2178
Sök

Hjälp demontera topp ca18det

27 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Tjena, ska demontera toppen på min 200sx och mina syskon säger till mig att det är svårt och jävligt krångligt..

skulle vilja ha lite tips och råd te.x, är det lättare att bara skruva av turbon och låta grenröret sitta kvar än att försöka skruva loss hela grenröret?

samma fråga med insuget.. sitta kvar eller ta loss?.
Till sist vart borde jag börja skruva och vad ska jag tänka på? smile

jag har inte tillgång till lyft och jobbar utomhus.

Tack på förhand.

200sx Ogs #301

8 266 Inlägg
17 mars 2010
Plocja loss insug + grenrör + turbo, jag tyckte det va enklast så. Börja med att röja bort allt som sitter ivägen och lossa toppen sist.

Sierrafreaket
56 Inlägg
17 mars 2010
vet inte exakt hur det ser ut på just denna bil, men jag skulle oxå börja med att demontera grenrör och insugsrör från motorn.. häkta bort kamrem, skruva bort ventilkåpan och sen lossa topplocksbultarna.. vips så har du toppen borta:)

driving my sierra sideways like its supposed to!

NissanMotorsport
17 mars 2010
Jag har motnterat bort en sr20det topp och det är ganska tight, så ta bort insug, grenrör och turbo du.

27 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
tack för svaren smile blir att börja skruva imorrn..

200sx Ogs #301

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 mars 2010
Här är lite bilder som kanske kunde vara till nytta.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 27&p=1

Ps. Har toppackningen åkt?
Senast redigerat av Wanegardh (17 mars 2010)

Hjultomte
1 500 Inlägg
17 mars 2010
Ja plocka bort min snabbt o lätt smile ta bort slangar o sladdar på insugsidan sen skruva av dom 3 skruvarna från Downpipen (Då till resten av systemet) lossa vatten röret samt oljeretur o oljerör. sen e det bara o lyfta smile Jag gjorde det senast iförrgår på min glöm inte lossa allt som sitter till toppen rör,slangar, el MM MM MM annars e det lätt att det skiter sig.

Hoppas du har motorlyft wink

Samt du behöver INTE ta bort grenrör eller snurra eller insug för detta ingrepp smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

27 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
Wanegardh skrev:
Här är lite bilder som kanske kunde vara till nytta.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 27&p=1

Ps. Har toppackningen åkt?

Tack så mycket!

jag vet inte vad som är trasigt men har 0 komp på 4ans cylinder efter att jag misshandlade nisse i oktober, spotta ur sig all olja ur stickan och kanske non annan stans oxå sad

hade ventil knack redan när jag köpte den så jag hoppas att det är toppen som pajjat. hmm

200sx Ogs #301

27 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
TooS skrev:
Ja plocka bort min snabbt o lätt smile ta bort slangar o sladdar på insugsidan sen skruva av dom 3 skruvarna från Downpipen (Då till resten av systemet) lossa vatten röret samt oljeretur o oljerör. sen e det bara o lyfta smile Jag gjorde det senast iförrgår på min glöm inte lossa allt som sitter till toppen rör,slangar, el MM MM MM annars e det lätt att det skiter sig.

Samt du behöver INTE ta bort grenrör eller snurra eller insug för detta ingrepp smile

tack smile jo har motorlyft.. har även billyft om bara snön kunde smälta bort någon gång tongue

du lyfte alltså bort din topp med grenrör-turbo och hela insuget på? smile

200sx Ogs #301

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 mars 2010
ingenGuru skrev:
TooS skrev:

tack smile jo har motorlyft.. har även billyft om bara snön kunde smälta bort någon gång tongue

Yupp yupp big_smile Det e lättast enligt min mening wink Den e rätt tung med dom sakerna på så därför e de bra med motorlyft big_smile AKTA bara nu alla rören till snurran så du inte kröker dom för mycket smile o ta av grenrör på en CA18DET e fan inte det lättaste när toppen sitter på wink jag TROR jag hade 5 slangar på insugsidan samt elen. på baksidan sitter där 2st slangar (rör) på turbo sidan har du vatten, olja på snurran. du kan montera ner den biten du monterar IC rör på från snurran så får du mer plats o svänga runt på (behövs inte) wink Nu kanske min är så sönder skruvad  har många avtagna saker men jag lyckades lätt o plocka av med allt på smile

27 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
TooS skrev:
ingenGuru skrev:
TooS skrev:

Yupp yupp big_smile Det e lättast enligt min mening wink Den e rätt tung med dom sakerna på så därför e de bra med motorlyft big_smile AKTA bara nu alla rören till snurran så du inte kröker dom för mycket smile o ta av grenrör på en CA18DET e fan inte det lättaste när toppen sitter på wink jag TROR jag hade 5 slangar på insugsidan samt elen. på baksidan sitter där 2st slangar (rör) på turbo sidan har du vatten, olja på snurran. du kan montera ner den biten du monterar IC rör på från snurran så får du mer plats o svänga runt på (behövs inte) wink Nu kanske min är så sönder skruvad  har många avtagna saker men jag lyckades lätt o plocka av med allt på smile

okej fint de! smile ska börja skruva snart tror jag ^^

200sx Ogs #301

4 670 Inlägg
18 mars 2010
Har nog lyft av toppen på en ca18det en 10 gånger nu smile

Och det lättaste är att låta insug och grenrör med turbo sitta kvar även första biten av DP!

Är ett rent helvete o få av både grenrör och insug om du ska ha bort det innan och det tar bara massa onödig tid.

Toppen tar nog bara 2 timmar om du ligger i så är den borta är inte spec mycket saker o ta bort igentligen.

När du ska montera på allt igen så se till o montera dit insug och grenrör med turbon igen så du inte glömmer det för du kommer ångra att du inte gjorde det annars smile

Så som sagt dom som skriver att det är lättare o ta bort insug och grenrör innan man lyfter toppen har ni skruvat ca18det?

Och det behövs ingen motorlyft för o ta bort toppen men det är ett bra tillbehör.
Men man orkar lyfta av den om man inte har tillgång till detta!!!!

Till trådskaparen: Se till o lossa oljereturen till turbon där nere vid slangen istället för på turbon brukar vara ett helvete o få dit röret om man har monterat ner turbon och allt igen.

Men det gör du som du känner för. jag brukar lossa oljereturen, olja in och ena vatten den andra vatten som går till insuget brukar jag lossa på insuget och låta den följa med turbon upp istället.
Senast redigerat av mickius (18 mars 2010)

27 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
mickius skrev:
Har nog lyft av toppen på en ca18det en 10 gånger nu smile

Och det lättaste är att låta insug och grenrör med turbo sitta kvar även första biten av DP!

Är ett rent helvete o få av både grenrör och insug om du ska ha bort det innan och det tar bara massa onödig tid.

Toppen tar nog bara 2 timmar om du ligger i så är den borta är inte spec mycket saker o ta bort igentligen.

När du ska montera på allt igen så se till o montera dit insug och grenrör med turbon igen så du inte glömmer det för du kommer ångra att du inte gjorde det annars smile

Så som sagt dom som skriver att det är lättare o ta bort insug och grenrör innan man lyfter toppen har ni skruvat ca18det?

Och det behövs ingen motorlyft för o ta bort toppen men det är ett bra tillbehör.
Men man orkar lyfta av den om man inte har tillgång till detta!!!!

Till trådskaparen: Se till o lossa oljereturen till turbon där nere vid slangen istället för på turbon brukar vara ett helvete o få dit röret om man har monterat ner turbon och allt igen.

Men det gör du som du känner för. jag brukar lossa oljereturen, olja in och ena vatten den andra vatten som går till insuget brukar jag lossa på insuget och låta den följa med turbon upp istället.

tackar för svar! ja nu börjar det ju luta åt att ta toppen med tillbehör på smile

200sx Ogs #301

Hjultomte
1 500 Inlägg
18 mars 2010
ja tror du kommer mecka i sönder dig på grenröret annars wink Det e FÖR JÄVLIGT big_smile

4 670 Inlägg
19 mars 2010
TooS skrev:
ja tror du kommer mecka i sönder dig på grenröret annars wink Det e FÖR JÄVLIGT big_smile

Det är ett rent helvete spec om allt sitter som fan.

Tog mig och min vän iaf en 8 timmar o byta turbon på plats pga att allt satt så in i helvete.

Så det är inget o rekomendera att plocka bort dom sakerna innan man lyfter toppen.

Tar bara en jävla massa onödig tid till ingen nytta

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 mars 2010
Håller med.
Skruva av toppen med allt istället.
Mycket enklare.
Byt till stålomspunna slangar för olja och vatten in när du ändå har av allt.
Motionera dina lyftare också.
Kolla video på min sida.
Senast redigerat av Wanegardh (19 mars 2010)

27 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Vill tacka för alla svar och samtidigt säga att planerna ändrades snabbt när jag började och nu är hela motorn påväg ur smile köper en fullsats och går igenom motorn så att jag vet att allt är schysst.

tackar för mig! smile

PS: kommer nog upp bilder på felet sen så ni vet ^^

200sx Ogs #301

27 Inlägg
26 mars 2010
Trådstartare
Hej igen! har plockat ur motorn nu och det visade sig vara kolvarna på 1an och 4an som smällt hela kanterna är borta.. och så ser det ut som den e ny honad nästan (fanns kvitto på motorrenovering för 3000 mil sedan) kommer lägga upp bilder sen om någon vill se..

men jag skulle behöva veta vad det är för givare(?) som sitter precis under insuget på blocket? drog av sladden till den när jag höll på så måste ha en ny :p

MVH

200sx Ogs #301

Hjultomte
1 500 Inlägg
26 mars 2010
Säkert till knacksensorn smile Den e rätt så skör

Load3d
26 mars 2010
och tänk på att byta topplocksskruvarna när du monterar igen, för det är vell sådana skruvar på den motorn att dom töjs så pass att de inte går att använda igen!!

Sök