4495
Sök

Hur tjock kabel till extra bateri i bak?

De ska drypa av fett, de e RÄTT!
59 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Hur tjock kabel kan man behöva ha i bak om man ska parallellkoppla mellan två batteri? har 16mm tjocklek nu men tror resistansen blir för hög, 30mm tjockare eller smalare kabel?

mvh micke

297 Inlägg
23 mars 2010
vad ska du med det extra batteriet till? ska du ha slutsteg å grejer så beror det på hur mycket dom ska dra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

59 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
2 st mds gp3 steg på 760 watt st

2 914 Inlägg
23 mars 2010
säg hur mycket A alla säkringar är på sammanlagt i stegen, samt hur stor generator har du, och man ska ju inte glömma, vilka batterier är det frågan om?

59 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
2 st 25 ampere säkringar 32 V i varje steg, två steg är det. generatorn ska ge 80 ampere. vanliga 12 volts batterier men vet inte ampere o det på dom nu.

VW Ägare
1 011 Inlägg
23 mars 2010
Ska du använda batteriet där fram till ljudet eller kommer du separera systemen med ett laddningsrelä och endast använda kabeln till att skicka ström från generatorn?

Henrik Eberlund

21 761 Inlägg
23 mars 2010
GP3 kan ge ut 360 WRMS i bryggat läge (4 Ohm) enligt specen, räknar man på 55% verkningsgrad så kan strömförbrukningen för båda stegen tillsammans hamna på runt 90 A vid full RMS-effekt och bryggkopplat läge.

30 mm2 kabel räcker till att användas mellan batterierna, inga problem. smile

59 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
har inte en aning om vad ett laddnings relä är, men ska bara driva basarna i bak med dessa slutstegen inget i fram.

2 914 Inlägg
23 mars 2010
Picke skrev:
2 st 25 ampere säkringar 32 V i varje steg, två steg är det. generatorn ska ge 80 ampere. vanliga 12 volts batterier men vet inte ampere o det på dom nu.

här har du en liten vink,

Kabelaria       Max säkring Amp
1                   7,5
1,5                   15
2,5                   25
4                   30
6                   35
8                   40
10                   50
16                   60
21                   100
33                   160
45                   200
55                   300

vad menar du med 32V?? tongue

du kanske kan räkna ut vilken kabel du vill ha från denna tabell smile (skulle tipsa om 35mm2), sedan är inte 50mm2 så dumt om du skulle vilja uppgradera stegen plus mer batterier senare,

ska du använda skiljerelä eller bara köra dom ihopkopplade "raka spåret"?? dock använder du väl säkringar bredvid båda batterier hoppas jag smile

sedan här är en bra video som jag gillar smile (jag vet ^^ jag tipsat om denna film många gånger, men tycker den framför en bra sak) http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc

VW Ägare
1 011 Inlägg
23 mars 2010
Drönirettab skrev:
GP3 kan ge ut 360 WRMS i bryggat läge (4 Ohm) enligt specen, räknar man på 55% verkningsgrad så kan strömförbrukningen för båda stegen tillsammans hamna på runt 90 A vid full RMS-effekt och bryggkopplat läge.

Vill du ge mig en lektion igen. big_smile

Hänger inte med dina beräkningar.

Kan inte få upp förbrukningen till högre än 60 amp i 12 volt.

360x2 = 720

720/12 = 60A

Henrik Eberlund

59 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Picke skrev:

1                   7,5
1,5                   15
2,5                   25
4                   30
6                   35
8                   40
10                   50
16                   60
21                   100
33                   160
45                   200
55                   300

du kanske kan räkna ut vilken kabel du vill ha från denna tabell smile (skulle tipsa om 35mm2), sedan är inte 50mm2 så dumt om du skulle vilja uppgradera stegen plus mer batterier senare,

ska du använda skiljerelä eller bara köra dom ihopkopplade "raka spåret"?? dock använder du väl säkringar bredvid båda batterier hoppas jag smile

sedan här är en bra video som jag gillar smile (jag vet ^^ jag tipsat om denna film många gånger, men tycker den framför en bra sak) http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
Senast redigerat av Picke (23 mars 2010)

59 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Det står 32 V på säkringen ba som sitter i steget smile vad menar du med säkringar brevid båda batterier? har säkringar till stegen? tongue Men tänkte dra direkt till andra batteriet, är det något problem som kan uppstå om jag gör det? mvh

2 914 Inlägg
23 mars 2010
Picke skrev:
kalle_kalle skrev:
Picke skrev:

1                   7,5
1,5                   15
2,5                   25
4                   30
6                   35
8                   40
10                   50
16                   60
21                   100
33                   160
45                   200
55                   300

Det står 32 V på säkringen ba som sitter i steget smile vad menar du med säkringar brevid båda batterier? har säkringar till stegen? tongue Men tänkte dra direkt till andra batteriet, är det något problem som kan uppstå om jag gör det? mvh

aha ok (ang säkringen) smile

det är kabeln man säkrar, inte steget

du hade 2 batterier, inte sant??

om du skulle råka smälla bilen, och då kan kabeln hamna i kläm och kortsluta (eller bara så att kabeln blir skavd och tillslut nöter man bort all isolering), då ska säkringen till kabeln gå, inte så att kabeln börjar bli så varm pga strömrusningen och tillslut börja brinna,

har man då en säkring för batteriet där fram, den skulle gå men då matar ändå batteriet bak ström genom kabeln allt av vad som går, och då kan materialet runt kabeln brinna pga värmen som blir och du får inte ut en krona från försäkringsbolaget pga avsaknaden av säkring, många försäkringsbolag kör med att det ska finnas säkring på kabeln inom 30 cm från batteriet

*kopierat från www.brl.se *

Inkoppling av slutsteg

När man kopplar in slutsteg i bilen finns det viktiga detaljer man måste ta hänsyn till för att få ett bra resultat. Förutom dåligt ljud kan en felaktig installation orsaka skada på ljudutrustningen, batteriet och elsystemet i bilen - i värsta fall med brand som resultat.

Planera installationen först och se till att välja lämplig strömkabel, efter slutstegets specifikationer. Tänk på att inte dra ström- och signalkablarna tillsammans då detta med stor säkerhet orsakar störningar.

Strömkabeln måste avsäkras max 30 cm från batteriet. Säkringens storlek avgörs av längd- och grovlek på strömkabeln, inte hur kraftigt slutsteg som skall användas. Undvik värme som kan skada strömkabeln, använd gärna skyddshölje på strömkabeln i motorrummet.

Slutsteget skall vara ordentligt fastmonterat men inte direkt mot plåt.

Jordningen är mycket viktig för ett rent ljud utan störningar. Ett vinande missljud som följer motorvaret beror ofta på dålig jordning av slutsteget.

Lågnivåkabeln skall dras så långt från strömkabeln som möjligt, för att inte störningar skall uppkomma. Dra helst strömkabel och lågnivåkabel vid varsin tröskel.

Lågnivåkabeln består av två signalkablar (höger- och vänstersignal) och vanligtvis en remotekabel. Finns inte remotekabel i lågnivåkabeln måste en separat monteras i bilen, tillsammans med lågnivåkabeln. Remotekabelns uppgift är att starta slutsteget när bilstereon startas och stänga av slutsteget då bilstereon stängs av.
Senast redigerat av kalle_kalle (23 mars 2010)

59 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
okej fan va lärorikt! big_smile

Men har original batteriet i fram, sen parallellkopplar med det andra batteriet i bilen som är i bak. tjockleken på kabeln mellan batterierna kan va 30-40 mm2.

På batteriet i bak sen drar jag två 16mm2 kablar till mina gp3 steg, med säkringar på kablarna. (självklart)

Blir det bra tror du?

Men är riken stor att man får störningar i ljudet om lågnivå kabeln och strömkabeln ligger bredvid varandra?

2 914 Inlägg
23 mars 2010
Picke skrev:

Men har original batteriet i fram, sen parallellkopplar med det andra batteriet i bilen som är i bak. tjockleken på kabeln mellan batterierna kan va 30-40 mm2.

På batteriet i bak sen drar jag två 16mm2 kablar till mina gp3 steg, med säkringar på kablarna. (självklart)

Blir det bra tror du?

Men är riken stor att man får störningar i ljudet om lågnivå kabeln och strömkabeln ligger bredvid varandra?

haha ja det låter bra att man får lära ut nåt smile

en 16mm2 kabel till varje steg låter kanon smile

satsa på lite seriösare kabelskor, tillexempel artnummer 48-196-78 @ https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat … ab=catalog (har sett liknande på t.ex. Laitis.se) eller liknande
även blingbling saker sånt som http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=666 duger wink dock inte julas blingbling kabelskor, dom lossnar efter ett tag, iaf för mig,

sedan när du drar fast kabelskorna, om du ska använda skruvstädet (som funkar PERFEKT) så råder jag dig till att lägga emellan nåt så du inte bara "plattar till" kabelskon, utan gärna ha typ en bits mellan,

jo det finns risk för störningar då, dock om det korsar varandra som ett X så är det inte så farligt, löper dom dock bredvid varandra finns det dock en risk att det blir störningar, hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 mars 2010
Eberlund skrev:
Drönirettab skrev:

Vill du ge mig en lektion igen. big_smile

360x2 = 720

720/12 = 60A

Du missade en sak i din uträkning, verkningsgraden. wink Så som du har räknat så skulle den vara 100%, vilket är i princip omöjligt men vore väldigt trevlig!

Picke skrev:

Blir det bra tror du?

På kabeln som går mellan batterierna ska du ha en säkring max 30cm från vardera batteri, om du kör med 30mm3 kabel så kan du ha säkringar på ca 150A, till 16mm2 kablarna får du ha 60A säkringar.Lägg helst inte ström och lågnivåkabel brevid varandra, försök separera dom så mycket som möjligt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
24 mars 2010
Eberlund skrev:

360x2 = 720

720/12 = 60A

Som ChriZtoffer skriver så glömde du verkningsgraden hos steget, dessutom räknade jag på 14,4 V eftersom jag har för mig att stegets effekt anges vid den spänningen. Detta steg arbetar i klass AB och för såna steg räknar jag på 55% verkningsgrad, inte helt orealistiskt.

VW Ägare
1 011 Inlägg
25 mars 2010
Drönirettab skrev:
Eberlund skrev:

360x2 = 720

720/12 = 60A

Som ChriZtoffer skriver så glömde du verkningsgraden hos steget, dessutom räknade jag på 14,4 V eftersom jag har för mig att stegets effekt anges vid den spänningen. Detta steg arbetar i klass AB och för såna steg räknar jag på 55% verkningsgrad, inte helt orealistiskt.

Du skriver i ditt inlägg att stegen drar 360 WRMS. Är inte verkningsgraden borträknad där för enligt Picke högre upp så är steget specat på 760Watt.

För räknar jag med bort verkningsgraden från 360 så borde väl amperen sjunka eftersom det blir en lägre effekt och 14,4 volt så borde den sjunka ytterligare? Eller är det jag som tänker helt fel?

BTW. Jag skriver inte dessa inlägg för att försöka var besserwisser utan för att lära mig. Bara så ingen uppfattar mig fel.
Senast redigerat av Eberlund (25 mars 2010)

Henrik Eberlund

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 mars 2010
Eberlund skrev:
Drönirettab skrev:
Eberlund skrev:

360x2 = 720

720/12 = 60A

Du skriver i ditt inlägg att stegen drar 360 WRMS. Är inte verkningsgraden borträknad där för enligt Picke högre upp så är steget specat på 760Watt.

För räknar jag med bort verkningsgraden från 360 så borde väl amperen sjunka eftersom det blir en lägre effekt och 14,4 volt så borde den sjunka ytterligare? Eller är det jag som tänker helt fel?

BTW. Jag skriver inte dessa inlägg för att försöka var besserwisser utan för att lära mig. Bara så ingen uppfattar mig fel.

För det första mummlar Picke i nattmössan då steget är specat till 380W bryggat. MAX output.
http://www.audionovak.cz/download/gp_amps_manual.pdf
Secifikationer på sida 17.
Så det blir 760W TOTALT...

För det andra så försvinner ungefär 40-45% av effekten i ren värmeförlust i stegen...
Det är det man kallar verkningsgrad. Ju mindre värmeförlust ju bättre verkningsgrad på steget.

Räknar vi för ENKELHETENS skull på 50% och 14V med stegens 50A säkringar så landar vi på 350W.
14*25=700 700/2=350 (Eller 700*0,5=350)
  U*I=P (U = Spänning (Volt), I = Ström (Ampere) P = Effekt (Watt))

Med de 55% batterinörden räknar på landar vi på 385W (700*0,55=385)
Vilket betyder att vi har 315W effektförslust (700/0,45=315)

Således behöver steget mer ström in kontra vad man får ut från det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

782 Inlägg
25 mars 2010
Om man bara kopplar en kabel mellan batterierna så kommer extrabatteriet att hjälpa till när startmotorn ska dras runt och då borde väl säkringarna gå mellan batterierna samt att en för liten kabel borde bli varm och börja brinna. Rätta mej gärna om jag har fel då jag håller på med ett liknande projekt.

Sök