Istället för kontrollmärke?

Spid3r
25 mars 2010 · 19 Inlägg

Nu när kontrollmärket försvann, ska man inte ha något annat snyggt mellan bokstäver och nummer, något snyggt och diskret. Jag skulle kunna tänka mig konturer på vårt fina län eller Sverige i stort.
Finns det något redan?
Kom med förslag.

Lowpass
25 mars 2010 · 1 224 Inlägg

Smart med att ha olika län och liknande!
I andra länder kör man ju så, sen har man usa som det alltid står vilken stat man kommer ifrån (inte samma sak nu) men en nice grej liksom.

+ Ännu mer konfrontationer på vägarna pga ursprung big_smile haha

i-vtec Do you?
Billy__bob
25 mars 2010 · 496 Inlägg

finns att köpa på tradera. för det har jag gjort:) Sök bara skattemärkes dekal så ska du nog hitta dem. Fast finns dock inga flaggor än.

Hamilton
26 mars 2010 · 8 864 Inlägg

(Träder i kraft 2010-01-01 00:00:00)
8 § På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen.
Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Källa: Transportstyrelsen.

Fotograf på tierpidag.se
figge88
26 mars 2010 · 81 Inlägg

Hamilton skrev:
(Träder i kraft 2010-01-01 00:00:00)
8 § På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen.
Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Källa: Transportstyrelsen.

Jag ser ju att det trädde i kraft vid årsskiftet. Men det känns ju lite knepigt eftersom man inte längre behöver ett skattemärke. Vad skulle det då spela för roll vad som sitter där ist?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
Spid3r
26 mars 2010 · 19 Inlägg

figge88 skrev:

Hamilton skrev:
(Träder i kraft 2010-01-01 00:00:00)
8 § På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen.
Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Källa: Transportstyrelsen.

Jag ser ju att det trädde i kraft vid årsskiftet. Men det känns ju lite knepigt eftersom man inte längre behöver ett skattemärke. Vad skulle det då spela för roll vad som sitter där ist?

Kan någon bekräfta att detta gäller efter bestämmelserna om att skattemärket ska bort?

dojan Skruvad
26 mars 2010 · 99 Inlägg
asdf
Suzuki Swift Sport "Swirre" (2015)
Spid3r
27 mars 2010 · 19 Inlägg

Klockrent, men synd.

Maybellene
27 mars 2010 · 108 Inlägg

Varför sätta dit något alls? Det är ju mycket snyggare utan... har väntat i flera år på att dom skulle ta bort det fula märket!

Chevrolet Impala Conv. "Maybellene" (1963)
AeroMalm BMW fantast
27 mars 2010 · 1 172 Inlägg

tycker det blir mycket snyggare utan skattemärke. beställde nya skyltar och ny hållare bak... bjuder på en bild. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/51443/886279_785s13.jpg

Senast redigerat av AeroMalm (27 mars 2010)

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Danne_1977
9 april 2011 · 3 292 Inlägg

Förr i tiden hade man ju bokstäver som visade vilken län man bodde i.. tex Y.. eller AB.. och liknande..

Men jag tänkte på en annan sak.. våra regskyltar ser ju ganska trista ut.. om man skulle beställa tex sånna små USA skyltar som finns... som jag verkligen tycker ser mycket trevligare ut.. hur stor är risken att snuten kommer att stoppa en bara för att tala om att skyltarna måste bytas.. ? 

Och besiktningen lär ju bli riktigt grinig åxå antar jag.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
schnauz
9 april 2011 · 1 758 Inlägg

Svenan skrev:
Hekt rätt, men man behöver inte köpa ny plåt. Det går utmärkt att skrapa bort det gamla märket. Bara man har rätt verktyg. Renskylt.se har särskilda plastrakblad för ändamålet. Vet dock inte hur bra de fungerar. Köpte ett täckmärke där istället.

Fast då har man ju ändå försänkningen för skattemärket kvar. De nya plåtarna är släta.

Uttelito Kung
9 april 2011 · 603 Inlägg

lite gammal tråd, men både jula och tex dekaltrimm säljer sånna där märken du kan sätta istället för skattemärket.

Och tror knappas att någon annan än kanske nån surgubbe på bilprovningen lär bry sig.

själv kör jag utan, mycket snyggare.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
schnauz
10 april 2011 · 1 758 Inlägg

Uttelito skrev:
lite gammal tråd, men både jula och tex dekaltrimm säljer sånna där märken du kan sätta istället för skattemärket.

Och tror knappas att någon annan än kanske nån surgubbe på bilprovningen lär bry sig.

själv kör jag utan, mycket snyggare.

Bilprovningen bryr sig inte om det, de kollar bara så det är rätt regnummer och chassinummer på plåten.
Är det någon som gnäller så är det polisen. Men jag har svårt att tänka mig att de flesta bryr sig om att man satt en vit täcklapp över, även om det inte är ok enligt regelverket. Ska vara en riktigt grinig jävel i så fall.
Är nog värre om man har något mer "iögonfallande" dock... Typ något klistermärke med motiv eller nåt sånt.

VD-Design
11 juni 2011 · 1 324 Inlägg

Mycket snyggare utan!

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
twin_cam Smålänning
11 juni 2011 · 7 877 Inlägg

Ny skylt kostar 80 kr, oavsett om det är EU eller inte... Snåla inte på sånna småsummor smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
lingua
11 juni 2011 · 2 271 Inlägg

Svenan skrev:
Har ni tänkt på att en bil ser nyare ut utan skattemärke. Detta eftersom alla nya bilar levereras utan skattemärke sedan 2010. Märket är lätt att ta bort, t ex med en skrapa från Renskylt.se. Kostnaden för skrapan betalar sig många gånger om. Man får en nyare bil!

Nu har du nämnt det 2 ggr i samma tråd, ditt företag eller?roll

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Danne_1977
11 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Jag tycker nu helt klart att skyltarna ska göras om.. eftersom vi inte har nåt skattemärke mer, tycker skyltarna ska bli lite mindre, typ som USA skyltarna eller nåt.. eller kanske nåt liknande som skyltarna i finland..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Brådhis * Voff voff *
11 juni 2011 · 10 280 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Jag tycker nu helt klart att skyltarna ska göras om.. eftersom vi inte har nåt skattemärke mer, tycker skyltarna ska bli lite mindre, typ som USA skyltarna eller nåt.. eller kanske nåt liknande som skyltarna i finland..

Dom har ju iaf sedan c:a 1 år tillbaka tagit bort försänkningen som märket förut skulle sitta i, så du får väl glädjas åt det iaf... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_1977
11 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Brådhis skrev:

Danne_1977 skrev:
Jag tycker nu helt klart att skyltarna ska göras om.. eftersom vi inte har nåt skattemärke mer, tycker skyltarna ska bli lite mindre, typ som USA skyltarna eller nåt.. eller kanske nåt liknande som skyltarna i finland..

Dom har ju iaf sedan c:a 1 år tillbaka tagit bort försänkningen som märket förut skulle sitta i, så du får väl glädjas åt det iaf... wink

//Brådhis

Haha.. ja det blev jag faktiskt glad över att dom gjort.. haha, hade glömt bort det.. tack för att du påminde mig om det.. big_smile 

Men nu behövs ju inte det mellanrummet heller där märket tidigare satt.. så dom borde göra skylten mindre.. ser bara tokigt ut tycker jag.. och beställer man en ny snyggare liten skylt från nätet så lär väl snuten ska stoppa mig och ge mig en böteslapp på några hundra och föreläggande om att montera ny godkänd skylt.. :Smad hahaha

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang