2678
Sök

Fläktar till steget

27 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
jag tänkte sänka ner mitt slutsteg och ha datafläktar som kyler det. hur ska jag koppla in fläktarna? vill ju att de startar när steget går igång.
Mvh Baxter

291 Inlägg
4 693 Inlägg
16 mars 2010
baxter1 skrev:
jag tänkte sänka ner mitt slutsteg och ha datafläktar som kyler det. hur ska jag koppla in fläktarna? vill ju att de startar när steget går igång.
Mvh Baxter

Hade det vart jag så hade jag kört direkt från batteriet med vippknapp

Booyakasha!

carsound.se
244 Inlägg
16 mars 2010
Skulle kört ett relä via remoten, eller om du fixar någon termostatstyrd styrning.

Niklas "Kofoten" Bengtsson
carsound.se LjudiBil.com
Importör av Audiopipe i Sverige

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
16 mars 2010
baxter1 skrev:
Mvh Baxter

Jag har faktiskt som dom andra säger ett relä som går på remoten, de fungerar skit bra. Glöm inte att säkra fläktarna bara.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
16 mars 2010
mrfjonsson skrev:
baxter1 skrev:
Mvh Baxter

Jag har faktiskt som dom andra säger ett relä som går på remoten, de fungerar skit bra. Glöm inte att säkra fläktarna bara.

Nä...inte fläktarna. Men relät......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

27 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
okok då får jag tacka för de här svaren. ska prova med relä till remoten. säkringarna skulle jag sätta innan relät?

7 241 Inlägg
16 mars 2010
baxter1 skrev:
okok då får jag tacka för de här svaren. ska prova med relä till remoten. säkringarna skulle jag sätta innan relät?

Ja.

533 Inlägg
16 mars 2010
Vad händer om han inte har ett relä imellan? Bara koppla direkt på remoten?

stRaend
16 mars 2010
då kan remoten bli "överbelastad". Du ska helst bara ha max 2-3steg på remoten från stereon, allra helst inga, utan remoten drar ett relä och där kan du koppla på ganska så många steg smile

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
16 mars 2010
Jag hade en strömbrytare i instrumentpanelen på min 850. Fungerade kalasbra.

7 241 Inlägg
16 mars 2010
stRaend skrev:
då kan remoten bli "överbelastad". Du ska helst bara ha max 2-3steg på remoten från stereon, allra helst inga, utan remoten drar ett relä och där kan du koppla på ganska så många steg smile

Plus att fläkten kan generera störningar....

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
16 mars 2010
Lonefox skrev:
stRaend skrev:

I mitt första bygge körde jag 3 steg, en fläkt och en jävla massa dioder på orginalstereon. de funkade skit bra :p
Men då va man nybörjare och viste inte bättre :p

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

7 241 Inlägg
16 mars 2010
mrfjonsson skrev:
Lonefox skrev:
stRaend skrev:

I mitt första bygge körde jag 3 steg, en fläkt och en jävla massa dioder på orginalstereon. de funkade skit bra :p
Men då va man nybörjare och viste inte bättre :p

Jag sade KAN....
Vissa datorfläktar skickar ut en impuls som kan snappas upp av stegen.....detta avhjälpa med ett relä.
Dock bör relät ha en backdiod mellan stift 85 och 86.....

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 mars 2010
Vad heter det relät med inbyggd backdiod?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

7 241 Inlägg
16 mars 2010
ExtraKim skrev:
Vad heter det relät med inbyggd backdiod?

Volvonummer: 9130269
Hellanummer: 003 510-73
Senast redigerat av Lonefox (16 mars 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2010
Varför bör man ha dioden mellan spolens stift, borde det inte funka lika bra att ha en separat diod kopplad i rätt riktning på ett av stiften?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
16 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
Varför bör man ha dioden mellan spolens stift, borde det inte funka lika bra att ha en separat diod kopplad i rätt riktning på ett av stiften?

Den funkar som en "loop" och skickar tillbaka backspänningen från spolen så att den inte går tillbaka till remoten.

Visst vi snackar inga höga amp här utan ngn mA men det kan bli en spänningspeak på 1-200V om det vill sig illa. Tom hört siffror på 600V men jag finner det osanorligt i den lilla spolen.

Ligger den i serie så återleds inte strömmen plus att dioden kan knäckas av överspänning vilket även gör att den ej kan leda åt rätt håll efter kyssen.
Om jag nu minns rätt från min skolgång för en sisådär 16 år sedan.

Jag vet bara att iom att dte finns färdiga relän med diod i sig, varför böka med yttre diod? Dessutom har dessa relän inte kostat mig ngt wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2010
Ja att den ska hindra bakströmmar när spolen släpper förstår jag, men min tanke var att det borde funka lika bra med ett vanligt relä tillsamans med en diod, har nämligen kopplat så själv då jag hade en hög med dioder hemma och Biltema mer sina reläer ligger nära till hands. smile Man får ju se till att köra lite storlek på dioden så den tål lite, den jag har är kopplad i serie med remotekabeln och tål 1A så det bör duga. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
16 mars 2010
ChriZtoffer skrev:
Ja att den ska hindra bakströmmar när spolen släpper förstår jag, men min tanke var att det borde funka lika bra med ett vanligt relä tillsamans med en diod, har nämligen kopplat så själv då jag hade en hög med dioder hemma och Biltema mer sina reläer ligger nära till hands. smile Man får ju se till att köra lite storlek på dioden så den tål lite, den jag har är kopplad i serie med remotekabeln och tål 1A så det bör duga. wink

Som jag sade.....den leder tillbaka strömmen.....den blockar bara inte.
Så same same but different wink

Sök