5387
Sök

Protect Slår in när jag höjer volym o Bas på mitt steg

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Har precis installerat ett nytt slutsteg. O nu när jag spelar högt så slutar det gammla slutsteget funka.. Precautions lampan börja lysa. Har 2 st 12or på 600 rwatt st. Asså då 1200Rwatt tillsammans. Slutsteget e bara på 2x120Rwatt =P Har 16mm Kabel från batteriet och en 60A säkring. Kan Problemet vara att jag har för lite amp säkring?? Har hittat på BRC En 200a säkring som jag hade tänkt köpa..

Tack på förhand
Senast redigerat av Dannz0 (25 mars 2010)

DZ Design På Facebook

21 761 Inlägg
25 mars 2010
Så du har alltså två slutsteg nu?
Vad heter stegen, märke och modellnamn?

16 mm2 kabel ska inte ha större säkring än 60 A enligt flera säkringstabeller, 200 A är alldeles för stor.

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Japp.. Köpte ett biligt steg idag.

Här har ni info om stegen. O det e Mraquant som överbelastningsskyddet går in på.. O det e där basarna är inkopplade.

FÖRSTA STEGET

Denver CAP-4100 är ett kraftfullt men samtidigt elegant designat slutsteg som levererar hela 4x120 W RMS vid 4 ohm. Slutsteget är även bryggbart till 2x240 W RMS vid 4 ohm.

Inbyggt hög- och lågpassfilter, ställbart högpassfilter (50-500 Hz) samt lågpassfilter (50-250 Hz). Slutsteget är byggt med rejäl kvalitet och huserar i ett tåligt alumiumkabinet.

Max. effekt: 4x120 Watt RMS (4x200 W PMPO)
Max. effekt (bryggat): 2x240 Watt (2x400 W PMPO)
Lågpassfilter: 50 - 250 Hz
Högpassfilter: 50- 509 Hz
Low boost: 0-6-12 dB (40 Hz)
Frekvensomfång: 20 Hz-40 kHz

ANDRA STEGET

MARQUANT Senior General 610036
Hög- och lågnivåingång. Justerbar lowpass (50-250 Hz) och highpass (40-500 Hz). Basförstärkare vid 45 Hz 0-12 dB. X-over funktion. Mjukstart och överbelastningsskydd. Signalstörningsförhållande 95 dB. Variabel lågnivåingång (0,2-5 V). Bryggkopplingsbara. Reglage för brytfrekvens för bas och mellanregister. Guldpläterade kontakter för bästa driftsäkerhet och ljudåtergivning. Frekvensomfång: 100 Hz-60 kHz. 12 V. Höjd: 55 mm

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
Jag vill tillägga att jag har bryggkopplat Basarna ner till 2ohm och sen kopplat ihopa dom två basarna. Sen går det en sladd till steget.. Det funkade bra tills jag kopplade in det andra.. jord o Remote e kopplade för sig.. Men så drog jag strömmen från den som går till andra steget.. Det hände likadant när jag kopplade till denver steget med..

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare

DZ Design På Facebook

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 mars 2010
Dannz0 skrev:

du kan ju vänta liiiite längre än 30 minuter innan du uppar roll

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
Dannz0 skrev:

du kan ju vänta liiiite längre än 30 minuter innan du uppar roll

Jo men min tråd bara åker ner i listan.. Många som skriver smile

DZ Design På Facebook

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2010
Då får man acceptera det, att bumpa trådar är inte okej. Nån kommer se din tråd så småningom och svara. Men ditt problem tror jag beror på att du belastar bassteget för hårt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Då får man acceptera det, att bumpa trådar är inte okej. Nån kommer se din tråd så småningom och svara. Men ditt problem tror jag beror på att du belastar bassteget för hårt.

Det värsta e ju att jag har inte pillat med inställningarna på steget sen sist. o då funkade det perfekt. Plus att jag hade 10"are till det med då.. Men kan det bero på att den får förlite ström? För strömlampan blinkar rätt kraftigt när jag spelar på.. Sen kommer protect lampan in.

DZ Design På Facebook

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2010
Vad det är för storlek på högtalaren slutsteget driver spelar ingen roll, det intressanta är vad det är för talspolar och hur du har kopplat. Så som jag förstod det så belastar du steget med 1Ohm, och frågan är om det tål det? Speciellt nu när du har ett till steg som drar ström = mer spänningsfall.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad det är för storlek på högtalaren slutsteget driver spelar ingen roll, det intressanta är vad det är för talspolar och hur du har kopplat. Så som jag förstod det så belastar du steget med 1Ohm, och frågan är om det tål det? Speciellt nu när du har ett till steg som drar ström = mer spänningsfall.

Jag driver 2st 12" som har 2 ohm var och e ihopakopplade medvarandra o sen ut till slutsteget.. Blir det 1Ohm då?? Jag kommer fan inte ihåg hur man kompplade på det viset.. hehe tongue

Om det e så att dom e nere i 1 Ohm så e det det som e felet.. Hehe..

DZ Design På Facebook

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2010
Är det enkla 2Ohms spolar på dom? Eller menar du att det är dubbla 4Ohms spolar som du har parallellopplat så att det blir 2Ohm? Hur som så när du sen parallellkopplar dom till steget så belastas det med 1Ohm, om du däremot seriekopplar dom så belastas det med 4Ohm. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
25 mars 2010
Dannz0 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Jag driver 2st 12" som har 2 ohm var och e ihopakopplade medvarandra o sen ut till slutsteget.. Blir det 1Ohm då?? Jag kommer fan inte ihåg hur man kompplade på det viset.. hehe tongue

Om det e så att dom e nere i 1 Ohm så e det det som e felet.. Hehe..

Vad är det för basar?
som det låter av problemet så har du kopplat basarna i 1ohm och överbelastar steget, därav går det i protect.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

med lem
1 925 Inlägg
25 mars 2010
ja dom är i ett ohm..

koppla var bas för sig eller seriekoppla dom ist.

altså plus från bas 1 till minus på bas 2.. sen plus från bas 2 till steget, och minus från bas 1 till steget, detta ger i ditt fal 4 ohm.

och för guds skull, byt inte säkring.. den är helt korrekt till den strömkabeln.

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

572 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
_fillan_ skrev:
ja dom är i ett ohm..

koppla var bas för sig eller seriekoppla dom ist.

altså plus från bas 1 till minus på bas 2.. sen plus från bas 2 till steget, och minus från bas 1 till steget, detta ger i ditt fal 4 ohm.

och för guds skull, byt inte säkring.. den är helt korrekt till den strömkabeln.

Tack så himlans mycket.. Där har jag ju felet.. Slutsteget klarar av 4 ohm. Får fan fixa det dirr.. Trodde jag gjorde basarna till 4 ohm.. Tussen tack

DZ Design På Facebook

Sök