Påkörd bakifrån vid vänstersväng, vems fel?

enpatte
20 mars 2010 · 498 Inlägg

ballan1987 skrev:
åka in till kanten? eller åka och vända på ett odentligt bra ställe. hur gick det med henne??

Det som ger en kalla kårar är att min 4-åriga dotter också var i bilen.
Har jag varit med så....ja... förbannad utan dess like hade man varit iaf.

Det vart ju aldrig någon riktig smäll tack vara att min sambo nästan stod helt rakt med bilen fortfarande.
Han tryckte till rejält längst fram på vänster framskärm och bucklade den, repade sidan på spoilern fram samt att han tryckte ur vänster framlyckta.

TS_quattro fyrkrafsare
20 mars 2010 · 1 443 Inlägg

ballan1987 skrev:
får man göra en vänstersväng på landsväg??

om det finns risk för att störa trafikrytmen? ALDRIG! det är därför man får beröm av en körlärare om man skiter i att svänga vänster och i stället kör förbi för att sedan vända på lämpligt ställe, åka tillbaks och göra en högersväng...

det är därför den som skulle svänga det handlar om i denna tråd kommer ses som vållande, hade hon bromsat för ett rådjur och sagde "idiot" körde på henne så hade han varit vållande, nu skulle hon svänga och då är det hennes fel, oavsett om hon började blinka 3 kilometer i förväg eller medelst skrivna skyltar eller vad du vill aviserade sin tänkta sväng, det saknar helt betydelse, hon ses som vållande ändå.

däremot är krockar alltid otäcka, men när det gäller just vänstersväng så är det dessa regler som tillämpas

Senast redigerat av TS_quattro (20 mars 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
volvofidde
20 mars 2010 · 77 Inlägg

Tycker att din sambo gjorde helt rätt om hon visade sin avsikt att svänga i god tid. I såna fall verkar det som att han som körde på hade bristfällig uppmärksamhet. Men vänster sväng på landsväg är aldrig lätt. Hon såg ingen bil bakom sig, alltså ansåg hon att det inte var någon fara. Håller på att ta CE-kort, så jag kollar lite i teoriboken just nu. tongue Men dem verkar vara väldigt klyvna. Bägge ska avvakta med det dem gör enligt den. Riktig svår situation... hmm

Volvo 940 Turbo "S90R" (1995)
enpatte
20 mars 2010 · 498 Inlägg

volvofidde skrev:
Tycker att din sambo gjorde helt rätt om hon visade sin avsikt att svänga i god tid. I såna fall verkar det som att han som körde på hade bristfällig uppmärksamhet. Men vänster sväng på landsväg är aldrig lätt. Hon såg ingen bil bakom sig, alltså ansåg hon att det inte var någon fara. Håller på att ta CE-kort, så jag kollar lite i teoriboken just nu. tongue Men dem verkar vara väldigt klyvna. Bägge ska avvakta med det dem gör enligt den. Riktig svår situation... hmm

Precis det verkar milt sagt luddigt.
Antingen borde det vara förbjudet att köra om en bil på vänster sida som förbereder en vänstersväng eller så ska det vara förbjudet att svänga vänster om man har trafik bakom.

Dock skulle problemet kvarstå om man inte har särskilt lång sikt bakåt, hur vet man då att det är fritt?

Sikten bakåt i detta fall kan ha varit 300-400m.

Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

Då körde han uppskattningsvis i 140-150km/h...
Med reservation för viss felräkning. wink

Då har jag dessutom räknat med att det gått hela tio sekunder från det hon tittat i backspegeln tills hon svängde, och det är väl knappast troligt, så antagligen körde han ÄNNU fortare än så!

Senast redigerat av Ras_J (20 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
volvofidde
20 mars 2010 · 77 Inlägg

Säg en lastbil med släp, om han har någon bakom sig, ska han köra in i en parkeringsficka för att släppa förbi bakomvarande bilar, för att sedan accelera en hel förmiddag? Och sedan är det fullt med bilar i röven igen..
Och som du säger, om man inte ser någon bakom sig och ska svänga vänster. Men när man står still och väntar på mötande trafik så ser man en bil komma bakifrån...ska man då sätta på dragraceslicksen och göra en jävla rivstart för att hinna upp i fart igen? tongue

Hoppas verkligen att ni får rätt! smile

Senast redigerat av volvofidde (20 mars 2010)

Volvo 940 Turbo "S90R" (1995)
n_andersson
20 mars 2010 · 689 Inlägg

enpatte skrev:

volvofidde skrev:
Tycker att din sambo gjorde helt rätt om hon visade sin avsikt att svänga i god tid. I såna fall verkar det som att han som körde på hade bristfällig uppmärksamhet. Men vänster sväng på landsväg är aldrig lätt. Hon såg ingen bil bakom sig, alltså ansåg hon att det inte var någon fara. Håller på att ta CE-kort, så jag kollar lite i teoriboken just nu. tongue Men dem verkar vara väldigt klyvna. Bägge ska avvakta med det dem gör enligt den. Riktig svår situation... hmm

Precis det verkar milt sagt luddigt.
Antingen borde det vara förbjudet att köra om en bil på vänster sida som förbereder en vänstersväng eller så ska det vara förbjudet att svänga vänster om man har trafik bakom.

Dock skulle problemet kvarstå om man inte har särskilt lång sikt bakåt, hur vet man då att det är fritt?

Sikten bakåt i detta fall kan ha varit 300-400m.

Det är ju förbjudet att svänga vänster om man inte är 100 procent säker att det är fritt bakom. och har man inte tillräckligt med sikt bakåt eller inte är helt säker så svänger man in på en ficka till höger elller in på en annan väg och vänder

linnefell
20 mars 2010 · 1 Inlägg

det är förbjudet att svänga om det ej kan ske utan fara eller hinder för andra trafikanter
står det i lagen (gäller landsväg)
så det är alltså ingen tvekan det är den som svänger som bär det största ansvaret vid sväng
Fd trafikmaje

Porsche 911 Turbo "930 Turbo Carerra modell USA" (1976)
Datsun 240Z "fairlady" (1969)
TS_quattro fyrkrafsare
20 mars 2010 · 1 443 Inlägg

enpatte skrev:

volvofidde skrev:
Tycker att din sambo gjorde helt rätt om hon visade sin avsikt att svänga i god tid. I såna fall verkar det som att han som körde på hade bristfällig uppmärksamhet. Men vänster sväng på landsväg är aldrig lätt. Hon såg ingen bil bakom sig, alltså ansåg hon att det inte var någon fara. Håller på att ta CE-kort, så jag kollar lite i teoriboken just nu. tongue Men dem verkar vara väldigt klyvna. Bägge ska avvakta med det dem gör enligt den. Riktig svår situation... hmm

Precis det verkar milt sagt luddigt.
Antingen borde det vara förbjudet att köra om en bil på vänster sida som förbereder en vänstersväng eller så ska det vara förbjudet att svänga vänster om man har trafik bakom.

Dock skulle problemet kvarstå om man inte har särskilt lång sikt bakåt, hur vet man då att det är fritt?

Sikten bakåt i detta fall kan ha varit 300-400m.

det ÄR förbjudet att svänga vänster om du har trafik bakom dig, punkt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Pellefax
20 mars 2010 · 644 Inlägg

TS_quattro skrev:

enpatte skrev:

volvofidde skrev:
Tycker att din sambo gjorde helt rätt om hon visade sin avsikt att svänga i god tid. I såna fall verkar det som att han som körde på hade bristfällig uppmärksamhet. Men vänster sväng på landsväg är aldrig lätt. Hon såg ingen bil bakom sig, alltså ansåg hon att det inte var någon fara. Håller på att ta CE-kort, så jag kollar lite i teoriboken just nu. tongue Men dem verkar vara väldigt klyvna. Bägge ska avvakta med det dem gör enligt den. Riktig svår situation... hmm

Precis det verkar milt sagt luddigt.
Antingen borde det vara förbjudet att köra om en bil på vänster sida som förbereder en vänstersväng eller så ska det vara förbjudet att svänga vänster om man har trafik bakom.

Dock skulle problemet kvarstå om man inte har särskilt lång sikt bakåt, hur vet man då att det är fritt?

Sikten bakåt i detta fall kan ha varit 300-400m.

det ÄR förbjudet att svänga vänster om du har trafik bakom dig, punkt...

Det ÄR förbjudet att köra på andra bilar,punkt...    wink

Mr_Woods Musiker
20 mars 2010 · 472 Inlägg

På samma sätt som det är förbjudet att köra minst 60km/h för fort!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
azid Det som inte dödar gör ont
20 mars 2010 · 2 668 Inlägg

det här med hastigheten han ska ha hållit så låter det nästan övernaturligt att det inte blev mer skador och att han inte åkte av vägen efteråt.

att klippa nån i sidan i 150km/h även om det bara är en snudd eller lättare toutch släpper lös en heldel krafter

hoppas alla klarade sig utan skador..

2slow
aha_100
20 mars 2010 · 535 Inlägg

Ras_J skrev:
På samma sätt som det är förbjudet att köra minst 60km/h för fort!

Spelar väl ingen roll hur fort bakomvarande körde. Hon gjorde en vänstersväng och det small. Hennes fel. Punkt.

enpatte
21 mars 2010 · 498 Inlägg

azid skrev:
det här med hastigheten han ska ha hållit så låter det nästan övernaturligt att det inte blev mer skador och att han inte åkte av vägen efteråt.

att klippa nån i sidan i 150km/h även om det bara är en snudd eller lättare toutch släpper lös en heldel krafter

hoppas alla klarade sig utan skador..

Han ställde sig på bromsen och åkte nästan av vägen innan han drog hela sidan på sin bil i hennes framskärm.
Det var bara en list som lossnade på hyrbilen+ en fin reva efter hela sidan.

Men det blir nog tyvärr som ni säger att hon blir skyldig pga vänstersväng, riktigt tråkigt med tanke på hur fort han körde samt att han totalt missat både blinkers och att bilen stod stilla.

myran Foto/Bilnörd
21 mars 2010 · 1 541 Inlägg

Om du kan bevisa att han körde väldigt mycket för fort så kan du garanterat få det till hans fel.

Ett sånt här fall är också väldigt svårt att bedöma utan att se platsen. Hur långt sikt är det.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

Detta är ju LÖJLIGT!!!
Ska man få köra som en jävla IDIOT och sedan slippa undan skuld vid en olycka bara för att någon annan burit sig lite klantigt åt??!

Som jag tidigare skrev så behöver man ju inte vara något geni för att räkna ut att han måste kört i säkert minst 150 blås på 90-väg och då ska man väl i herrans namn inte komma undan när man klipper någon "bakifrån"!
Tycker verkligen ni skall gå vidare med detta! Man FÅR INTE köra på andra bara för att de råkat göra fel, och därmed basta!

EDIT: Tänk på att hyrbilsföretaget säkert vill fortsätta ha aktuellt landslag som kund och gör säkert därför allt möjligt fuffens för att föraren skall slippa minsta obehag! Man blir ju bara MER misstänksam om man får ett sånt telefonsamtal som ni fick av FB!

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
gamlingen
21 mars 2010 · 5 198 Inlägg

Är väl bara avakta och invänta polisrapport och försäkringsrapport.. inte säkert Polis och försäkringsbolag är på samma linje när det gäller skuldfråga. Sen är det väl bara tacka och ta emot.

Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

Om han "ställde sig på bromsen" borde man rimligtvis kunna räkna ut ungefärlig hastighet med hjälp av däckmärkena i vägen!
VARFÖR tillkallade ni inte polis genast???

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Mr_Woods Musiker
21 mars 2010 · 472 Inlägg

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. 31 §:

"Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng."

32 §:

"En förare får köra om endast om det kan ske utan fara."

"Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster"

Senast redigerat av Ras_J (21 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
enpatte
21 mars 2010 · 498 Inlägg

Ras_J skrev:
Om han "ställde sig på bromsen" borde man rimligtvis kunna räkna ut ungefärlig hastighet med hjälp av däckmärkena i vägen!
VARFÖR tillkallade ni inte polis genast???

Därför att jag var på jobbet, jag hade ringt.
Pga chock osv så var min sambo bara nöjd att han hade en svensk bil och svensk försäkring.
Bådas första tanke var att det var hans fel.

Tack för biten ur trafikförordningen det ska citeras i beskrivningen av olyckan samt att vi ska pressa på att han måste kört åt helvete för fort.
Sedan är det bara att hålla tummarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang