Turbokonvertera en 740 16v (b234f) tips och råd

Martinelloo
18 mars 2010 · 19 Inlägg

Tänkte konvertera min 740 16v -88. Trött på att inte kunna ha fläskaställ på torr asfalt:P
Tänkte bara be om viktiga tips och råd hur jag ska kunna genomföra detta lilla projekt. Vill inte att det ska kosta massa pengar eftersom jag inte ska bygga det på någon speciellt fin bil. Så råd om allt jag ska tänka på och så lite att göra som möjligt men det ska ändå hålla minst ett par år.
Allt från delar till bes uppskattas
OBS Forumet handlar inte om jag ska göra det utan hur.
Tack på förhand

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
grindborg1
18 mars 2010 · 326 Inlägg

finns hur många sånna här trådar som helst smile svarva kolvarna 2-3mm sen renovera motorn är väl plus, sen är de mer soppa , turbo grenrör som passar 16v toppen och olja till och från turbon. olja till och från turbon ser du hur du gör om du kollar på en b230 motor med turbo smile simpelt är de iaf smile

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Martinelloo
18 mars 2010 · 19 Inlägg

grindborg1 skrev:
finns hur många sånna här trådar som helst smile svarva kolvarna 2-3mm sen renovera motorn är väl plus, sen är de mer soppa , turbo grenrör som passar 16v toppen och olja till och från turbon. olja till och från turbon ser du hur du gör om du kollar på en b230 motor med turbo smile simpelt är de iaf smile

Ok, tack. a jag vet att det finns många liknande men inte så billigt och simpelt som möjligt(vad jag har sett) vart inne på en hel del men de flesta är för seriösa. går det inte att göra utan att behöva lyfta motorn? vad tål kolvarna i ladd ungefär on man intre svarvar dom(om den får rätt blandning förståss)

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
AndreasPlars
18 mars 2010 · 1 062 Inlägg

Frågan är ju hur starka originalkolvarna är, dvs hur tjockt material är det tex i kolvtoppen och hur högt förbränningstryck tål de. Svåra frågor att svara på!
Man kan ju "snika" ihop något med tjockare topplockspackning men hur justerar du soppa och tändning?
Utan att ens lyfta på toppen går det nog inte att plocka ut för mycket utan att riskera livslängden på motorn men allt beror ju på vad man är beredd att riskera. Svarva kolvar skulla JAG iaf hoppa över.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 mars 2010 · 2 252 Inlägg

min spec på min 240 16v är
E85
880cc spridare
ordentlig ic
MS2 V3 med tändning,
seperata spolar
HX40
hemma byggt grenrör
renoverad standard motor (10:1 i komp förhållande)
laddtryck 1bar
saab 900 tryckplatta med 4puck sinter från dalhems

och ja det håller

sen en notis, du kommer Aldrig undan billigt med 16v turbo om det ska hålla minst några år, innan du har nått 2 sommrar har du minst skjutit 2växellådor och 2 bakaxlar om du inte gör det seriöst med typ zf låda och nån lamelldiff eller liknande i bakaxel

mitt skulle inte heller få kosta nå stora pengar jag är redan uppe långt över 10k

Senast redigerat av The_Mechanic (19 mars 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Kekken
19 mars 2010 · 54 Inlägg

Ett tips är att inte välja för liten turbo. Många gör detta fel (iaf på bmw) när dom snikar. Då får man högt mottryck med en massa värme som följd. Vilket resulterar i att den inte orkar varva och att ett haveri ligger rätt nära... Sen är de ju bara ladda. Man ser ju när nånting ger sig. Då får man laga å sen vrida ner trycket lite tongue...

Varför byter man kolvar om man använder begagnade ringar?
Det är ju som att låna farsans kallingar ur tvättkorgen.
De funkar men e inte rätt för de...
Martinelloo
19 mars 2010 · 19 Inlägg

Tacksam för svaren.
Det jag tänkt göra är att:
först och främst köpa en fläns som passar på 16vtoppen och sen svetsa på ett 940 turbogrenrör
sedan dra retur till blocket/ tråget(tacksam för råd om vilket som är lättast och vilket som är bäst)
olja in hade jag tänkt att göra en fuling och köpa en sån där distans med hål i som man sätter innanför oljefiltret.
Sedan funderar jag på en T14/15(tacksam för råd)
öppet filter
Dubbla topplockspackningar så att jag slipper svarva kolvarna eller en tjock kopparpackning (tacksam för råd)
ska jag flytta huvudcylindren(broms) till andra siden eller går det bra att bara värmeskydda den?
Sen har jag både hört och sett att dom som kan sätter på en extra spridare på insuget, behövs det eller går det bra med bara större?
Och sen antar jag att jag måste stansa in B204 på blocket för bes?
Uppskattar alla seriösa svar, fortsätt med det:)

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
AndreasPlars
20 mars 2010 · 1 062 Inlägg

Hur har du tänkt att svetsa fast ett gjutet grenrör i en stålfläns? Med rätt värmebehandling och tillsatsmaterial kan det gå men det är nog svårt och inte att rekomendera..

M.V.H.

Saab 900i (1989)
grindborg1
20 mars 2010 · 326 Inlägg

ska du ha större spridare då blir de ju (mer soppa/mer luft) så större lmm är att föredra annars går den fett. turbo skulle jag satsa på t16 dom brukar duga eller t18 t19 smile grenrör är väl att svetsa själv som gäller isf om man inte hittar ett färdigt till 16v toppen. dubbla topp packningar skulle jag stå över om man ska ladda mer. och stakarna som sitter org på b234f har jag hört att dom inte lever länge med turbo. men kan va kul några dagar om man vill smile sen de med besiktningen så går de nog inte stansa in b204 eftersom jag tror att i dina regg papper så står de inget om turbo maskin smile men lägg hellre lite pengar på motorn än att snika när man bygger turbo smile

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Martinelloo
20 mars 2010 · 19 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Hur har du tänkt att svetsa fast ett gjutet grenrör i en stålfläns? Med rätt värmebehandling och tillsatsmaterial kan det gå men det är nog svårt och inte att rekomendera..

M.V.H.

Ok. Får kolla runt lite om jag hittar något färdigt.
Mvh

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
Martinelloo
20 mars 2010 · 19 Inlägg

grindborg1 skrev:
ska du ha större spridare då blir de ju (mer soppa/mer luft) så större lmm är att föredra annars går den fett. turbo skulle jag satsa på t16 dom brukar duga eller t18 t19 smile grenrör är väl att svetsa själv som gäller isf om man inte hittar ett färdigt till 16v toppen. dubbla topp packningar skulle jag stå över om man ska ladda mer. och stakarna som sitter org på b234f har jag hört att dom inte lever länge med turbo. men kan va kul några dagar om man vill smile sen de med besiktningen så går de nog inte stansa in b204 eftersom jag tror att i dina regg papper så står de inget om turbo maskin smile men lägg hellre lite pengar på motorn än att snika när man bygger turbo smile

Ok. Har 3"lmm org på den.
Det där med stansa in är så att jag kan regga om den.
Mvh

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
Martinelloo
23 mars 2010 · 19 Inlägg

Tacksam för fler svar!
Mvh

Volvo 740 "16 Walve Dohc" (1988)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
23 mars 2010 · 3 180 Inlägg

du kan ju tvärglömma att den går igenom besiktningen iallafall, sen blior det nog billigare att köpa en turbomotor, typ fk och chippa, dessutom så hålller det och du kan besikta lagligt med den motorn.

Senast redigerat av NITROUS (23 mars 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Varan
24 mars 2010 · 52 Inlägg

NITROUS skrev:
du kan ju tvärglömma att den går igenom besiktningen iallafall, sen blior det nog billigare att köpa en turbomotor, typ fk och chippa, dessutom så hålller det och du kan besikta lagligt med den motorn.

Varför skulle de inte gå att besiktiga den om han har stansat in b204ft på blocket och han gör en regbes först. Den motorn har ju volvo byggt själva och satt i sina bilar så förstår inte varför de skulle vara några problem?

Volvo 745 "T5" (1990)
Sharky
24 mars 2010 · 10 287 Inlägg

Du sa det själv. "Volvo har byggt den".

Om du bygger den så har inte Volvo byggt den, all spårbarhet är som bortblåst. Där är problemet. Det är helt plötsligt du som skall föra i bevis med en komplett avgascertifiering att den motor du har byggt är inom de avgaskrav som naturvårdsverket har definierat.

All modifiering du gör på komponenter som ingår in avgascertifieringen gör att du har konstruerat en ny motor. Sedan att du efter att ha modifierat 100 prylar råkar på ha byggt något som du hävdar är exakt samma som en motor som Volvo har byggt skiter naturvårdsverket i. Bevisbördan ligger på tillverkaren , dvs du.

Och regbesiktning är nåt helt annat. Det är en besiktning som fastställer huruvida en avgascertifierad motor uppfyller dom krav på max effekt/vridmoment som finns för den bilmodellen.

Och att självsvåldigt stansa in "B204" är ren förfalskning.

/Göran


Varan skrev:
Varför skulle de inte gå att besiktiga den om han har stansat in b204ft på blocket och han gör en regbes först. Den motorn har ju volvo byggt själva och satt i sina bilar så förstår inte varför de skulle vara några problem?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
740peter
25 mars 2010 · 48 Inlägg

Kan man köra på orginalsprut om man konverterar en 16v? tongue

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 mars 2010 · 3 180 Inlägg

740peter skrev:
Kan man köra på orginalsprut om man konverterar en 16v? tongue

om du anpassar chippet efter det så funkar det, ja.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Varan
25 mars 2010 · 52 Inlägg

Sharky skrev:
Du sa det själv. "Volvo har byggt den".

Om du bygger den så har inte Volvo byggt den, all spårbarhet är som bortblåst. Där är problemet. Det är helt plötsligt du som skall föra i bevis med en komplett avgascertifiering att den motor du har byggt är inom de avgaskrav som naturvårdsverket har definierat.

All modifiering du gör på komponenter som ingår in avgascertifieringen gör att du har konstruerat en ny motor. Sedan att du efter att ha modifierat 100 prylar råkar på ha byggt något som du hävdar är exakt samma som en motor som Volvo har byggt skiter naturvårdsverket i. Bevisbördan ligger på tillverkaren , dvs du.

Och regbesiktning är nåt helt annat. Det är en besiktning som fastställer huruvida en avgascertifierad motor uppfyller dom krav på max effekt/vridmoment som finns för den bilmodellen.

Och att självsvåldigt stansa in "B204" är ren förfalskning.

/Göran


Varan skrev:
Varför skulle de inte gå att besiktiga den om han har stansat in b204ft på blocket och han gör en regbes först. Den motorn har ju volvo byggt själva och satt i sina bilar så förstår inte varför de skulle vara några problem?

Aha men om man går till volvo och ber dom fixa papper på en b204ft motor med all nödvändig fakta och man har byggt den så de ser original ut så ska de väl gå?

Säg att de ser ut som en b204ft motor med papper och allt som man har satt i en 740glt.
Ska inte de gå att fixa?

Vadå förfalskning skulle vilja kalla de finjustering.

Volvo 745 "T5" (1990)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
25 mars 2010 · 2 252 Inlägg

740peter skrev:
Kan man köra på orginalsprut om man konverterar en 16v? tongue

kan kan du, men onödigt som fan, köp Vems eller MS ist, enklare, mer åka, säkrare(om nån bra mappar)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
AndreasPlars
26 mars 2010 · 1 062 Inlägg

Är bilen inreggad innan 1jan 1993 så räcker det med att SBP kikar på motorn och installationen!
Inget tillverkarintyg ska behövas. Reglerna ändrades för nåt år sedan, eller två.

SBP kollar avgaserna och att allt ser bra ut.
Kanske att de kollar nr på databox (LH), turbo och tändningsdataboxen m.m. och ser så att det stämmer mot vad som ska höra till motorn i avgassertifierat utförande...
Om de är så noga vet jag inte men avgasvärde och motornummer lär de ju kolla.

Snacka med närmsta SBP!

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang