3736
Sök

Xenon 35watt mot Halogen 55 watt. Vilken drar mest ström?

1 224 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Som rubriken lyder..

Vilken lampa/lamptyp drar mest ström från bilens batteri?
Wattmängden är ju större på halogenlampan.. men visst behöver en xenonlampa mer volt?
Märkte att mina strålkastare slutade blinka i takt med musiken när jag xenonkonverterade, så detta gjorde det mer intressant för mig.

Så hur är det egentligen? Vad tror/vet ni? Vilken tömmer ett batteri snabbast?

Mvh Mazda6sex smile

i-vtec Do you?

739 Inlägg
11 mars 2010
halogen lampan så klart den drar ju 55w mot xenon som drar 35w så svaret är solklart

1 224 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
Ballasterna då?

En halogenlampa går ju på 12 volt medan en ballast skickar 85(?)volt till lampan.

Rätta mig om jag har fel angående volten på xenonlampan

i-vtec Do you?

1 749 Inlägg
11 mars 2010
Halogenlampan drar mer, men en 35w xenon drar inte 35w, den drar mer än det, men under 55w hamnar det.
Sedan måste du tänka på att xenonlampan tväslocknar, alternativtblinkar när batteriet blir för dåligt, halogenlampan lyser svagare, svagare och svagare.
Senast redigerat av patrikke (11 mars 2010)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 653 Inlägg
11 mars 2010
Du har 12V (14,4 egentligen men sak samma...) i en bil.

35/12 = 2,92 A

55/12 = 4,58A

mao halogenlampan drar mer. du har ju mer effekt på halogenlampan, men sämre verkningsgrad, dvs mycket av alla de 55W halogenlampan slukar försvinner i värme, medans större del av xenonlampans 35W går till ljus istället.

Därför lyser en xenonlampa mer till lägre effekt.

dock kräver en xenonlampa högre ström vid själva tändningen, men nominellt drar den runt 35W när den är uppe i arbetstemperatur...

sen matas även ballasterna med 12V, vad de skickar ut är totalt ointressant i det här fallet.
Senast redigerat av Thullen (11 mars 2010)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

1 749 Inlägg
11 mars 2010
http://xenonkungen.se/xenonkit.htm
Där kan man läsa att 35w xenon drar 3.2A vid 12.8V=40.96W Nominellt.
Sedan skljer det ju sig naturligtvis på olika ballaster, men de drar mer än de ger.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

1 224 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Ok! Kul att få ett svar.
Då undrar jag varför hybridbilarna inte använder sig av xenon när man försöker spara el. Utan använder sig av halogen? (Prius, civic)

i-vtec Do you?

1 749 Inlägg
12 mars 2010
Mazda6sex skrev:
Ok! Kul att få ett svar.
Då undrar jag varför hybridbilarna inte använder sig av xenon när man försöker spara el. Utan använder sig av halogen? (Prius, civic)

Ja, det kan man fråga sig, eller varför intre LED? De drar ju ännu mindre med ström och det börjar komma bra LED belysningar nu.

1 653 Inlägg
13 mars 2010
Mazda6sex skrev:
Ok! Kul att få ett svar.

det är en ren kostnadsfråga samt att effektbesparingen inte är så enorm att det minskar bränsleförbrukningen nämnvärt.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Sök