile

16 197 Inlägg
9 mars 2010
JimmyAndersson skrev:
stahre skrev:

Jag köpte först med helt färdiglåda, men lyckades bränna dom på nåt sätt så köpte nya nästan likadana basar dom skulle vara lite lite värre än dom som satt i innan, så ja jag har köpt nya lösa och monterat i big_smile

dom lösa GAS basarna är INTE samma som sitter i dom färdiga lådorna, så den lådan du har e för liten.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 mars 2010
JimmyAndersson skrev:
ChriZtoffer skrev:

Fattade inte det där riktigt, men det jag tror du menar är alltså att jag skickar ut 300 rms till basarna:D
alltså ca 150 rms var smile

Om båda basarnas + går till + på steget och lika med - så ja, då får dom dela på 300Wrms. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
JimmyAndersson skrev:
stahre skrev:

dom lösa GAS basarna är INTE samma som sitter i dom färdiga lådorna, så den lådan du har e för liten.

Joo jag vet att lådan är förliten, men han på brl sa att det var så lite så det skulle inte göra nån skillnad smile
Men så här är det kopplat iaf big_smile
http://img294.imageshack.us/img294/1895/slutstegkoppling.jpg

16 197 Inlägg
9 mars 2010
JimmyAndersson skrev:
evilaudio skrev:
JimmyAndersson skrev:

Joo jag vet att lådan är förliten, men han på brl sa att det var så lite så det skulle inte göra nån skillnad smile

bygg en låda på 30 liter till varje bas å fyller den me dämpull,sen lyssnar du på skillnaden så kommer du förstå.

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
JimmyAndersson skrev:
evilaudio skrev:

bygg en låda på 30 liter till varje bas å fyller den me dämpull,sen lyssnar du på skillnaden så kommer du förstå.

Den låda jag har nu är ju på 58 liter:)
och jag har för mig att det är en skiljevägg mellan, alltså så är det ju 29liter var, märker man nåt med en liter till?

16 197 Inlägg
9 mars 2010
JimmyAndersson skrev:
evilaudio skrev:
JimmyAndersson skrev:

och jag har för mig att det är en skiljevägg mellan, alltså så är det ju 29liter var, märker man nåt med en liter till?

2*29 liter??   vilken låda e de du har?

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
JimmyAndersson skrev:
evilaudio skrev:

2*29 liter??   vilken låda e de du har?

standard lådan för 2 st gas tolvor, står på brls hemsida att den är på 58 liter smile

stahre
9 mars 2010
med basarna inräknade så blir den totala volymen ca 52 Liter, vet inte om dom 8 liter gör så stor skillnad..

1 679 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
stahre skrev:
med basarna inräknade så blir den totala volymen ca 52 Liter, vet inte om dom 8 liter gör så stor skillnad..

hur storplats tar basen så man vet hur stor lådan måste bli för att bli 30liter smile

stahre
10 mars 2010
räkna på att lådan ska vara 33 liter, då är basen alltså inräknad (ca2,5-3L / 12")
Senast redigerat av stahre (10 mars 2010)

1 679 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
stahre skrev:
räkna på att lådan ska vara 33 liter, då är basen alltså inräknad (ca2,5-3L / 12")

aha okej smile
tack så mycket för all hjälp, blir till att bygga en när man får lite fritid då smile
Men kommar jag märka nån större skillnad, känns endå som 8 liter spelar relativt stor roll, är ute efter kunna spela rätt djup bas och snabbt ibland smile så blir det så mycket större skillnad?
Jag vet att desto mindre låda du har desto mindre djup blir det i basen och det spelar "snabbare" tex för rock och större låda för tung/djup bas smile

Sök