3218
Sök

Köpa Signalprocessor från USA?

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Hallo!
Tänkte köpa mig en signalprocessor till min Pioneer AVH-4100 DVD för att få bättre equalizer och tidskomp.
Har kikat på Pioneers nya DEQ-P8000 processor och den verkar väl vara rätt vettig.

Någon som har en AVH-4100 dvd och kopplat in signalprocessor till den?
Finns en funktionsmeny som jag förstått blir tillgänglig när man kopplar in signalprocessorn så man får utökad EQ osv?

Men nu till den stora fråga, vet att det är lite kinkigt att köpa spelare från USA pga radio, regionskod osv men en signalprocessor bör väl vara samma? Kostar ju 340 dollar i USA och 7500 kr i Sverige.
Har släkt där som får ta med den hem i sådanna fall.

1 631 Inlägg
15 mars 2010
Det är ingen ny processor och väldigt begränsad. Pioneers enda 5.1-processor vad jag vet. EQn är endast på 3 band tex. Är det 5.1-ljud du är ute efter?

I övrigt är det samma som i Sverige.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Det är bättre EQ och tidskomp jag är ute efter=)

1 631 Inlägg
15 mars 2010
Fellow skrev:
Det är bättre EQ och tidskomp jag är ute efter=)

Då är den boxen fel val. Alternativ är tex Alpine 701 som begagnad, Audison Bit-One men även andra nyare boxar finns på marknaden. Båda dessa har "riktig" EQ och tidskomp. Själv föredrar jag 701:an av de två om man inte vill byta huvudenhet.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Okej:) Kopplar man dessa på IP-bus? Inga problem att koppla en Alpine processor på en Pioneer enhet alltså?

Hur är PXA-H100 samt PXE-H650? Tänkte just då 701 inte finns att köpa ny längre och begagnad kan bli svårt. Som sagt så är det bättre EQ jag vill åt och tidskomp, så bra som möjligt för en rimlig peng.
Senast redigerat av Fellow (15 mars 2010)

1 727 Inlägg
15 mars 2010
PXA-H100 måste du ha en Alpine för, PXE-H650 är 6-kanalig.
Audison Bit1:en kostar samma peng som 650in, men den är 8-kanalig, och har HUR mycket möjligheter som helst. Riktigt fin sak.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Okej! Så denna har du provat själv och kan du rekommendera? smile
Såg att den låg för udner 6000 kr i Sverige. Ska försöka hitta den i USA då o se vad för pris den finns för där:)
Senast redigerat av Fellow (15 mars 2010)

136 Inlägg
15 mars 2010
Det är en bitone du ska ha. Finns en ny i kartong på blocket för 5000:-

1 727 Inlägg
15 mars 2010
Fellow skrev:
Okej! Så denna har du provat själv och kan du rekommendera? smile
Såg att den låg för udner 6000 kr i Sverige. Ska försöka hitta den i USA då o se vad för pris den finns för där:)

Den är en dröm att jobba med(behövs en laptop vid justering).
Hittar du en för under 6000:- i butik, är det troligtvis inte den sista versionen.
Den som nämns i inlägget ovan "på Blocket", är jag till 100% säker på att jag känner ägaren.
(iom att "tipsaren" bor i Östersund)smile
Eftersom jag troligen känner honom, så är det en Bit1 jag kan som handlare gå i godo för.
Men snabba på, för det kan finnas fler som vill ha en. Speciellt nu.
Hittar du inte blocket annonsen kan du PM:a mig så ordnar jag kontakt.

Pierre

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Vad är det för skillnad på den sista versionen och den på ljudstudion? Känner att jag har lite mer prioriterade saker på bilen innan en ljudprocessor om det ska kosta 5-6 000 kr:)
http://www.ljudstudion.se/audison-bit-1 … -2348.aspx

1 727 Inlägg
15 mars 2010
Eftersom Ljudstudion inte har den i lager, så får man den sista versionen om man beställer.
Varför dom tar under 6000:- är deras fundering.

Pierre

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Okej:) Men då kan man ju avvakta iaf och ändå få ett hyffsat pris! Verkar som en riktigt grym processor iaf som helt klart blir ett köp under året iaf!

1 631 Inlägg
15 mars 2010
Alpines nya boxar du nämner är inte tillräckligt flexibla och inga bra alternativ. Nytt ligger Bit-One bra till och 6.000 är kaffepengar i sammanhanget (när man räknar hela installationen).

Endast Pioneer-enheter kopplas med IP-bus.

// Gurra

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
15 mars 2010
En sak jag inte begriper är varför man ens funderar på en signalprocessor när man har såna problem med installationen som d har.

Åtgärda det först och främst. Ljudprocessorn kommer bara att vara att kasta pengarna i sjön innan. Säg att du förbättrar ljudet med 10% med en processor.

Bygger du om lite kommer förbättringen bli 100%...

SÅ många som tror att prylarna gör slutresultatet, och det stämmer. Om du först lagt ner stor möda på att få till grunderna rätt. Men det har inte du.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 581 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
jonash skrev:
En sak jag inte begriper är varför man ens funderar på en signalprocessor när man har såna problem med installationen som d har.

Åtgärda det först och främst. Ljudprocessorn kommer bara att vara att kasta pengarna i sjön innan. Säg att du förbättrar ljudet med 10% med en processor.

SÅ många som tror att prylarna gör slutresultatet, och det stämmer. Om du först lagt ner stor möda på att få till grunderna rätt. Men det har inte du.

Skrev att processorn blir senare i året:) Kommer absolut bygga om brädan och få allt att lira så bra som möjligt innan det blir tal om en ljudprocessor. Så don't worry;)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 mars 2010
Fellow skrev:
jonash skrev:

Skrev att processorn blir senare i året:) Kommer absolut bygga om brädan och få allt att lira så bra som möjligt innan det blir tal om en ljudprocessor. Så don't worry;)

Låter bra det. Och, chanserna är stora att om du bygger det bra behöver du ingen bättre processor!

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 581 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Låter bra:) Just nu har jag bara ett helvete att få min nybyggda slutna låda från backes att låta bra.
Inställningarna är åt fanders så skiten slår igenom hela tiden:P

1 727 Inlägg
17 mars 2010
Det kanske är läkage.

Pierre

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2010
Ett förslag från mig gällande processor är den jag kör, Rockford Fosgate 3sixty. Finns som den lite enklare version 1 som saknar tidskomp & har en enkel EQ, samt som version 2 som har rejäl EQ och tidskomp på alla kanaler utom sub. Finns lågpass/högpass/bandpass-filter som är valbara med 12 eller 24dB branthet. Går att justera den via dator med windows, telefon/handdator med windows mobile eller med en Palm, riktigt smidig alltså! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 581 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Mellan bagage och lådan eller mellan basarna och lådan?

Sök