6635
Sök

Kass ljudbild, bästa lösningen?

6 851 Inlägg
14 mars 2010
Fellow skrev:
TT-Avant skrev:
Använder du balans kontrollen för att få samma nivå på högtalarna höger/vänster?
Har du rätt fas i högtalarna?
Visst blir allt bättre med högtalare på brädan, men det borde itne vara helt kass i din bil, även om ljudbilden kanske hamna väldigt lågt.

Alltså, nu efter lite inspelning så låter det klart bättre men det är fortfarande låg ljudbild. Får se om det blir 4" eller om jag ska satsa på 5.25". Kan bli svårt att få plats med det bara.

Tackar för svaren! Blir att bygga om brädan inom närmsta månaden:)

Jasså det va låg ljudbild som va problemet. Trodde fortfarande att du enbart hörde från tex. vänster högtalarpar på vänster sida och tvärt om. Detta får man ju justera  så nivån blir lika höger/vänster på den sida man själv sitter mest ( om man nu är lite ego ;P)

Superhedde
255 Inlägg
14 mars 2010
Vänta lite nu... Menar du att du kopplat front som vänster och rear som höger på fullaste allvar? Om du lägger ihop 1+2 som left och 3+4 som right så får du mono i alltihop. Du ska använda kanal 1+3 som left och 2+4 som right om du ville ha stereo;)

MVH Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

3 466 Inlägg
14 mars 2010
DJ_Hedde skrev:
Vänta lite nu... Menar du att du kopplat front som vänster och rear som höger på fullaste allvar? Om du lägger ihop 1+2 som left och 3+4 som right så får du mono i alltihop. Du ska använda kanal 1+3 som left och 2+4 som right om du ville ha stereo;)

MVH Mattias Hedin

Om du läser tidigare i tråden så ser du att han har kopplat båda lågnivå höger på bak och lågnivå vänster på fram. Kopplar han sen högtalarna vänster över framkanalerna och högtalarna höger över bakkanalerna så får man stereoljud...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Superhedde
255 Inlägg
14 mars 2010
M_icke_ skrev:
DJ_Hedde skrev:

MVH Mattias Hedin

Om du läser tidigare i tråden så ser du att han har kopplat båda lågnivå höger på bak och lågnivå vänster på fram. Kopplar han sen högtalarna vänster över framkanalerna och högtalarna höger över bakkanalerna så får man stereoljud...

Men märkligt beskrivet.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

2 665 Inlägg
14 mars 2010
Menar du att du har byggt klart allt o sedan upptäcker att det låter fel.

Vore jag dig skulle testa o provmontera allt o höra hur det låter o prova mig fram o sedan göra klart allt.

Problemet är att du sitter för nära vänster högtalare. Vinkla om den hjälper väldigt lite.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 035 Inlägg
14 mars 2010
förstår inte att det kan låta så dåligt. jag har likadant med 6.5" i dörrarna och sen diskant i IP. Låter bra. visst hör jag lite mer om jag rör benet ifrån högt.

Biljudsveteran sen 1984!

372 Inlägg
14 mars 2010
Holst skrev:
Martinfyhr skrev:
Holst skrev:

Diskanterna hjälper tyvär bara de över registren och inte sången, Det man oftast regerar på är att man inte hör sångaren... upp med 4" på brädan så kommer det bli en jävla skillnad

Men sammtidigt så ligger en röst inte enbart på låga register, så korrekt vinklade diskanter kan ge upplevelsen att rösterna kommer framifrån.

Lika som en baslåda, har man middar fram som går hyfsat djupt så upplevs basljudet komma mer framifrån även fast de kommer från bakluckan.

Inte för att vara dryg men tror du jag e helt tappad bakom en vagn? Gick domar utbildningen för sasca (nuvarande emma) -95 för ljud och installation och har harvat mig fram sedan dess....

Nej du är nog inte tappad, jag skriver bara efter egna erfarenheter. Jag fick bättre ljudbild när jag vinklade om mina egna diskanter.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 mars 2010
Martinfyhr skrev:
Nej du är nog inte tappad, jag skriver bara efter egna erfarenheter. Jag fick bättre ljudbild när jag vinklade om mina egna diskanter.

Det är inte ovanligt. Däremot är det ganska ovanligt att man genom att vinkla om diskanterna får upp alla röster så man hör dem wink

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök