7849
Sök

Saab 95 -01 tappar oljetryck efter 25 mil

9 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej,
Har en saab 95'a -01 som börjat bråka med mig,
körde på skid semester i veckan och kom 25 mil då oljelampan med utropstecken ( varning för lågt oljetryck ) började lysa,
har haft detta problem en gång innan för några veckor sedan och gjorde då en service på bilen, bytte olja filter, sedan gick bilen problemfritt ca 100 mil, dock inga långturer.

För att så sedan under färden till fjällen tända sig 25-30 mil på väg,
skrothögen blev då körd på bärgare till närmsta verkstad, i detta fallet Sunne, där inget fel kunde konstateras och lampan lös ju ej heller då den va där.

Sedan togs en sjansning att komma hem,
körde hemmåt kom ungefär Nästan hem, 25-30 mil igen, och så tändes lampan, lastade om bilen till en annan och lät den stå där på en gård eftersom vi redan nästan va hemma, 5 mil kvar.

Och åkte nu upp efter 4-5 timmar när bilen blivit kall och körde hem igen, sista fem milen, inga lampor lös.

Vad kan det vara som orsakar ett fel som detta, som kommer och går, eftersom det inte är konstant, utan verkar uppenbara sig efter att det gått några mil, eller i detta fallet ganska många mil.

Saabhelvetet på gården utanför har gåt ca 11000 mil om det är av intresse för diagnos smile

Tacksam för ideer om vad som kan orsaka detta då det inte är så kul att lämna på verkstad om det kanske är nånting enkelt som man kan åtgärda själv.

Tekniker
624 Inlägg
18 mars 2010
#2
Har du kollat Oljetrycks givaren på motorns så att den inte strular. min gjorde det på min 900 Turbo samma sak typ.


9 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#3
Verkstan kollade, och sa att den verkade ok

24 Inlägg
18 mars 2010
#4
sitter en skruv under kamkedjekåpan höger sida taglås skruven och bytt fjärder och en liten kolv det var samma fel på min 93a

saab 93-00 Aero 265 hk

9 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#5
Vilken funktion har fjädern och kolven?

24 Inlägg
18 mars 2010
#6
fjädern blir utmattad och kolven blir sliten så då tappar man oljetrycket

saab 93-00 Aero 265 hk

9 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#7
Ok,får kolla upp detta.
Tar tacksammt emot fler tipps.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 mars 2010
#8
Hmm har vart borta i en del Volvobilar som har bettet sig så här..

Då har det berott på oljesludge så att pumpen inte har fått i sig tillräckligt med olja.
Har ju hört att SAAB har haft problem emd detsamma dock inte säker på hur problemet beter sig

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 497 Inlägg
18 mars 2010
#9
lurvis skrev:
fjädern blir utmattad och kolven blir sliten så då tappar man oljetrycket

Aldrig hört att detta hänt någon gång tidigare..

Dricker bilen olja?
Har du den senaste vevhusventen?

Plocka ner oljetråget och gör rent silen.
Så har du säkerligen löst ditt problem.

/ Axel
Senast redigerat av AxlSam (18 mars 2010)

5 710 Inlägg
19 mars 2010
#10
saabhelvetet skrev:
Vilken funktion har fjädern och kolven?

Fjädern och kolven är en reducerventil, det är alltså den som sköter oljetrycket och tex öppnar vid höga vartal och när oljan är kall.
Blir denna repig (som är ganska vanligt) kan man få problem med trycket.
Jag skulle börja där för att sedan riva ner tråget för inspektion.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

9 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
saabhelvetet skrev:
Vilken funktion har fjädern och kolven?

Fjädern och kolven är en reducerventil, det är alltså den som sköter oljetrycket och tex öppnar vid höga vartal och när oljan är kall.
Blir denna repig (som är ganska vanligt) kan man få problem med trycket.
Jag skulle börja där för att sedan riva ner tråget för inspektion.

mvh Jonas
Senast redigerat av saabhelvetet (19 mars 2010)

1 497 Inlägg
19 mars 2010
#12
AxlSam skrev:
lurvis skrev:
fjädern blir utmattad och kolven blir sliten så då tappar man oljetrycket

Aldrig hört att detta hänt någon gång tidigare..

Dricker bilen olja?
Har du den senaste vevhusventen?

Plocka ner oljetråget och gör rent silen.
Så har du säkerligen löst ditt problem.


/ Axel

http://forum.saabturboclub.com/search.p … t=S%C3%B6k

9 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#13
Pratade med en polare idag som nämde ytterliggare en reducerventil som ev sitter
på eller vid oljepumpen,finns det någon ventil där som kan ställa till det?
Om oljepumpen skulle vara kass?skulle detta kunna bete sej på det här sättet?
Köra 1o-15 eller 25-30 mil för att sen tappa trycket)eller är det antingen eller?

MVH

24 Inlägg
19 mars 2010
#14
saabhelvetet skrev:
Pratade med en polare idag som nämde ytterliggare en reducerventil som ev sitter
på eller vid oljepumpen,finns det någon ventil där som kan ställa till det?
Om oljepumpen skulle vara kass?skulle detta kunna bete sej på det här sättet?
Köra 1o-15 eller 25-30 mil för att sen tappa trycket)eller är det antingen eller?

MVH

det är den reducerventilen jag menar som ställer till problem med lågt oljetryck.

saab 93-00 Aero 265 hk

9 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#15
Har plockat isär motorn!ingen trevlig syn,gjort rent den från tjära i sumpen,ventiler mm,bytt reducerings vent(repig),satt på ny vev-vent.
Det gjorde gott,har fått ordning oljetrycket och den går som den ska.
Tackar för alla råd och tipps.

337 Inlägg
17 april 2010
#16
På senare tid har Saab 9-5 och andra bilar med samma motor hamnat i dålig dager på grund av de motorproblem som drabbat vissa bilar som inte skötts väl eller som körts korta sträckor åt gången utan att motorn blivit varm. Problemet kallas oil sludge, oljekanalerna täpps igen med bristfällig smörjning och motorskador som resultat. Orsaken till oil sludge är att kolvringarna anpassats för låg friktion, läs bränsleförbrukning, som medför att ökade halter av vevhusgaser kommer i kontakt med oljan. Dessa vevhusgaser har en nedbrytande effekt på motoroljan. Vidare så har man också reducerat oljepumpens kapacitet något och man har också ökat temperaturen då oljekylarens termostat öppnar samtidigt som man ökat motorernas effektuttag. Med anledning av dessa problem har Saab förlängt maskinskadegarantin till åtta år. För att förebygga motorproblem kan det vara lämpligt att byta olja oftare än vad serviceboken föreskriver och/eller använda en bra motorolja anpassad för prestandamotorer. Saab har fr.o.m 2004 årsmodell åtgärdat och förbättrat vevhusventilationen och problemet skall nu vara helt borta enligt Saab.

Källa:wikipedia



Sök