1802
Sök

Problem med fjärrstyrt centrallås, Opel Vectra

815 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Hejsan! Som jag skriver i rubriken så har jag problem med det fjärrstyrda centrallåset på min Opel Vectra 1998.

Passagerarsidans fram + bakdörr och bagageluckans central lås fungerar alltid utan problem. Men i perioder så fungerar inte förardörrens fjärrstyrda centrallås. Ifall jag använder nyckel och låser/låser upp med så fungerar centrallåset.

Sen så är det vänster bakdörr. Där så fungerar det knappt överhuvudtaget, varken det fjärrstyrda eller vanliga. Men för någon vecka sedan så fungerade det faktiskt några gånger men inte nu längre.

Vad tror ni att felet kan vara? Eftersom det fungerar ibland så borde det ju inte vara helt trasigt iallafall.

Jag är glad för all hjälp jag kan få smile
Senast redigerat av Olssonz (12 mars 2010)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 mars 2010
Låter som det kan vara skavda kablar som är med och ställer till med jordfel.
Hade i stort sett samma problem med en Vectra A jag hade. Den kunde låsa sig när som helst.
Hittade 5 kablar till C-låset i skuffen som var skavda, fick tepja och sätta kabelskor på dom.
Så ta av dörrpaneler och kolla alla kablarna till låset..
Bäst sätt är att skaffa en haynes-maual (Finns på biltema) och kolla var kablarna sitter. smile

Lycka till.

MVH, T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

815 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Opelmadness skrev:
Hade i stort sett samma problem med en Vectra A jag hade. Den kunde låsa sig när som helst.
Hittade 5 kablar till C-låset i skuffen som var skavda, fick tepja och sätta kabelskor på dom.
Bäst sätt är att skaffa en haynes-maual (Finns på biltema) och kolla var kablarna sitter. smile

Lycka till.

MVH, T.

Ska ta en titt på detta, tack för hälpen smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
12 mars 2010
Olssonz skrev:
Opelmadness skrev:

Lycka till.

MVH, T.

Ingen fara...  Hoppas det är bara det som spökar för dig.
smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

35 Inlägg
20 maj 2010
Har samma eller liknand problem med min Vectra B -96...

Höger bakdörr funkar inte med centrallåset, men manuellt.
Vänster bakdörr funkar inte ens manuellt. Blir lite extra jobbigt o ta av insidan på dörren utan att kunna öppna den.. smile

Använder bara nyckel, får inte riktigt liv i fjärren...
Den funkar dock att synka med bilen, men funkar inte att låsa/kåsa upp sad

815 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Opelmadness skrev:
Olssonz skrev:
Opelmadness skrev:

Lycka till.

MVH, T.

Ingen fara...  Hoppas det är bara det som spökar för dig.
smile

Kollae kablarna och dom verkar bra. Sitter mottagaren för fjärren ihop med låset?

35 Inlägg
24 maj 2010
Känns lite som det...

Nu funkar centrallåset med nyckel endast i framdörrarna... ena bakdörren "rycker lite i pluppen" men inte mer..  Bägge bakdörrarna funkar att manuellt operera...

När jag dock ar dörrarna öppna och ska låsa med fjärrkontrollen, då funkar bara höger fram och vänster bak! De åker dock bara ner och upp igen, antar det är för att förardörren inte låser sig?

Känns väldigt märkligt.. Speciellt när det inte är samma dörrar som inte fungerar beroende på nyckel/fjärrkontroll..

Bagage och och tanklocket funkar fint med centrallåset, hurvida det funkar med fjärren vet jag inte.. inte forskat i, men känns inte relevant eftersom bilen låser upp sig när förardörren inte låser sig?

Svårt att få koll på vart felen kan vara? Styrenheten? motorerna i dörrarna? kablar? etc..

Hur skiljer sig öppning/låsnings-processerna åt mellan nyckel/fjärr?

EDIT:
Förresten guide hur man tar bort insidan på bakdörren? smile
Jag lossade skrivarna under diskat-skyddet, handtaget, två i underkant...
Underkanten på insidan gick o böjja ut lite, men överdelen satt som satan?  sad Nått man missat.. ?
Senast redigerat av slanbarn (24 maj 2010)

Sök