Hur man sänker en volvo 960 -95 billigt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 april 2010 · 13 669 Inlägg

jre skrev:
Ja, det är det kittet från GE motorsport (numera omdöpt till chassit.se) som jag har satt på min bil. Den blev väl inte direkt superlåg. Väghållningen blev ju lite bättre, men det är väl inte så konstigt när man byter ut 12 år gamla dämpare.

Observera att den funkar _bara_ om du har nivomatdämpare från början som jag skrev tidigare (dessutom bara årsmodeller 95-98). Min personliga teori är att man nog borde byta till spiralfjädrar om man vill få det att bli bra bak. (presis som Growe också skrev.) Däremot så håller jag ju inte med om att min 6:a är så trött längre (med dubbla turbon...) cool

//Jacob

så innan du hade 2aggregat som pressar luft in i din 6:a så var den inte slö eller ;-)

en rolig grej ang hur slö en 960 med 2.5l manuell låda är så åker jag skjortan av polarn i min hyper slöa 90hk golf mk2 han har verkligen inte en chans smile
förstår inte hur 170hk som gått 12.000mil kan vara så tröga smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
pthell
17 april 2010 · 45 Inlägg

skalman1 skrev:
Det trevligaste sättet att sänka en bil på är väl att börja på att äta godis, chips och pizza varje dag   smile

Har biltema något att sälja som kan hjälpa mig mer en algrensbilar?

Member Of Volvomaffian
no_fake
17 april 2010 · 865 Inlägg

pthell skrev:

skalman1 skrev:
Det trevligaste sättet att sänka en bil på är väl att börja på att äta godis, chips och pizza varje dag   smile

Har biltema något att sälja som kan hjälpa mig mer en algrensbilar?

740/940 stötdämpare finns på biltema allt du behöver... eller så köper du kittet på www.l-m-r.se
har sj monterat koni dämpare från 940 i min funkar perfekt

jre
3 maj 2010 · 13 Inlägg

Jag kan å det kraftigaste rekomendera att INTE köpa kittet som säljs av chassit.se (före detta GE motorsport). När jag provkörde min bil i helgen så känns framdämparna totalslut. Jag köppte dem i juli 2009 (av GE mototsport) och har åkt med dem i totalt ca 10 dagar. Bilen är nu gungingare än den någonsin var innan med de gamla dämparna (totalt slutkörda orginaldämpare). Alla bussningar i framvagnen är bytta så det är inget fel på dem.

Det kanske värsta är att chassit.se svarar inte på email efter att jag förklarat situationen för dem. Så gissningsvis vill man nog inte köpa någonting av den firman. Jag återkommer i denna tråd när jag löst problemet.

Det kit som säljs av LMR är säkerligen exakt samma då jag tycker mig kunna läsa i bilden att det t.o.m. står GE på dämparna.
http://www.l-m-r.se/pages/resources/shopImages/1206/large/produkter/960/VO96002.jpg

//J

edit: länk till bild hos LMR.

Senast redigerat av jre (3 maj 2010)

pthell
13 maj 2010 · 45 Inlägg

Bytade till gasdämpare från biltema idag. tyckte inte den gick ner så mycket dock. hur kapar man bladfjädern, tråd om de?

Member Of Volvomaffian
jre
13 maj 2010 · 13 Inlägg

Man ska nog inte kapa i bladfjädern. Den kommer ju att bli slappare om du kapar i den (på bredden) och bilen får sämre väghållning. Det finns "plattare" och styvare bladfjädrar att köpa hos volvo (bilia), men de är ganska dyra. Jag tror nog mest på coilovers bak just nu, men jag har inte provat. //J

Volvo_Mannen Volvoskadad
13 maj 2010 · 6 017 Inlägg

jre skrev:
Man ska nog inte kapa i bladfjädern. Den kommer ju att bli slappare om du kapar i den (på bredden) och bilen får sämre väghållning. Det finns "plattare" och styvare bladfjädrar att köpa hos volvo (bilia), men de är ganska dyra. Jag tror nog mest på coilovers bak just nu, men jag har inte provat. //J

Mycket tveksam på att sänkbladfjädern finns kvar hos volvo.

Jonas
jre
13 maj 2010 · 13 Inlägg

Den fanns för ett år sen.
//J

pthell
13 maj 2010 · 45 Inlägg

coilovers, hur mycket får jag ner den då? finnes det en tråd om hur man tar ut bladfjädern osv för kapning`?

Member Of Volvomaffian
XeptiQ Whatever :)
15 maj 2010 · 1 652 Inlägg

Hmm själv så bytte jag ut mina gamla fjädrar och hängde på sänk fjädrar från stylingbutiken.se men blev inte så " jätte " mycket lägre än vad jag hade förväntat mig. jag har gas dämpare runt om ( feltema ) och jag tycker att de går skit fint men om man tänker efter så vart den lagom låg.

Problemet med om du / ni kapar era fjädrar så kommer de inte gå i genom bes.. om ni skulle få en vaken, skarp och sur 50årig gubbe smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
fille90
22 maj 2010 · 76 Inlägg

klart som fan jag fattar att de är multiklunk bak på den.. men de är ju bara smälla på 940 dämpare och kapa bladen så dem blir smalare så får du henne låg  och du får även en billig däck räckning efter som dem kommer vara slut på insidan efter en månad..    bättre du sätter på en stel axel i fall du ska sänka i alla fall om du ska sänka mycket:)

BMW 535d (2005)
Cruizr
22 maj 2010 · 417 Inlägg
fille90
25 maj 2010 · 76 Inlägg

bra länk:) kan ju inte bli lättare.. men den blir ju inte klappsänkt av de då får man kappa lite med:)

BMW 535d (2005)
pthell
8 juni 2010 · 45 Inlägg

Tjena! Sänkte den bak för ett tag sedan så idag skulle jag gå över till framdelen!
så som många sa kunde man kapa 850 fjädrar och sätta på, men det funkade inte. så va ska jag göra `?
Tack sam för snabba svar !mvh

Member Of Volvomaffian
pthell
8 juni 2010 · 45 Inlägg

ingen som vet?

Member Of Volvomaffian
V90-98
15 juli 2010 · 1 Inlägg

Jag köpte min V90 i höstas och har sen dess letat efter något bra sätt att sänka bak.

(Fram köpte jag först sänkfjädrar till 850 men de passade inte alls så nu kör jag med 940 sänkfjädrar som funkar utmärkt.)

Efter att ha ringt runt till ett tiotal firmor i Sverige utan att hitta nåt som verkade seriöst så köpte jag vanliga Sachs stötdämpare (finns till 960 oxå) och ersatte mina Nivomat dämpare med.
Men det blev heller inte bra då bilen la sig på genomslagsgummina. Så att kapa i kompositfjädern för att göra den mjukare är nog ingen bra ide.

Med 940 sänkfjädrarna fram och vanliga stötdämpare bak blev den ca 3 cm lägre bak än fram.
Väghållningen blev ju heller inte den bästa när bilen står på genomslagsgummina så jag blev inte nöjd med detta heller.

Men förra veckan så fick jag äntligen ordning på både höjd o väghållning då jag monterade coilovers bak.
Så nu kan jag ställa både höjd och dämpning precis som vill själv. Höjden med gängorna på coilovern och dämpningen i 34 steg. Montering gick på en timme då det var bolt-on.

BERGGREN666
16 mars 2011 · 486 Inlägg

gör som dom gjort på min byt hela golvet till 945 å sen bara å sänk:)

ROCK ON!!!
KOLL IN MIN PROJEKT:
VW LUPO DEMO BIL GROUNDZERO: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287059
no_fake
17 mars 2011 · 865 Inlägg

BERGGREN666 skrev:
gör som dom gjort på min byt hela golvet till 945 å sen bara å sänk:)

varför byta hela golvet finns ingen mening till det

BERGGREN666
18 mars 2011 · 486 Inlägg

om du ska få han redigt låg så går de ju knappt med den bakaxeln som sitter där ifrån början

ROCK ON!!!
KOLL IN MIN PROJEKT:
VW LUPO DEMO BIL GROUNDZERO: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287059
no_fake
18 mars 2011 · 865 Inlägg

går prima med delad bakaxel att få ner han till marken... men förstår fortfarande inte varför man skulle byta golvet.. vill man ha stel axel sätter man dit en stel utan att byta golvet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang