Lite hjälp o förstå

Bike
24 mars 2010 ·

är väldigt okunnig på högtalare för bilen så har lita helt på vad försäljaren säger

men finns det någon enkel förklaring på hur mycket högtalare tål innan dom börjar gå sönder,

Menar är det bara watt som räknas eller mycket med dB

som denna bilden jag visar här


http://pics.hoobly.com/full/JRSR68A7OXPVIA73ZP.jpg


Står peak power 300watt

och rated power 60watt

så vad gäller om jag har en bilstereo med slutsteg som ger ex 100watt per högtalare    2x100 alltså

kan ja spränga dom då eller är det bara dra på och se glad ut ?


hoppas ja förklara så ni förstår.

biffsteak
24 mars 2010 · 148 Inlägg

Peak är vad dom klarar under en kort period tex nåra sekunder/minuter bara, och rated (W rms) är vad dom klarar under lång tid och det är W rms man går efter när det gäller att para ihop slutsteg och högtalare. Vad har du för slutsteg, ger det 2x100W rms lr 2x100W max?

Bike
24 mars 2010 ·

Det stod så här när ja köpte det

Slutsteg  2x100 W RMS.Frekvensomfång 20-20000 Hz. Impedans 2-4 ohm

om det nu säger något
så stod det lite onödigt under som lämpligt för driva par 6x9 eller subwoofer

Bike
24 mars 2010 ·

Det känns som jag har en del frågor här

detta är ett par andra 6x9 högtalare så står det så här

Känslighet 95dB. Frekvensomfång 40-23000Hz. Effekttålighet 240W max, 120W RMS. 30oz-magnet.

Betyder det då att man kan ge dom 100watt var från ett slutsteg utan dom ska gå sönder.


Detta låter säkert jätte korkat men är okunnig på det.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Hur mycket effekt högtalaren tål varierar, dom kan tåla betydligt mer än vad som står angivet om effekten kommer från ett bra steg med ren effekt! Du kan alltså inte rakt av jämföra ett no-name steg som ger 2x100Wrms med ett dyrt fint som ger 2x100Wrms. Men om man siktar på att ge högtalarna den RMS effekt som dom tål så är det rätt så lungt, sikta gärna på lite mer effekt från steget än vad högtalarna "tål" så minskar risken för att skicka oren effekt. Det viktigaste oavsett är att lyssna! När det låter illa, sänk!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang