Vad är detta? "D24Tdic

Joont3__
22 mars 2010 · 50 Inlägg

Tjenare, har kollat mig lite omkring men finner inget svar så testar om någon vet vad detta är.
http://i43.tinypic.com/2vueahj.jpg
Det ser ju ut som en brytare eller liknande men lyckas inte komma fram till vad den är till?, händer inget när man plockar bort den när den står på tomgång (testade aldrig att köra då ja inte vet vad den är till), och lyckas inte komma fram till att det finns ström på den, någon som kan svara på va det är?

Alla svar uppskattas:)

Joont3__

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
XeptiQ Whatever :)
22 mars 2010 · 1 652 Inlägg

hmm står de något nr på den ? mätt upp kablarna ? testat att följa kablarna och se vart dem går?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Joont3__
22 mars 2010 · 50 Inlägg

XeptiQ skrev:
hmm står de något nr på den ? mätt upp kablarna ? testat att följa kablarna och se vart dem går?

De står hartmann exact eller liknande på den, nej har bara testat med provlampa, och kablarna ser ja inte riktit vart dom går, men de är bara dom två sen till någon slags härva har ja för mig.

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Joont3__
23 mars 2010 · 50 Inlägg

Ingen som är D24 kunnig som vet va de här är?, Vill veta om ja kan ta bort de utan att något händer.

Eller om det finns någon tomgångsskruv på pumpen eller något så ja kan ställa tomgången, då de är de ja har i syfte (utan att ställa ner pumpen).

Senast redigerat av Joont3__ (23 mars 2010)

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Boggieman Volvoskadad
23 mars 2010 · 127 Inlägg

Tjena. Det där ska vara en bimetall som får ström när motorn är kall och öppnar gasspjället en aning för att höja tomgången.
Kan ha fel också!
mvh johnny

I'm living the life I was born to live
Joont3__
23 mars 2010 · 50 Inlägg

Boggieman skrev:
Tjena. Det där ska vara en bimetall som får ström när motorn är kall och öppnar gasspjället en aning för att höja tomgången.
Kan ha fel också!
mvh johnny

Så om man säger så hjälper den bara till med kallstarten?,  för har mer eller mindre "kopplat bort" min kallstart ändå för att tomgången va så helvetes hög pga den så flytta bak kulan på kallstarts axeln, så den borde inte bara någon fara att plocka bort?

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Panzar_Audi
23 mars 2010 · 820 Inlägg

Tomgången kan du skruva ner genom att meka med gasreglaget lite, så har jag gjort på min.
Kan tillläga att min har duktigt uppskruvad pump!

Om man säger
Joont3__
23 mars 2010 · 50 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Tomgången kan du skruva ner genom att meka med gasreglaget lite, så har jag gjort på min.
Kan tillläga att min har duktigt uppskruvad pump!

Jo de är de ja har gjort på min me, men den där brytarn hindrar att ja ska få bak axeln längre, därför ja skulle behöva veta va den gör(:

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Panzar_Audi
23 mars 2010 · 820 Inlägg

Joont3__ skrev:

Panzar_Audi skrev:
Tomgången kan du skruva ner genom att meka med gasreglaget lite, så har jag gjort på min.
Kan tillläga att min har duktigt uppskruvad pump!

Jo de är de ja har gjort på min me, men den där brytarn hindrar att ja ska få bak axeln längre, därför ja skulle behöva veta va den gör(:

Jaa, nu gick ljuset upp för mig tongue Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, kan kolla om det sitter en sådan brytare på min med, inget jag har tänkt på iaf!

Om man säger
mitchi_86
23 mars 2010 · 197 Inlägg

på min d24tic sitter det inget sånt där

BadBoys_Club
Joont3__
23 mars 2010 · 50 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

Joont3__ skrev:

Panzar_Audi skrev:
Tomgången kan du skruva ner genom att meka med gasreglaget lite, så har jag gjort på min.
Kan tillläga att min har duktigt uppskruvad pump!

Jo de är de ja har gjort på min me, men den där brytarn hindrar att ja ska få bak axeln längre, därför ja skulle behöva veta va den gör(:

Jaa, nu gick ljuset upp för mig tongue Då kan jag tyvärr inte hjälpa dig, kan kolla om det sitter en sådan brytare på min med, inget jag har tänkt på iaf!

Okej hehe smile De sitter ingen på min polares d24 sug o en polare te mig har en BMW 524 Td (2.4 6an) Så blir i princip samma motor men inget liknande sitter på dom "/

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
BARRET
23 mars 2010 · 561 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Tomgången kan du skruva ner genom att meka med gasreglaget lite, så har jag gjort på min.
Kan tillläga att min har duktigt uppskruvad pump!

Hur exakt gör ni då? Stoppskruven som skall stoppa original har jag skruvat i botten men nu stoppar den mot nånting annat istället. Hur gör jag för att kunna justera ner tomgången mer?

te_wik Forummoderator
23 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Någon typ av microbrytare är det nog, ser precis ut som fullgasbrytaren på audin min .




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Panzar_Audi
23 mars 2010 · 820 Inlägg

BARRET skrev:

Panzar_Audi skrev:
Tomgången kan du skruva ner genom att meka med gasreglaget lite, så har jag gjort på min.
Kan tillläga att min har duktigt uppskruvad pump!

Hur exakt gör ni då? Stoppskruven som skall stoppa original har jag skruvat i botten men nu stoppar den mot nånting annat istället. Hur gör jag för att kunna justera ner tomgången mer?

Det är så jag gjort, kan inte justera ner min mer, men jag är nöjd som det är nu för tillfället, nästa steg är väl att att börja modda med stålplattor osv för att få mer spelrum, läste nånstans hur man gick lättast tillväga, tror det var på dieselclubsweden nånstans!

Om man säger
Joont3__
24 mars 2010 · 50 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

BARRET skrev:

Panzar_Audi skrev:
Tomgången kan du skruva ner genom att meka med gasreglaget lite, så har jag gjort på min.
Kan tillläga att min har duktigt uppskruvad pump!

Hur exakt gör ni då? Stoppskruven som skall stoppa original har jag skruvat i botten men nu stoppar den mot nånting annat istället. Hur gör jag för att kunna justera ner tomgången mer?

Det är så jag gjort, kan inte justera ner min mer, men jag är nöjd som det är nu för tillfället, nästa steg är väl att att börja modda med stålplattor osv för att få mer spelrum, läste nånstans hur man gick lättast tillväga, tror det var på dieselclubsweden nånstans!

När de gäller de har ja prata me nåra polare och de finns så att man kan flytta pumpaxeln o "vrida den", byta splines eftersom den sitter på en splinsad axel, men man får va försiktig så att fjädern inte snurrar upp sig, därför ja tänkte plocka bort den här så ja kan ha de så under tiden.

Te_wik: va har den för funktion på din?, bryter så att du inte kan varva för mycket eller?

Mvh

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 mars 2010 · 2 307 Inlägg

INte för jag vet men det kan ju vara kickdownbrytare till automaten.

Om den bryter eller sluter vid fullgas så e det nog det.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Joont3__
24 mars 2010 · 50 Inlägg

JaggaChafen skrev:
INte för jag vet men det kan ju vara kickdownbrytare till automaten.

Om den bryter eller sluter vid fullgas så e det nog det.

Har inte automat på min sö de skiter sig direkt de(: Men de är inget som händer när ja kopplar ur den heller?

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
te_wik Forummoderator
24 mars 2010 · 12 813 Inlägg

Joont3__ skrev:
Te_wik: va har den för funktion på din?, bryter så att du inte kan varva för mycket eller?

Mvh

Den känner av när jag trycker fullgas å ger signaler till boxen att öka bränslet lite.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Joont3__
24 mars 2010 · 50 Inlägg

NU, efter många och o men har svaret kommit fram, det var ett tomgångsrelä eller liknande som är kopplad med EGR ventilen, men eftersom att avgasreningen är bortplockad på min så har dom plockat vacum klocka och allt till den fast inte tagit bort brytarn av någon anledning? men iaf, problemet löst(:

Tack för alla svar big_smile

//Joont3__

Mercedes w126 380se "V8an" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang