Luftkyld VW har ingen gnista

Anton92j Low is a Lifestyle!
13 mars 2010 · 110 Inlägg

Tjena.
Har en VW Buss från -72 motorn är en 1600 tror jag smile den har stått still i garage utan att startas i 5 år. och nu vill de inte bli någon gnista hmm har en helt ny tännspole så de är inte felet.. tänkte om de kanske skulle finnas något/några sätt man kan felsöka detta, eller om de är någon som vet vad de kan vara?

tacksam för svar!

//Anton

bearz
13 mars 2010 · 146 Inlägg

Brytarspetsar tex.
Kommer det ström till t-spolen?
Kablar hela?
Roterar fördelaraxeln?
Tändkablar?
Fördelararm?
osv.

Vcds
lurvis
14 mars 2010 · 24 Inlägg

ta en Brytarfil och fila på Brytan

saab 93-00 Aero 265 hk
Anton92j Low is a Lifestyle!
14 mars 2010 · 110 Inlägg

har filat lite på brytarspetsarna och fördelaren. vad jag kan se så ser alla kablar hela och friska ut... men jag har inte kollat om de kommer ström till t-spolen.. så de ska jag göra smile

badtav Vw-dåre
14 mars 2010 · 40 Inlägg

Kolla brytaravståndet också, och att du verkligen har kräm på tändspolen..

bearz
14 mars 2010 · 146 Inlägg

Tändkabel från t-spole till fördelare urdragen från locket.
Håll den nära någon metalldel (inte lackerad).
Fördelarlock borta.
Se till så att brytarspetsar inte är isär (kontaktytorna)
Tändning på.
Om du nu med ett lämpligt verktyg öppnar och stänger brytarna så skall gnista komma från t-spolen.
Ser kontaktytorna brända ut?

Vcds
Anton92j Low is a Lifestyle!
15 mars 2010 · 110 Inlägg

Tack för alla bra tips hittils!! big_smile  jag har vart ute och pillar med bussen... och har upptäckt att den inte får ström till t-spolen sad kan man inte typ bara koppla nya sladdar från batteriet till t-spolen? och att man kanske jordar och slänger på en strömbrytare. eller hur ska jag göra?

//Anton

Anton92j Low is a Lifestyle!
15 mars 2010 · 110 Inlägg

YES!!! jag fick igång Benny!! (bussen) big_smile kopplade om en ny sladd oo vipps så va de gnista big_smile
jag skruvade på T-stiftet och efter lite raklande så gick han igång! big_smile så nu efter 5 års vila så ska jag försöka få honom igenom besiktningen  tongue 

Enu en gång Tack! grabbarna här på garaget!

//Anton

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang