Hur stora högtalare pallar min stereo?

josefiin90
10 mars 2010 · 40 Inlägg

hej hade tänkt köpa ny nya dörr högtalare till min bil har en 740. Jag har en dubbel din sterio som pallar 4x 60w mosfeet. Men hur stora högtalare å watt å allt vad det heter kan jag ha för vill ha ett bra ljud i bilen nu har jag några som inte e så märkvärdiga. Ni kanske kan ge mig tipps på märke å lite sånt?

Mvh josse

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
michieff ljudfantast
10 mars 2010 · 1 372 Inlägg

ordet "bra" är ett subjektivt uttryck i ljudfrågor. Vill du ha bättre ljud än orginal så ger endast en uppgradering av elementen i dörrarna ett lyft i ljudbilden, men det är förstärkaren som gör mycket i ljudbilden totalt sett. I stereon har du en förstärkare som ger ut maximalt 4X60 watt men egentligen så ligger den kontinuerliga signalförstärkningen på runt 10-15 watt, man brukar kalla det för RMSwatt. Så länge du inte har ett externt slutsteg så går du ju lite back på förstärkningen av ljudet hela tiden och elementen kan inte riktigt utnyttjas fullt ut.

Hur du än väljer med förstärkningen så kan du antingen köpa koaxiala högtalare med diskant monterad på själva elementet eller ett kitsystem där diskanten monteras frånskilt från midbashögtalaren. Hur många element (högtalare) ska du köpa och vad är din budget?

josefiin90
10 mars 2010 · 40 Inlägg

okey. asså jag kan typ inget om ljud så därför frågar jag om hjälp:P men jag hade tänkt kanske 2000kr för 4 dörrhögtalare. Jag har jbl  nu. och så har jag ett 4 kanals slutsteg på 800w tror jag.hmm

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
stahre
10 mars 2010 ·

Driver du dina högtalare (jbl) på det steget och vad heter steget? vet du vilka högtalare det är mer exakt? JBL gör för det mesta bra saker...

Frissan
10 mars 2010 · 4 693 Inlägg

stahre skrev:
Driver du dina högtalare (jbl) på det steget och vad heter steget? vet du vilka högtalare det är mer exakt? JBL gör för det mesta bra saker...

Jag håller med, känns som att det borde spela på rätt duktigt hmm

Booyakasha!
josefiin90
10 mars 2010 · 40 Inlägg

stahre skrev:
Driver du dina högtalare (jbl) på det steget och vad heter steget? vet du vilka högtalare det är mer exakt? JBL gör för det mesta bra saker...

hötalarna har jag till stereon bara mitt slutsteg har jag till min bas.. jag vet inte jag tror det e ett par äldre högtalare . för de går iunte spela så högt och sånt med dom...

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
josefiin90
10 mars 2010 · 40 Inlägg

Softis skrev:

stahre skrev:
Driver du dina högtalare (jbl) på det steget och vad heter steget? vet du vilka högtalare det är mer exakt? JBL gör för det mesta bra saker...

Jag håller med, känns som att det borde spela på rätt duktigt hmm

ne det spelara inte så bra:(

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
Frissan
10 mars 2010 · 4 693 Inlägg

Om dom är väldigt gamla så kanske dom är slutspelade. Om du vill kunna spela högt så ska du driva dom på ett 4-kanals steg. Då kommer du verkligen höra skillnad.

Får se om det finns någon vänlig själv som kan hitta på ett billigt och bra paket.

Booyakasha!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
10 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Testa att köra dina nuvarande högtalare på steget och se ifall det blir bättre! smile Sen så kan det även hjälpa en hel del att se till så högtalarna sitter tätt och stumt monterade, det är A & O!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
josefiin90
10 mars 2010 · 40 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Testa att köra dina nuvarande högtalare på steget och se ifall det blir bättre! smile Sen så kan det även hjälpa en hel del att se till så högtalarna sitter tätt och stumt monterade, det är A & O!

okey ska pröva:P tack så mkt för hjälpen

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
stahre
10 mars 2010 ·

josefiin90 skrev:

stahre skrev:
Driver du dina högtalare (jbl) på det steget och vad heter steget? vet du vilka högtalare det är mer exakt? JBL gör för det mesta bra saker...

hötalarna har jag till stereon bara mitt slutsteg har jag till min bas.. jag vet inte jag tror det e ett par äldre högtalare . för de går iunte spela så högt och sånt med dom...

Du skulle förmodligen kunna brygga två kanaler o driva basen på och ta dom överiga till högtalarna i fram. Men vad är det för slutsteg exakt? så kan vi se om det är stabilt för att göra som jag skriver

josefiin90
11 mars 2010 · 40 Inlägg

okey. det e inte så märkvärdigt. det e ett  kenwood 4kanals på 800w.

Volvo V70 2,5t "Glidaren" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang