5393
Sök

Hjälp! Aktiv baslåda; Kablar, bra ljud? att tänka på

Hej! jag är lite vilse i ämnet billjud, har en Volvo 744 som jag tänkte ställa in en liten aktiv baslåda i.
Basen ifråga är en Clarion aktiva baslåda på 8 tum, fabriksbyggd och så, den ligger på 120 watt (RMS)

Mina frågor är: hur bra/mycket kommer det låta om jag ställer in den i bakluckan typ direkt bakom soffan? Är inte ute efter något extremt tävlingsljud eller något så hela kvarteret hör, bara om någon kan ge mig ett hum. vad jag får. smile

Sen om ni tro man kan mata den via dimljus kablarna, om de levererar tillräckligt mycket kraft? eller kommer jag behöva dra fram en grov kabel direkt från batteriet när det bara handlar om 120 W?

Hoppas ni förstår och Tack för hjälpen smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
24 mars 2010
Jag hade en ford sierra kombi som ja koppla in en gas 8 tummare i bromsljuset funka bra, inte så värst bra ljud i dom där i en kombi funkar de kanske bra men i en sedan e ja skeptisk

tjooolihoo

Torger skrev:
Jag hade en ford sierra kombi som ja koppla in en gas 8 tummare i bromsljuset funka bra, inte så värst bra ljud i dom där i en kombi funkar de kanske bra men i en sedan e ja skeptisk

Okey, men då borde de funka på dimljuset smile

säger du det... någon som har erfarenhet av 8" i sedan?

Edit: Var nog lite trött igår, men hur kunde du koppla på bromsljuset? Då borde den bara spela när du bromsar?? yikes
Senast redigerat av RightFront (24 mars 2010)

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 mars 2010
Torger skrev:

Du menar inte bakljuset då? Låter lite jobbigt att ha den kopplad till bromsljuset. wink

Men till TS då, det bästa du kan göra med en sån låda i en sedan är att lägga den under sätet, bak i skuffen kommer den inte göra stor nytta. Sen så tycker jag nog att du ska dra separat strömmatning till den, kablarna till dimbakljuset är gjort för väldigt låg effekt så risken är att förstärkaren i baslådan tar stryk när den inte får nog med ström. Det behövs ingen jättegrov kabel till den där baslådan, en 8mm2 eller liknande borde duga bra, se bara till så att du får en bra jordpunkt!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ChriZtoffer skrev:
Torger skrev:

Du menar inte bakljuset då? Låter lite jobbigt att ha den kopplad till bromsljuset. wink

Men till TS då, det bästa du kan göra med en sån låda i en sedan är att lägga den under sätet, bak i skuffen kommer den inte göra stor nytta. Sen så tycker jag nog att du ska dra separat strömmatning till den, kablarna till dimbakljuset är gjort för väldigt låg effekt så risken är att förstärkaren i baslådan tar stryk när den inte får nog med ström. Det behövs ingen jättegrov kabel till den där baslådan, en 8mm2 eller liknande borde duga bra, se bara till så att du får en bra jordpunkt!

Under sätet får den inte plats, annars var det en bra idé! smile

Men om man drar upp ett eller två portrör i hatthyllan? skulle det bli märkbart bättre då ?

Okey, då drar jag fram en samtidigt smile vet jag hur grov den ska vara också, tack smile

För Volvo i tiden

2 914 Inlägg
25 mars 2010
eller såga upp lite och köp art. nr dl0165 @ http://www.blekingebilradio.se/ och driv med kanske sp0200 @ http://www.blekingebilradio.se/

gör som bara en baffel och montera direkt i hatthyllan,
sedan någon typ av ga0010

och till detdär lilla steget duger Artikelnr: si0550 på samma butik)

kalle_kalle skrev:
eller såga upp lite och köp art. nr dl0165 @ http://www.blekingebilradio.se/ och driv med kanske sp0200 @ http://www.blekingebilradio.se/

gör som bara en baffel och montera direkt i hatthyllan,
sedan någon typ av ga0010

och till detdär lilla steget duger Artikelnr: si0550 på samma butik)

Fina grejer det där smile men får inte plats och fyra gånger så dyrt som den aktiva baslådan jag kan köpa, visserligen begagnad, men oanvänd och garanti kvar smile

Men skulle en eller två 3-4 tums basports rör upp genom hatthyllan hjälpa? skulle de hjälpa om man bara satt in dom, eller ska de vara kopplade till lådan (som är sluten) hmm inte så bra på sånt här smile

För Volvo i tiden

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2010
Hur ska rör genom hatthyllan kunna hjälpa? Om man nu ska göra en sån konstruktion så ska man ha bandpasslåda, alternativt en basreflex och låta portarna gå genom hatthyllan och basen/arna spela genom skidlucka (inte bästa lösningen dock).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
25 mars 2010
kollade inte hur mycket den aktiva kostade, och förstår att det inte går om du bara har råd med den aktiva basen, annars kan du ju köpa julas 8" (garanterar inte att det låter bra, har ingen aning, dem basarna har fått en hel del kritik) MEN jag har en hatthylla för 2x8" basar, så dem rymms i hatthyllan, utan problem

ChriZtoffer skrev:
Hur ska rör genom hatthyllan kunna hjälpa? Om man nu ska göra en sån konstruktion så ska man ha bandpasslåda, alternativt en basreflex och låta portarna gå genom hatthyllan och basen/arna spela genom skidlucka (inte bästa lösningen dock).

Säger att jag inte är bra på ämnet, men tänkte att eftersom ljudvågor är svängningar av luft så borde då inte svängningarna bara färdas genom karossen, utan också spridas i luften och passera genom portarna in i kupén, men det har nog ingen märkbar effekt som du säger smile

kalle_kalle skrev:
kollade inte hur mycket den aktiva kostade, och förstår att det inte går om du bara har råd med den aktiva basen, annars kan du ju köpa julas 8" (garanterar inte att det låter bra, har ingen aning, dem basarna har fått en hel del kritik) MEN jag har en hatthylla för 2x8" basar, så dem rymms i hatthyllan, utan problem

Skrev inte hur mycket den kostade, men inte så jag menade, bara att det var mer prisvärt att få en ny aktiv bas (märkes) för en 500 hundring, kunde ju inte du vet smile Jag tror som dig, Jula brukar inte vara speciellt bra

Jo i en 740 går det att hitta plats för det mesta, men menade att det inte skulle passa, jag skulle inte tycka det var snygg för gillar fabriksstyling, därför en liten baslåda under hatthyllan skulle vara stiligt och smälta in smile

För Volvo i tiden

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2010
kalle_kalle skrev:

Har man mycket effekt och lite krav så ska man inte köra Julas basar, dom, ehrm, tycker inte om det.... roll Isåfall så är en eller ett pas GAS basar ett klart bättre alternativ om man har tight budget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök