5452
Sök

Saab 9000, ljudet fungerar ej

2 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Hej!
Bil: Saab 9000 CD -92

Ljudet har aldrig fungerat. I bilen satt när jag köpte den en gammal kasettbandspelare. Tog bort den i veckan, tillsammans med ett g a m m a l t slutsteg, och såg att jag måste ha adapter från bilens kontakt till ISO för att få i den nya. Klippte kablaget jag nyss tagit bort, köpte ISO-kontakt med lösa tåtar och kopplade ihop dessa med isolerad skarvhylsa. Är helt hundra på att jag kopplat detta rätt (det står tryckt på båda sladdarna vad som går till vad). Resistansen mellan alla färdiga kopplingar är ~0.03ohm (mätte så jag såg att jag fått dit alla skarvar bra).

Det gamla slutsteget, kasettdäckaren och högtalarna är till synes ihopkopplade av den förra ägaren. Denne har kört flatstiftshylsor+eltejp på allt (suck), och när jag kollade kablaget innan jag klippte hade han vänt på + och - till 3 av 4 högtalare.

Kopplade precis in stereon i bilen, den startar, antennen åker upp, den visar mottagning och "equalizern" rör sig efter musik, men det kommer inget ljud.

Demonterade alla högtalarsladdar till högtalarna och när jag mäter mellan + och - får jag 0.00V. Mäter jag mellan - och kaross får jag 0.00V. Mäter jag mellan + och kaross får jag ~5.4V. (1) Kan inte mycket om el, men borde jag inte få samma mellan + och - som mellan + och jord?

(2) Den förra ägaren kanske löste ihopblandningen av + och - med att byta plats på sladdarna vid högtalarna. Spelar det någon på vilken plats + och - sitter? Har testat att byta plats, men ingen effekt.

(3) Kan jag testa allting på något sätt? Klippa typ höger-bak + och -, koppla loss hela kontakten och testa de lösa tåtarna direkt en högtalare i taget? Är rädd för att kortsluta någonting...

2 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Tjo! Spenderade ytterligare tid med multimetern och alla kopplingar/sladdar och löste det till slut. Problemet var kassa lödningar som föregående ägare gjort, detta på samtliga högtalare. En liten högtalare bak (kopplad direkt mot de stora elementen) var helt kortsluten. Lat som man är testade man ju aldrig dem...
Kopplade ur alla högtalare och testade en i taget. De främre högtalarsladdarna kunde jag mäta enkelt genom ISO-kontakt och flatstiftskontakt vid elementen. Resistansen hittade jag faktiskt på som ovan och de såg bra ut. Ska se om jag orkar löda om eller om jag köper nya högtalare. De främre lät förjävla kass när de fulkopplats ihop inför felsökning... nu har jag plockat ur de främre helt och kör bara på de bakre. Fick klämma ihop kopplingarna lite, skrapa bort ett par loppor och isolera temporärt med eltejp.

Tack för hjälpen iaf!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2010
Om + & - är vänt till nån högtalare så får du ett fasfel = basen försvinner/låter klent. Inte alltid dock som det ska sitta rätt på alla högtalare, man får testa sig fram till vad som låter bäst. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök