7674
Sök

Trubbel med transportstyrelsen..

ElectroRaggare
886 Inlägg
25 mars 2010
Trådstartare
En "liten" berättelse om mina små äventyr jag har haft/har med Transsportstyrelsen under hösten/våren.

https://www1.garaget.org/archive/22/21942/157172/157172-1538850.jpg

Jag köpte min pickup uppe i Stockholm i slutet på Juli 2009 har jag för mig, allt var frid och fröjd.
Killen jag köpte av hade besiktat den precis innan så den var nybesiktad och godkänd (efter en ombesiktning gällande kedjeratten, tonade sidorutor, ojämn handbroms och förlåga halvljus)
Jag körde med bilen i 2 månader tills jag en dag blev stannad av pappa blå.
Dom hade legat bakom mig och gjort en rutincheck och sett att enligt regbeviset så ska bilen vara 2.03 meter bred. Över skärmbreddarna bak är den 2,48…
Så dom stoppade mig och började kolla på bilen. Dom frågade hur mycket jobb jag lagt ner på den på för få den så att se ut som den gör.
Jag såg ut som ett frågetecken och frågade vad dom menade, varpå dom började spekulera om hur jag byggt om bilen såhär, för såhär kan inte en bil se ut!
Dom hade då ALDRIG sett något liknande innan och vägrade tro mig när jag berättade att bilen är helt original i karossen, den är bara sänkt.

Så de kallade dit förstärkning, kollade med sina register och ringde runt men ingen kunde svara på hur det skulle vara.
Jag hade 5st olika polismän runt omkring bilen som skulle mäta, kolla och hålla på..
Sen fick dom för sig att dom skulle kolla chassienummret som enligt VVs beskrivning skall sitta på höger rambalk bak. (För övrigt så finns det inte en enda C/K Pickup som original har något chassienummer stansat på ramen, så vart VV har fått den iden ifrån kan man nog kolla sig i stjärnorna efter …)
De roliga i det hela är att i bilens regbevis står det klart och tydligt att den har 6st hjul, och det är Omöjligt att ha dubbelmontage bak utan att ha skärmbreddarna, alltså någon vid regbesiktningen som gjort en tabbe..
Så när dom inte hittade något chassienummer på angiven plats började dom spekulera om att hela bilen var nått illegalt fuskbygge som jag personligen skulle vara ansvarig för att ha ställt till med.

Sagt och gjort, efter 1 timme och 45minuters suckande, stånkande och stönande från poliserna fick jag tillslut en lapp som stod att jag fått körförbud och skulle genomgå en Regbesiktning på 2 punkter. (Fordonsbredd ej överens med registreringsbevis & Fordonsidentitet ej fastställd.)
Fick även ett par punkter på ombesiktning, såsom ett dåligt däck, fel färg på blinkers, solfilm på framrutorna och bullernivå för hög. Men det var punkter jag visste om och samtyckte till.

Så nu började äventyret med Svensk Bilprovning..
Jag ringde SBP och bad att få information om vart bilen först hade registrerats, fick ett stationsnummer och ringde till stationschefen där.
Jag sa att dom hade gjort fel när dom besiktade min bil för att dom hade skrivit in fel bredd.
Stationschefen bad om ursäkt, och sa att dom säkerligen bara hade skrivit av de tyska papperna som bilen hade när den kom hit, för att i Tyskland mätte dom tydligen inte med skärmbreddarna i fordonets bredd.
Så då ringde jag till stationschefen i Kalmar som är den närmaste stationen som utför regbesiktningar, samordnade så att chefen från första stationen pratade med chefen i Kalmar och fixade så att jag skulle få komma dit, visa bilen och så skulle han bara ändra bredden, snabbt och enkelt tyckte jag.
Jag bad ett lokalt företag stansa in ett chassienummer på rambalken bak, trots att det aldrig funnits något där innan.

Så dagen kom då jag åkte till stationen, letade upp chefen och visade mitt lilla papper jag fått från Polisen. Där tog det stopp.
Iochmed att dom skrivit att dom inte kunde styrka fordonets identitet så ville inte heller stationschefen ens röra bilen med en tång. Chassienummret som jag fått var totalt ogiltligt och rent av illegalt sa till mig. Han bad mig kontakta Larmtjänst AB för att de skulle styrka fordonets identitet. När väl det var gjort skulle jag kunna få regbesikta bilen igen.

Så jag letade upp numret till Larmtjänst och lyckades efter 3 månader få ner en kille som kollade igenom bilen och godkände den.

När jag väl fått hem mina papper på att bilens identitet var okej så ringde jag för att få en regbesiktningstid. Stopp igen, jag behövde pappret från polisen för att kunna boka en tid.
Letade igenom hela huset (mitt uppe i renovering för tillfället), hittade pappret och ringde för att boka tid.
Efter 15min telefonkö kom jag fram till en bokare. Jag sa att jag ville ha en regbestid och han bad om regnummer. Sen frågade han vad det gällde och jag drog en snabb genomgång om vad som hänt. Okej sa han, jag kopplar dig till en tekniker *piip* någon minuts väntan och så vipps hamnade jag hos någon annan.
Jag förklarade hur allt låg till och han vägrade tro att någon hade reggat bilen fel, och han sa att vi inte heller räknade med skärmbreddarna i Sverige.. (ska väl tillägga att ungefär här dog jag under några sekunder..)
Han frågade även varför polisen inte hittat något chassienummer varpå jag ljög och sa att chassienummret blev bortkapat när de jackade ur ramen för att sänka bilen.
(blev tvungen att ljuga efter som de VÄGRAR ge sig om placeringen på chassienummret..)
Då sa han att besiktningstationen var tvunga att kolla igenom sänkningen och hela bilen uppbyggnad.. blää.
Jag nämde att jag låtit en firma stansa in chassienummret på ramen och att Larmtjänst hade kollat och godkänt alltihop.
Gubben säger då att papperna från larmtjänst inte hade så stor betydelse alls, de kunde jag nästan lika gärna vara utan, för det var besiktningsstationen som avgjorde om fordonet var okej eller inte… (jag fick akut hjärtstillestånd ett par sekunder igen)
Och att jag var tvungen att ha ett intyg från firman som stansade chassienummret, med en förklaring Varför de stansat numret osv..
Efter att vi pratat några minuter om det hela så frågade jag om han kunde boka en tid till mig, och nej självklart, det kunde han ju inte.
Så då fick man lägga på, ringa vanliga numret igen och vänta i telefonkö 10min innan jag äntligen efter lite trassel fick en tid.
Dock efterfrågade de inte pappret från polisen alls, detta papper som var SÅÅÅ viktigt dagen innan när jag ringde och skulle boka.
Bokade även en vanlig besiktning på min lokala station i Nybro någon vecka efteråt.

3 timmar senare kollade jag på internetbokningen bara för att vara säker, och så då att han dels bokat min besiktning på fel station och bokat en registeringsbesiktning för nyimporterade fordon en såkallad första registeringsbesiktning…
Så jag inväntar spänt den 6 april för att se vad som kan tänkas hända på denna regbesiktning..

Nu blev det visst en hel roman här, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig lite.

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

1 217 Inlägg
25 mars 2010
Jag tycker änna synd om dig som fått stå ut med byråkraternas ständiga krångel.

Hoppas du får den godkänd på din bokade tid, trots felbokning.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 mars 2010
Kan bara skriva en sak - välkommen till Sverige!

Om inte den ena hittar nåt fel så gör det nån annan.
Synd att det måste bli så här...

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
25 mars 2010
Sjukt och de hela började med några poliser som hade lite och göra...
Har man som trafikpolis inte sett en bil med dubbelmontage och breddare då ska man nog hålla sig till testa funktionen på värmefläkten i niofemmorna istället.. Gärna tills pensionen infaller helst utan att kliva ur bilen också. big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

12 086 Inlägg
25 mars 2010
Första gången på länge jag läser ett så långt inlägg, men det va roande och beklagligt på samma gång.
Hoppas det löser sig, helt sjukt fet bil du har!

Delta_Rebel
25 mars 2010
Myndighets Sverige,det är fan tragiskt allså...hoppas det fixar sej för dej

Kokar ris
923 Inlägg
25 mars 2010
fan va dom håller på... sbp har ju iofs aldrig varit någon riktig höjdare. lycka till iaf, underhållande läsning.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

8 928 Inlägg
25 mars 2010
Bloggmaterial gör sig bäst i bloggen låser tråden och hänvisar till bloggen.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök