Picke skrev:
kalle_kalle skrev:
Picke skrev:
2 st 25 ampere säkringar 32 V i varje steg, två steg är det. generatorn ska ge 80 ampere. vanliga 12 volts batterier men vet inte ampere o det på dom nu.
här har du en liten vink,
Kabelaria Max säkring Amp
1 7,5
1,5 15
2,5 25
4 30
6 35
8 40
10 50
16 60
21 100
33 160
45 200
55 300
vad menar du med 32V??
du kanske kan räkna ut vilken kabel du vill ha från denna tabell

(skulle tipsa om 35mm2), sedan är inte 50mm2 så dumt om du skulle vilja uppgradera stegen plus mer batterier senare,
ska du använda skiljerelä eller bara köra dom ihopkopplade "raka spåret"?? dock använder du väl säkringar bredvid båda batterier hoppas jag

sedan här är en bra video som jag gillar

(jag vet ^^ jag tipsat om denna film många gånger, men tycker den framför en bra sak)
http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
Det står 32 V på säkringen ba som sitter i steget

vad menar du med säkringar brevid båda batterier? har säkringar till stegen?

Men tänkte dra direkt till andra batteriet, är det något problem som kan uppstå om jag gör det? mvh
aha ok (ang säkringen)

det är kabeln man säkrar, inte steget
du hade 2 batterier, inte sant??
om du skulle råka smälla bilen, och då kan kabeln hamna i kläm och kortsluta (eller bara så att kabeln blir skavd och tillslut nöter man bort all isolering), då ska säkringen till kabeln gå, inte så att kabeln börjar bli så varm pga strömrusningen och tillslut börja brinna,
har man då en säkring för batteriet där fram, den skulle gå men då matar ändå batteriet bak ström genom kabeln allt av vad som går, och då kan materialet runt kabeln brinna pga värmen som blir och du får inte ut en krona från försäkringsbolaget pga avsaknaden av säkring, många försäkringsbolag kör med att det ska finnas säkring på kabeln inom 30 cm från batteriet
*kopierat från
www.brl.se *
Inkoppling av slutsteg
När man kopplar in slutsteg i bilen finns det viktiga detaljer man måste ta hänsyn till för att få ett bra resultat. Förutom dåligt ljud kan en felaktig installation orsaka skada på ljudutrustningen, batteriet och elsystemet i bilen - i värsta fall med brand som resultat.
Planera installationen först och se till att välja lämplig strömkabel, efter slutstegets specifikationer. Tänk på att inte dra ström- och signalkablarna tillsammans då detta med stor säkerhet orsakar störningar.
Strömkabeln måste avsäkras max 30 cm från batteriet. Säkringens storlek avgörs av längd- och grovlek på strömkabeln, inte hur kraftigt slutsteg som skall användas. Undvik värme som kan skada strömkabeln, använd gärna skyddshölje på strömkabeln i motorrummet.
Slutsteget skall vara ordentligt fastmonterat men inte direkt mot plåt.
Jordningen är mycket viktig för ett rent ljud utan störningar. Ett vinande missljud som följer motorvaret beror ofta på dålig jordning av slutsteget.
Lågnivåkabeln skall dras så långt från strömkabeln som möjligt, för att inte störningar skall uppkomma. Dra helst strömkabel och lågnivåkabel vid varsin tröskel.
Lågnivåkabeln består av två signalkablar (höger- och vänstersignal) och vanligtvis en remotekabel. Finns inte remotekabel i lågnivåkabeln måste en separat monteras i bilen, tillsammans med lågnivåkabeln. Remotekabelns uppgift är att starta slutsteget när bilstereon startas och stänga av slutsteget då bilstereon stängs av.