Köpa nytt ljud för 6000 kr, vad rekomenderar DU och varför ?

Wirrarn
25 mars 2010 · 15 Inlägg

Tjena,

Som sagt så skall jag köpa nytt ljud. Har en budget på cirka 6000 och har redan en huvudenhet

Varit inne på mds och pratat lite med dom och det verkar rätt hyggligt, men när man spenderar en del pengar vill man verkligen få valuta för pengarna.


Så det som jag behöver nu är

5,25 högtalare i framdörrarn, + diskanter
5,25(Eller 6,5?) högtalare i hatthyllan
En bas med slutsteg
Min bil är en BMW 323 Coupe  E46 från 00


Så som sagt, vad skulle du själv köpa och varför ?

Tack på förhand

Senast redigerat av Wirrarn (25 mars 2010)

patrik79
25 mars 2010 · 782 Inlägg

Jag hade satt mej in i hur man får bäst ljud istället för att köpa dom "bästa" prylarna, varenda gång jag har byggt något har jag fått utgå från bilen och köpt grejer som passar ist för att köpa en schysst bas och inte kunna göra en vettig låda pga div mått, basen passar inte i bandpasslåda och det har varit ända sättet att få in trycket i kupen tex
Kolla vad du kan ha för baslåda tex bandpass med port genom hatthyllan eller sluten genom skidfacket och låt någon vettig bilstereosnubbe räkna på vilken bas som skulle kunna funka bra, den som ger dej en kartong med en dyr "cool" bas direkt när du kommer in i affären vet oftast inte riktigt vad hXn pratar om (kan iof va helt tvärt om så hXn är riktigt duktig och har stenkoll på grejerna men det märker man ganska fort om folk vill sälja grejer eller hjälpa till att få bra ljud i bilen), iaf inte om du säger att du ska ha en bandpasslåda med specifika mått på dom olika kammarna.

Många gånger är det problem (pga för djupa högtalare el för breda magneter) att få in framsystemet i dörrarna så man kan göra en stabil montering så kolla upp utrymmet samt fundera på om du ska ha lös diskant el koaxialhögtalare samt se till så högtalarna sitter stadigt och att dörren är stadig o inte flexar.

Jag tycker absolut att du ska ha slutsteg till frontsystemet och inte bara till basen.

Jag hade hållt mej borta från mds, gas och billebro (mds har jag haft diverse grejer ifrån och skiten går sönder, gas har jag aldrig haft men mycket verkar va skit och vissa grejer verkar bra, billebro kan du googla) helt och kollat på dbakuten, blekingebilradio, bilstereohörnan och den lokala bilstereoaffären om dom har något prisvärt (utförsäljning med schyssta rabatter) och iaf funderat på begagnade saker.

Hade jag varit i din sits fast med min bil och 5min att kolla grejer på så hade jag hällsat på hos tex den här killen http://www.blocket.se/sodermanland/Rock … 14&w=3 och bjudit honom 6000:- förutsatt att du kan få in basen i kupen och kan tänka dej köra med originalhögtalarn tills du får mer pengar och kan köpa det senare samt att du har råd med kablar.

Varför? du kan provlyssna sakerna och du kommer nog bli nöjd med stegen och basen jämfört med att spendera 6000:- på halvtaskiga nya grejer.

Wirrarn
25 mars 2010 · 15 Inlägg

Svar till patrik79:

Verkade som killen på mds visste vad han pratade om, då han verkade förstå vad som skulle bli bäst för den prisklassen rätt fort och lät mig även prov lysstna allt jag då skulle köpa.

I framdörrarna är det inte koaxialhögtalare men det är det därimot i hatthyllan, och frågade även om dom kunde montera och det skulle gå på över 2000 kronor, vilket jag tyckte var överdrivet högt pris.

Det jag egentligen söker, är en mindre lista där någon skulle kunna göra en lista på produkter man skulle kunna köpa för den prisklassen, alltså då högtalare fram med diskanter, koaxialhögtalare i hatthyllan och en bas med slutsteg, eller kanske slutsteg till alla högtalare

Tack på förhand

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Wirrarn
25 mars 2010 · 15 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

Så det var som jag anade! Har hört från 50 % av källorna att det är 6,5 och 50 % att det är 5,25, Enligt MDS var han rätt säker på att det var 5,25, tack af för svaret smile

valstadkillen
25 mars 2010 · 1 523 Inlägg

Wirrarn skrev:

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

Så det var som jag anade! Har hört från 50 % av källorna att det är 6,5 och 50 % att det är 5,25, Enligt MDS var han rätt säker på att det var 5,25, tack af för svaret smile

bara att mäta hur stora högtalarna ärsmile

Peugeot 207 (2006)
kalle_kalle
25 mars 2010 · 2 914 Inlägg

skulle leta på blocket, kontakter osv osv osv

lmoberg
25 mars 2010 · 542 Inlägg

Wirrarn skrev:

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

Så det var som jag anade! Har hört från 50 % av källorna att det är 6,5 och 50 % att det är 5,25, Enligt MDS var han rätt säker på att det var 5,25, tack af för svaret smile

Kolla in denna sida från Pioneer, så får du nog rätt storlek:
http://www.pioneer.se/eur/products/car_ … s/BMW.html

Wirrarn
25 mars 2010 · 15 Inlägg

lmoberg skrev:

Wirrarn skrev:

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

Så det var som jag anade! Har hört från 50 % av källorna att det är 6,5 och 50 % att det är 5,25, Enligt MDS var han rätt säker på att det var 5,25, tack af för svaret smile

Kolla in denna sida från Pioneer, så får du nog rätt storlek:
http://www.pioneer.se/eur/products/car_ … s/BMW.html

Hittar inte BMW 3 series e46 från 00 där

Leo86
25 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Framsystem:
Pris taget från SLS-audio norrköping
DLS C6 (6.5" kit) 1035:-
DLS CA22 (Slutsteg 2x50 DLS-watt) 1395:-

Bas o steg:
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3419

Ena Sinus Live 3000 och båda basarna

Steget 2300:- o basarna 600:-

Då får du juh 670:- över o köpa lite kablar för med.

Skulle välja det pga framsystemet låter jävligt bra.
Ren o klar diskant o bra snärt i midbasen.
Ett steg som leverar kraft och det e kraft som dessa basar älskar o då blir d inte mer än bara ett  riktigt kanon ljud. (iaf i mitt huvud).

Mvh

Wirrarn
25 mars 2010 · 15 Inlägg

Leo86 skrev:
Framsystem:
Pris taget från SLS-audio norrköping
DLS C6 (6.5" kit) 1035:-
DLS CA22 (Slutsteg 2x50 DLS-watt) 1395:-

Hört en hel del som tipsar om DLS, så det är bra ljud alltså ? Kan jämföras med vilka märken ?

Hur är annars rockford ?


Och en sista fråga.. Skulle någon kunna kolla upp hur stora högtalarna är i BWM 323 Coupè e46 från år 2000 För jag hittar nämligen olika uppgifter överallt.. Och att slita loss dörren för att kolla är skapligt segt.

Det ända jag vet är att det INTE är 6,9 högtalare i hatthyllan, därför att dom högtalarna är runda.

Tack på förhand, hoppas även att om man får bra svar här så kan denna tråd ge många svar till andra iframtiden

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 mars 2010 · 8 744 Inlägg

Kan säga med säkerhet att på en 03a med mellansystemet är det då 6,5" både i dörrar och hatthylla. Enklast för dig är nog ändå att haka av en dörrsida och kolla, har för mig att det inte var särskilt svårt. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Leo86
25 mars 2010 · 1 468 Inlägg

Wirrarn skrev:

Leo86 skrev:
Framsystem:
Pris taget från SLS-audio norrköping
DLS C6 (6.5" kit) 1035:-
DLS CA22 (Slutsteg 2x50 DLS-watt) 1395:-

Hört en hel del som tipsar om DLS, så det är bra ljud alltså ? Kan jämföras med vilka märken ?

Hur är annars rockford ?


Och en sista fråga.. Skulle någon kunna kolla upp hur stora högtalarna är i BWM 323 Coupè e46 från år 2000 För jag hittar nämligen olika uppgifter överallt.. Och att slita loss dörren för att kolla är skapligt segt.

Det ända jag vet är att det INTE är 6,9 högtalare i hatthyllan, därför att dom högtalarna är runda.

Tack på förhand, hoppas även att om man får bra svar här så kan denna tråd ge många svar till andra iframtiden

jaa. beroende på VAD från dls man kollar på o kollar man på det som finns idag så kan det nog jämnföras med det mesta. dom har juh SQ basar o slutsteg o även SPL såsom sp15 o sp18 osv.

Kan jämnföras med rockford och rainbow. ja menar. det beror på vad man ska använda det till o hur man bygger. annars kan man juh jämnföra dls o kicker solox serien beroende på hur man bygger. men som väljud så är nog dls ganska så svåra ändå o klå i den prisklassen dom håller.

d e juh itne direkt biltema.

patrik79
25 mars 2010 · 782 Inlägg

Wirrarn skrev:

Leo86 skrev:
Framsystem:
Pris taget från SLS-audio norrköping
DLS C6 (6.5" kit) 1035:-
DLS CA22 (Slutsteg 2x50 DLS-watt) 1395:-

Hört en hel del som tipsar om DLS, så det är bra ljud alltså ? Kan jämföras med vilka märken ?

Hur är annars rockford ?


Och en sista fråga.. Skulle någon kunna kolla upp hur stora högtalarna är i BWM 323 Coupè e46 från år 2000 För jag hittar nämligen olika uppgifter överallt.. Och att slita loss dörren för att kolla är skapligt segt.

Det ända jag vet är att det INTE är 6,9 högtalare i hatthyllan, därför att dom högtalarna är runda.

Tack på förhand, hoppas även att om man får bra svar här så kan denna tråd ge många svar till andra iframtiden

Här är en av dom första sidorna som kom upp när jag googla: http://bimmer.roadfly.com/3series/messa … /9558.html och enligt hXn så är högtalarna inte 6,5tum utan lite mindre och det kan ju förklara varför vissa tycker att bmw har 6,5tummare och vissa ist tycker dom är mer lika 5,25tum, dessutom verkar det lite omständigt att byta och obefintligt med "låda" bakom så för att det ska bli riktigt bra behövs nog mycket jobb.
Jag hade kopplat på ett vettigt slutsteg (det kanske sitter ett original iof) och delat bort allt under ca 70hz och behållt originalhögtalarna, får originalhögtalare bara lite mer effekt och att man delar bort den lägsta basen så brukar dom låta rätt skapligt ändå.
Det kan ju även skilja i högtalarstorlek med dom olika stereopaketen så alla kanske har rätt.

drazen_gti
25 mars 2010 · 807 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

det är 6.2 i e46 o inget annat. Det är lättare att montera 5.25 med adapter än 6.5, därför rekommenderar alla 5.25. Går att få in 6.5 med lite moddande dock. Viktigt! att komma ihåg är att monteringsdjupet är bara 55mm, sen får man kapa plåt. Ska du kapa så se till att du inte kapar skenan till rutan, den ligger precis bakom plåten...

I'd rather die like a man, than live like a coward
Wirrarn
25 mars 2010 · 15 Inlägg

drazen_gti skrev:

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

det är 6.2 i e46 o inget annat. Det är lättare att montera 5.25 med adapter än 6.5, därför rekommenderar alla 5.25. Går att få in 6.5 med lite moddande dock. Viktigt! att komma ihåg är att monteringsdjupet är bara 55mm, sen får man kapa plåt. Ska du kapa så se till att du inte kapar skenan till rutan, den ligger precis bakom plåten...

Förklarar varför vissa säger att det är 6,5 och vissa 5,25 yikes Vad skulle du rekomendera att göra ? Finns det adaptrar för att få det till 6,5 ?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 mars 2010 · 8 744 Inlägg

drazen_gti skrev:

ChriZtoffer skrev:
Säker på att du ska ha 5,25or fram? I en kompis e46 coupé var det då 6,5or i framdörrarna och lika så i hatthyllan.

det är 6.2 i e46 o inget annat. Det är lättare att montera 5.25 med adapter än 6.5, därför rekommenderar alla 5.25. Går att få in 6.5 med lite moddande dock. Viktigt! att komma ihåg är att monteringsdjupet är bara 55mm, sen får man kapa plåt. Ska du kapa så se till att du inte kapar skenan till rutan, den ligger precis bakom plåten...

Det kan nog stämma ja! Nu när du säger det så kommer jag ihåg att vi gjorde adaptrar för att få dit 6,5orna, fattades lite för att originalhålen skulle stämma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
blabban85 Svensk Mästare Bassrace 129,9
25 mars 2010 · 111 Inlägg

Leo86 skrev:
Framsystem:
Pris taget från SLS-audio norrköping
DLS C6 (6.5" kit) 1035:-
DLS CA22 (Slutsteg 2x50 DLS-watt) 1395:-

Bas o steg:
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3419

Ena Sinus Live 3000 och båda basarna

Steget 2300:- o basarna 600:-

Då får du juh 670:- över o köpa lite kablar för med.

Skulle välja det pga framsystemet låter jävligt bra.
Ren o klar diskant o bra snärt i midbasen.
Ett steg som leverar kraft och det e kraft som dessa basar älskar o då blir d inte mer än bara ett  riktigt kanon ljud. (iaf i mitt huvud).

Mvh

ska han bara ha ett batteri skulle jag INTE rekommendera Sinus Live! dom kräver massor med ström för att lämna rena signaler!

Volkswagen Transporter T3 "CampingFyrkant" (1983)
PH_
25 mars 2010 · 310 Inlägg

TS:

Framsystem:
DLS MS6A (ca 2-2500kr) alternativt DLS R6A (ca 1600kr).

DLS MS6 har jag själv goda erfarenheter av. Bra tryck i midbasen.

Baksystem:
I detta läget hade jag prioriterat bort det.

Steg:
DLS CA23 (ca 1900kr)
Även detta steg har jag goda erfarenheter av. Kör det bryggkopplat och driv basen med detta tills du uppgraderar och då kör du framsystemet på detta.

Bas:
Ingen aning men om man räknar så har du minst 1600kr över till bas, byggmaterial och kablage. Det kan räcka och bli riktigt bra. Snåla hellre på bas än framsystem, dvs här kan du köpa MDS men jag rekommenderar dig verkligen att investera i ett DLS framsystem och itne ett MDS.


Rent spontant känns det dock som att 6000kr är väl i underkant för att förbättre orginalljudet i en såpass ny bil..

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Wirrarn
25 mars 2010 · 15 Inlägg

Låter som att många rekomenderar DLS smile

Vill notera att med pengarna som jag har nu vill jag ha ett komplett system

Senast redigerat av Wirrarn (26 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang