Volvo 240 med 740is B230et motor startar ej. behöver lite rådgivning

GLT-80 skogstokig
13 mars 2010 · 341 Inlägg

tjabba. nu e det så här.
vi ha satt ner en B230et motor i en 240. ha satt allt på rätt ställe. har styrboxarna o allt de där tjaffset. nu e frågan. e det någon som har nå kopplingsschema till denna kontakt? (se bild). den hänger vid styrboxarna.  eller ha någon motsvarande kontakt liggandes? alltså motsvarande kontakt.. vi antar att det är den kontakten som gör så att boxarna o allt annat från ström. eller har jag virrat bort mig i skogen? och vad kallas en sådan kontakt?





https://www1.garaget.org/gallery/archive/85064/876704_njdgho.jpg
det är denna kontakt jag talar om

väldigt tacksam för svar

Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo s60 "Albert" (2007)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
GLT-80 skogstokig
14 mars 2010 · 341 Inlägg

ingen som vet?!

Volvo s60 "Albert" (2007)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 mars 2010 · 3 180 Inlägg

har du bytt hela kabelhärvan? har du satt in motstånd till spridarna? annars kommer boxen brinna upp för dig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
GLT-80 skogstokig
14 mars 2010 · 341 Inlägg

NITROUS skrev:
har du bytt hela kabelhärvan? har du satt in motstånd till spridarna? annars kommer boxen brinna upp för dig.

vi ha inte bytt ur härvan som sitt inne i bilen..
och det e orginal spridarna från en 740 turbo och då ska man inte behöva motstånd va ja hört.

Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Volvo s60 "Albert" (2007)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 mars 2010 · 3 180 Inlägg

jo du måste ha motstånd eftersom spridarna är lågohm

sen, vad sitter det för kabelpiska i bilen? du kan ju inte bara ta en till nåt annat styrsystem och hoppas att det funkar.

Senast redigerat av NITROUS (14 mars 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Boggieman Volvoskadad
14 mars 2010 · 127 Inlägg

Varför skulle han behöva montera motstånd till spridarna då kabelhärvan och allt är original? skulle ju varit en annan sak om han monterat et spridarna i ett vanligt f-sprut.

Åter till ämnet.. Den där kontakten sammanlänkar insprutningen med kabelhärvan i bilen. Några kablar ska till instrumentpanelen. Någon till bränslepump mm.

mvh johnny

I'm living the life I was born to live
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 mars 2010 · 3 180 Inlägg

Boggieman skrev:
Varför skulle han behöva montera motstånd till spridarna då kabelhärvan och allt är original? skulle ju varit en annan sak om han monterat et spridarna i ett vanligt f-sprut.

Åter till ämnet.. Den där kontakten sammanlänkar insprutningen med kabelhärvan i bilen. Några kablar ska till instrumentpanelen. Någon till bränslepump mm.

mvh johnny

varför? jo för att spridarna är låg ohmiga? medans original är högohm...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
GLT-80 skogstokig
14 mars 2010 · 341 Inlägg

man ska inte ha motstånd på orginalspridarna! sätter man dit T5 spridare så måste man ha motstånd.

Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Volvo s60 "Albert" (2007)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 mars 2010 · 3 180 Inlägg

GLT-80 skrev:
man ska inte ha motstånd på orginalspridarna! sätter man dit T5 spridare så måste man ha motstånd.

har du 230ETns spridare så ska du ha motstånd, punkt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
GLT-80 skogstokig
14 mars 2010 · 341 Inlägg

knepigt. han som hade motorn innan hade inga sånna och den gick hur bra som helst

Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo s60 "Albert" (2007)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 mars 2010 · 3 180 Inlägg

GLT-80 skrev:
knepigt. han som hade motorn innan hade inga sånna och den gick hur bra som helst

vad satt den i då? satt den i en 740/940 turbo så finns det motstånd i kabelhärvan. men kör du lågohmsspridare utan motstånd brinner boxen förr eller senare, sen får du tro vad du vill.

Senast redigerat av NITROUS (14 mars 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
GLT-80 skogstokig
14 mars 2010 · 341 Inlägg

du mena kabelhärva mellan motorn o boxarna?

Volvo s60 "Albert" (2007)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
14 mars 2010 · 3 180 Inlägg

nej den till baklyset hmm . ja den till motorn roll

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
GLT-80 skogstokig
14 mars 2010 · 341 Inlägg

haha tongue
den som sitt där nu e från en 93ans 240 GLT och enligt min kusin som kan de där säger att det fungerar. han kör på det oxå

Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
Volvo s60 "Albert" (2007)
GLT-80 skogstokig
14 mars 2010 · 341 Inlägg

och en sak till. de va inte det ja frågade efter. de var angående den där kontakten.. om det e någon som vet exakt hur kablarna till den ska vara så kanske man kan skarva ihop själv eller göra något annat klurigt om man inte får tag i någon motsvarig kontakt

Volvo 240 GLT "GLTn" (1980)
Volvo s60 "Albert" (2007)
Opel Rekord C "Tysken" (1968)
albinberg
28 februari 2013 · 107 Inlägg

Spridar motstånd är ett måste, sitter spridar motstånd orginal på 7/900 turbo

Volvo v70 2,4T "IRIDIUM Edition" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang