6598
Sök

Ej nöjd med lack, vad får man räkna med att godta?

461 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Fick igår tillbaks min bil från lack av bakskärmen. Det som skulle göras var att lacka om den pga att någon tidigare ägare hade gjort ett dåligt "bättringsjobb" där innan, dvs, en ruta ca 200x200mm utan klarlack och viss nyansskillnad.

Detta tänkte jag åtgärda och gick då till en firma som anses vara uddevallas bästa lackerare. Har lackat lite där förr, men blev inte riktigt nöjd då heller. Nämnde detta för dem och de sa att de självklart skulle leva upp till sitt rykte denna gången.

Jag frågade även om nyansskillnaden på min bil, men han sa att det inte var några problem, jag skulle inte se att de vart på och lackat överhuvudtaget. Notera att det var ägaren jag pratade med från början till slut.

När jag fick tillbaks bilen såg jag ingenting, men när jag kom tillbaks till garaget och såg den i dagsljus, så såg jag att det var en hel del nyansskillnad jämfört med t.ex. dörren, samt att någon vart slarvig med maskeringen så de var lite lack på kanten av dörren (en kaka på ca 5-10mm in och 50mm lång) och en synlig skarv längs hela "dörrkarmen" som såg lite spröd ut.

Vet att det är svårt med nyansskillnaden på min bil, men de har lyckats perfekt med färgen förut..

Eller får man acceptera lite kladd på dörren och nyansskillnad samt en lite spröd kant längs hela "dörrkarmen"?

Sitter inte här och kastar skit, de ska få veta om detta så får jag se vad dom säger, dom borde ta på sig att göra om det?

BMW - Better Make Way

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 mars 2010
Om dom har maskerat dåligt får dom åtgärda de, polering eller lösa de på annat sätt.
är du inte nöjd med lacken åt tillbaka å klaga!

461 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
Om dom har maskerat dåligt får dom åtgärda de, polering eller lösa de på annat sätt.
är du inte nöjd med lacken åt tillbaka å klaga!

Ska gå tillbaka, grejen är den att jag hämtade ut bilen precis när dem stängde, och på måndag ska jag iväg och jobba på en båt, så är väck iaf en vecka efter det.. så det dröjer innan jag kan prata med dem.

BMW - Better Make Way

2 174 Inlägg
27 mars 2010
Tjena, Jag råka ut för exakt samma grej, När jag såg hur det såg ut så sa jag direkt att det inte vara acceptabelt, skällde ut dom och krävde att få bilnycklarna, åkte till 3 andra lackeringsfirmor som styrkte att det inte var ett godkännt fackmannajobb, Ringde konsument ombudsmannen prata med henne, hon ringde upp firman som lackat och dom kom överens om att jag inte skullle betala något, och jag sa att jag inte ville att dom skulle göra om jobbet, utan att man får bara en chans, så jag åkte till en annan firma förklara vad som hänt och ville ha det bra gjort, sen fixa dom till det, fick lacka lite större yta nu men det blev bra,

Lackskillnader blir det till 100% när det inte är samma person som lackar, Alla kanske inte ser det, men en lackerare ser direkt, Även på sprillans nya bilar idag så är det nyanskillnader på nya bilar på spoilers, emot karrossen för det inte lackas samtidigt,

Polisen gjorde en utredning på en kompis bil som krockade, en gammal 745a, dom sa att något labb dom skickade delar till kunde se till och med vilken dag bilen var lackad.

STÅ PÅ DIG är allt jag och säga och åk till någon annan, har du varit så korkad att du redan betalt fast du inte är nöjd, då kan bli bli blåst på pengarna, eller lämna den till samma ställe, men som sagt jag tycker inte man får 2 chanser, inte en stor riktig lackeringsfirma ska inte behöva det! hoppas det löser sig Mvh Kim
von_blad skrev:
Hej!

Fick igår tillbaks min bil från lack av bakskärmen. Det som skulle göras var att lacka om den pga att någon tidigare ägare hade gjort ett dåligt "bättringsjobb" där innan, dvs, en ruta ca 200x200mm utan klarlack och viss nyansskillnad.

Detta tänkte jag åtgärda och gick då till en firma som anses vara uddevallas bästa lackerare. Har lackat lite där förr, men blev inte riktigt nöjd då heller. Nämnde detta för dem och de sa att de självklart skulle leva upp till sitt rykte denna gången.

Jag frågade även om nyansskillnaden på min bil, men han sa att det inte var några problem, jag skulle inte se att de vart på och lackat överhuvudtaget. Notera att det var ägaren jag pratade med från början till slut.

När jag fick tillbaks bilen såg jag ingenting, men när jag kom tillbaks till garaget och såg den i dagsljus, så såg jag att det var en hel del nyansskillnad jämfört med t.ex. dörren, samt att någon vart slarvig med maskeringen så de var lite lack på kanten av dörren (en kaka på ca 5-10mm in och 50mm lång) och en synlig skarv längs hela "dörrkarmen" som såg lite spröd ut.

Vet att det är svårt med nyansskillnaden på min bil, men de har lyckats perfekt med färgen förut..

Eller får man acceptera lite kladd på dörren och nyansskillnad samt en lite spröd kant längs hela "dörrkarmen"?

Sitter inte här och kastar skit, de ska få veta om detta så får jag se vad dom säger, dom borde ta på sig att göra om det?

461 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Bilen stod inne i hallen när jag kikade på den, såg då ingen nyansskillnad och av någon anledning inte heller den dåliga maskeringen, så jag var nöjd och betalade. Sedan utanför garaget i dagsljus såg man allt, och då var det försent...

Ska ta tag i detta när jag kommer hem igen! 3k för att åtgärda en sak man stört sig på lite och istället få nya irriterande saker.

BMW - Better Make Way

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
27 mars 2010
Är de Arctic silver (färgkod 309) du har?  Lämnade min 540 på lack som har den kulören för ett par veckor sedan, fast folk inte tror de kan silver vara lite svårt att få till nyansskillnaden på. Jag åkte och blandade min färg i en annan kommun där man kunde få tag i gammal lösningsmedelsbaserad färg, hade tur för de blev klockrent. Ingen färgskillnad.

Jag tycker du ska stå på dej i det här fallet för du fick ju betala ganska bra för det också.

Jag hade en försäkringsskada på en tidigare BMW så efter den var lackerad så gick jag ut och kikade på den,  sen gick jag in och sa att:  vet du jag renoverade köket förra året, jasså sa de på lackfirman,  ja sen för att måla skåpluckorna så köpte jag en sån där fin skumgummiroller på coop och rollade dom,    jaha.. sa de på lackfirman igen,  hur kommer de sig att jag får ett jämnare och bättre resultat med en skumgummiroller på mina träluckor än ni lyckades med på bakskärmen?? Du kanske kan komma tillbaka i övermorrn fick jag till svar.  Så ja de såg väl lite bättre ut då smile  så stå på dej du!

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

461 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Niklasw skrev:
Är de Arctic silver (färgkod 309) du har?  Lämnade min 540 på lack som har den kulören för ett par veckor sedan, fast folk inte tror de kan silver vara lite svårt att få till nyansskillnaden på. Jag åkte och blandade min färg i en annan kommun där man kunde få tag i gammal lösningsmedelsbaserad färg, hade tur för de blev klockrent. Ingen färgskillnad.

Jag tycker du ska stå på dej i det här fallet för du fick ju betala ganska bra för det också.

Jag hade en försäkringsskada på en tidigare BMW så efter den var lackerad så gick jag ut och kikade på den,  sen gick jag in och sa att:  vet du jag renoverade köket förra året, jasså sa de på lackfirman,  ja sen för att måla skåpluckorna så köpte jag en sån där fin skumgummiroller på coop och rollade dom,    jaha.. sa de på lackfirman igen,  hur kommer de sig att jag får ett jämnare och bättre resultat med en skumgummiroller på mina träluckor än ni lyckades med på bakskärmen?? Du kanske kan komma tillbaka i övermorrn fick jag till svar.  Så ja de såg väl lite bättre ut då smile  så stå på dej du!

Tror det är Titaniumsilver (vet ej färgkod).

Ja, han ville helst inte ta det svart, så jag gick med på vitt, tänkte att han kanske blir glad för det och lackar lite extra fint, men icke!
Senast redigerat av von_blad (27 mars 2010)

BMW - Better Make Way

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
27 mars 2010
Sen brukar de vara enklare att lösa om man inte kallar nån en inkompetent idiot från början även om man tycker det haha.
Utan åk tillbaka eller ring om du inte har möjlighet att komma om en vecka.  Säg helt enkelt som de är att  du tycker nyansskillnaden är för stor, sen färgen som hamnat på kanten på dörren och den spröda kanten så tycker jag du kan fråga om det inte går att lösa det här på ett snyggare sätt, för de är ju inte så vackert.

Har man lite yrkesstolthet så rättar man ju till sina misstag.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

461 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
Niklasw skrev:
Sen brukar de vara enklare att lösa om man inte kallar nån en inkompetent idiot från början även om man tycker det haha.
Utan åk tillbaka eller ring om du inte har möjlighet att komma om en vecka.  Säg helt enkelt som de är att  du tycker nyansskillnaden är för stor, sen färgen som hamnat på kanten på dörren och den spröda kanten så tycker jag du kan fråga om det inte går att lösa det här på ett snyggare sätt, för de är ju inte så vackert.

Har man lite yrkesstolthet så rättar man ju till sina misstag.

Ja, det är så jag tänkt gå tillväga. smile

Får tacka så mycket för alla svar!

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Firman tog åt sig att lacka om, och det blev jättebra.. smile MEN, det där lackkladdet som var på dörren hade de inte åtgärdat, nämnde det åt dem, och de gick tillslut med på att lacka om nederdelen på dörren också, men jag sa att jag orkar inte vela mer, jag får fixa det någon annan gång...

BMW - Better Make Way

Sök