5442
Sök

Bilen äter huvudenheter :S

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Hejhej. Förra sommarn så bestämmde sej sterion i bilan att brinna upp (bokstavligt talat, en kondensator gick)

Så bytte jag ut den till en annan som funkade bra, men efter ett tag så började den dumma sej.
När man startade bilen så gick sterion igång, men så fort man skulle byta till CD, eller höjja osv så la den av. Sen bara startar den upp, stänger av, startar upp, stänger av osv. Och efter typ 2min så startar den upp och är som vanligt.

Tänkte att den var kass, så jag fixade ännu en ny, kopplade in den och spelade i typ 30min sammanlagt, sen så la den bara av, och när jag försökte starta så hände exakt samma sak som med den gamla sterion!

Vad har vi för funderingar om detta? Jag tänker inte förstöra ännu en sterio. Blir så dyrt... hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 mars 2010
bara skita i kopplingarna som sitter i bilen dra om alla kablar och göra nytt kanske de håller längre

372 Inlägg
14 mars 2010
99% säker på att du har dålig jord, alternativt dålig plus.

Kolla kablaget om du ser något uppenbart ställe där kabeln skavts sönder eller har dålig kontakt. Hittar du inget så sätt dit en ny jord kabel. Sen är det ofta en vettig idee att dra en strömkabel från batteriet raka vägen till radion. Då vet du att den har tillräckligt med matning

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Ah, som jag tänkte.
Jag vet att min +kabel är lite speciell. Men jag höll på röra den en massa medans sterion var igång, men det verkade inte vara problemet.
Ska göra om den ändå

Vart brukar dom jorda orginalhärvan till sterion då?
Senast redigerat av LeafBox (14 mars 2010)

372 Inlägg
14 mars 2010
Dom brukar jorda i bilens plåt smile

Bara att ta första bästa metallyta, kolla så att det inte är en dyr elektronikbox precis bakom den, skrapa bort färgen med en kniv och dra en självdragande skruv igenom. Det räcker gott och väl till stereon. Dock är självdragande skruv till slutsteg ej att föredra då dessa ställer högre krav på god jord.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Dom brukar jorda i bilens plåt smile

Bara att ta första bästa metallyta, kolla så att det inte är en dyr elektronikbox precis bakom den, skrapa bort färgen med en kniv och dra en självdragande skruv igenom. Det räcker gott och väl till stereon. Dock är självdragande skruv till slutsteg ej att föredra då dessa ställer högre krav på god jord.

Ah det var ju mkt smartare att dra en ny jord. tongue
Jag tänkte kolla upp den gamla jorden, därför ville jag veta vart den brukade sitta tongue
Men vafan, skit i den. Kast bort gör ny istället tongue

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 mars 2010
En fråga, spelar du med bilen på eller av?
Hade liknande i min pgra dåligt batteri, multimetern visade 12,34 men det gick inte att starta bilen.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Streethawk skrev:
En fråga, spelar du med bilen på eller av?
Hade liknande i min pgra dåligt batteri, multimetern visade 12,34 men det gick inte att starta bilen.

Jag hade bilen av, men med batteriladdare nu senast.

4 693 Inlägg
14 mars 2010
Tror han menade självborrande skruv (man behöver inte förborra)

Booyakasha!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
14 mars 2010
Självdragande/Självborrande - aka plåtskruv?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

stRaend
14 mars 2010
förmodligen ^^

372 Inlägg
14 mars 2010
tack softis det var självborrande, självdragande, plåtskruv, skruv med borrspets jag menade.

När jag säger dålig jord menar jag inte att orginaljordkabeln var för dålig från början utan att den antagligen börjat skava sönder, lossna eller rosta någonstans på vägen vilket skapar en flaskhals.

En stereo brukar ha en säkring på 10ampere medans ett slutsteg kan vara avsäkrat till 100amp.

10ampere klarar utan tvekan att passera när man skrapar bort plåten och drar ej självborrande skruv.
Ska det däremot gå 100amp i jordfästet så kan just en självdragande skruv bli en flaskhals som gör att slutsteget får för lite ström och går sönder.

223 Inlägg
23 mars 2010
dra en ny jord och dra en ny täningsmatning jag hade problem med min i s40in men efter att jag drog om jorden började de funka lite bättre och när jag drog en ny täningsmatning fungerade det utan problem. tongue

audi s4 450nm e mums

Sök