JapMax skrev:
Ärlig talat ska det till mycket innan jag ljuger under ed, men sålänge jag inte talar under ed så är det ju lugnt så att säga. Det handlar inte änns om att ljuga, men jag kan ju inte i rätten sitta och undanhålla fakta som jag erkänt att jag vet men inte berättar, lr?
Men vad jag förstår på er så har polisen alltså inte sånna "befogenheter", känns som jag vill läsa det lr höra det av en jurist. Inget illa menat, finns det någon supporttelefon man kan ringa?
Det hade ju hjälpt om du förklarar vad det gäller? Ett RB 23:6 förhör eller? Finns ju ett antal rättigheter du har under förhöret.
RB 36:11 - Skall avlägga ED
RB 36:21 - Böter om man vägrar utan skälig anledning
RB 36:6 - Man får som vittne vägra att yttra sig OM en omständighe vars yppande skulle röja att vittnet eller någon vittnet närstående, som avses 3§, har förövat brottslig eller vanärande handling. Samt yrkeshemligheter eller förhållanden som regleras i sekretesslagen. Dock måste man yppa den senaste meningen om det är av synnerlig anledning att det kommer till kännedom.
RB 36:3 - Den som med part är eller varit gift eller är i rätt upp- eller ned-stigande släktskap eller svågerlag eller är syskon eller är i det svågerlag, att den ene är eller varit gift med den andres syskon, eller som på liknande sätt är parten närstående, vare ej skyldig att avlägga vittnesmål.
BrB 15:1 - Om någon under laga ed lämnar osann uppgift eller förtiger sanningen, dömes för mened till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Nej polisen kan inte kräva att du ska avlägga ED under ett förhör, men det du yppar under ett förhör kan du kallas att vittna på under en rättegång och om det då skiljer sig från vad du sa i förhöret så kan man åberopa de handlingarna och då kommer sanningen oftast fram.
Om du inte är något av det jag skrev i 36:6 så får du inte "vägra att säga något under rättegången" då kan det bli mened. Men under ett förhör kan man vägra att yttra sig osv det är stor skillnad på ett polisförhör och under en rättegång under ED.