Hur man sänker en volvo 960 -95 billigt?

pthell
28 mars 2010 · 45 Inlägg

Tjenare! Har köpt mig en 960 nu va och är mycket sugen på att sänka den, men det värkar inte vara så lätt eftersom den har delad-bakaxel (multilink).
Sååå någon här på forumet som vet/har gjort hur man sänker en 960 billigt? mvh PT

Member Of Volvomaffian
Amazon_123GT Driifter;)
28 mars 2010 · 1 630 Inlägg

kapa framfjädrarna

plocka av bladfjäderna i bak o kapa så hela fjädern blir smalaare sätt tillbaka o ut o åka o slit däck snett:D

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
jre
28 mars 2010 · 13 Inlägg

GE motorsport har delar till din bil. Jag har monterat dessa fjädrar och dämpare fram på min bil. Bak beror lite på om du har nivomat eller inte (finns nog bara på kombin tror jag). Volvo har en bladfjäder som sänker dessa bilar.

//Jacob

pthell
28 mars 2010 · 45 Inlägg

jre skrev:
GE motorsport har delar till din bil. Jag har monterat dessa fjädrar och dämpare fram på min bil. Bak beror lite på om du har nivomat eller inte (finns nog bara på kombin tror jag). Volvo har en bladfjäder som sänker dessa bilar.

//Jacob

Tjenare , är inte super kuning om detta ! va menas med nivomat? och har du någon länk till dom?

Member Of Volvomaffian
jre
28 mars 2010 · 13 Inlägg

nivomat = automagisk nivåreglering (bak)
Jag vet inte hur man kollar om man har det eller inte.
Dämparna är sk__dyra och byter man dem till vanliga dämpare blir bilen superlåg.
Tror det var ett rättså vanligt tillbehör på kombimodellen.
//J

pthell
28 mars 2010 · 45 Inlägg

jre skrev:
nivomat = automagisk nivåreglering (bak)
Jag vet inte hur man kollar om man har det eller inte.
Dämparna är sk__dyra och byter man dem till vanliga dämpare blir bilen superlåg.
Tror det var ett rättså vanligt tillbehör på kombimodellen.
//J

okej! jag har en sedan!
ingen som vet 100% hur man kan sänka en 960 med mutlilink ?eller vart man kan köpa sänkningssats?

Member Of Volvomaffian
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 mars 2010 · 13 742 Inlägg

finns inte något annat än nivomat

men kör med dämpare från 740/940 sen tvingar du dit dom så blir bilen lägre bak
så har polarn på sin 960

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pthell
28 mars 2010 · 45 Inlägg

Growe skrev:
finns inte något annat än nivomat

men kör med dämpare från 740/940 sen tvingar du dit dom så blir bilen lägre bak
så har polarn på sin 960

det är ju bladfjädrar pån

Member Of Volvomaffian
dannnej
30 mars 2010 · 761 Inlägg

Man kan även köpa adaptrar jag tillverkar och efter det kan man sänka ca 15cm fram smile

Bak vet jag inte hur det ser ut

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 mars 2010 · 13 742 Inlägg

pthell skrev:

Growe skrev:
finns inte något annat än nivomat

men kör med dämpare från 740/940 sen tvingar du dit dom så blir bilen lägre bak
så har polarn på sin 960

det är ju bladfjädrar pån

ja och?

varför tror du man tvingar dit ett par dämpare som är korta?
jo bladfjädern kan inte spänna ut lika mycket=lägre
dom mesta som åker sänkta 960 gör på detta sättet

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pthell
31 mars 2010 · 45 Inlägg

Growe skrev:

pthell skrev:

Growe skrev:
finns inte något annat än nivomat

men kör med dämpare från 740/940 sen tvingar du dit dom så blir bilen lägre bak
så har polarn på sin 960

det är ju bladfjädrar pån

ja och?

varför tror du man tvingar dit ett par dämpare som är korta?
jo bladfjädern kan inte spänna ut lika mycket=lägre
dom mesta som åker sänkta 960 gör på detta sättet

Okej ! Tack för tipset!
Så jag köper bara vanliga dämpare på biltema som passar 740?

Member Of Volvomaffian
dannnej
31 mars 2010 · 761 Inlägg

Det kan ju omöjligt bli bra, om bilen blir lägre så betyder det ju att dämparna är i sitt yttersta läge när bilen står på marken, med andra ord kan inte hjulen fjädra ut och följa ojämnheter i vägen.

Och när dom väl fjädrar in så blir det välldigt hårt, och en smäll när det fjädrar tillbaka eftersom dämparen tar stopp.

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
volvoentusiasten
31 mars 2010 · 4 005 Inlägg

pthell skrev:
Tjenare! Har köpt mig en 960 nu va och är mycket sugen på att sänka den, men det värkar inte vara så lätt eftersom den har delad-bakaxel (multilink).
Sååå någon här på forumet som vet/har gjort hur man sänker en 960 billigt? mvh PT

GEV112001

http://butiken.chassit.se/chassit.htm

pthell
4 april 2010 · 45 Inlägg

Någon som har erfarenhet om detta från chassit.se  (GEV112001), någon som har en bild när bilen är sänk med det ? mvh Pt , Tack för tipset!

Member Of Volvomaffian
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 april 2010 · 13 742 Inlägg

dannnej skrev:
Det kan ju omöjligt bli bra, om bilen blir lägre så betyder det ju att dämparna är i sitt yttersta läge när bilen står på marken, med andra ord kan inte hjulen fjädra ut och följa ojämnheter i vägen.

Och när dom väl fjädrar in så blir det välldigt hårt, och en smäll när det fjädrar tillbaka eftersom dämparen tar stopp.

säger inte i mot dig big_smile

men det är det ända ekonomiska sättet att sänka en 960
alternativen är att montera coils bak på något sätt smile

polarn har haft dit tvingade 940 dämpare på sin 960 i typ 2år och det fungerar till vardags körning bilen beter sig ganska lungt när man "pressar" på oxå

nu är 960 överjävligt slöa så det kanske är derför det fungerar eftersom det är omöjligt att ligga på något nämndvärt med den där trötta 6:an under huven

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jre
4 april 2010 · 13 Inlägg

Ja, det är det kittet från GE motorsport (numera omdöpt till chassit.se) som jag har satt på min bil. Den blev väl inte direkt superlåg. Väghållningen blev ju lite bättre, men det är väl inte så konstigt när man byter ut 12 år gamla dämpare.

Observera att den funkar _bara_ om du har nivomatdämpare från början som jag skrev tidigare (dessutom bara årsmodeller 95-98). Min personliga teori är att man nog borde byta till spiralfjädrar om man vill få det att bli bra bak. (presis som Growe också skrev.) Däremot så håller jag ju inte med om att min 6:a är så trött längre (med dubbla turbon...) cool

//Jacob

Senast redigerat av jre (4 april 2010)

pthell
12 april 2010 · 45 Inlägg

Kan någon dra en slutsats över detta nu? jag ska framförallt börja med att ta bort nivåreg! Finnes det någon som skrivit här på forumet om det?

Member Of Volvomaffian
fille90
12 april 2010 · 76 Inlägg

kapa kapa kapa:)smilesmilesmile

BMW 535d (2005)
pthell
12 april 2010 · 45 Inlägg

fille90 skrev:
kapa kapa kapa:)smilesmilesmile

sa mig inget

Member Of Volvomaffian
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 april 2010 · 1 948 Inlägg

pthell skrev:

fille90 skrev:
kapa kapa kapa:)smilesmilesmile

sa mig inget

Han fattar nog inte att det är bladfjädring bak på 960.

Ska själv sänka min och har spanat på ett kit som LMR säljer, kostar ca 4000 och då får du dämpare(fjäderben?) och sänkfjädrar fram, samt ett par stötdämpare som ersätter de nivåreglerande sakerna du har på den nu. Detta ska sänka 40-50mm skriver dem.

Tydligen så gör man ingenting med bladfjädern bak då den antagligen "säckar ihop" lite när den inte får hjälp av nivomaterna.

Som någon skrev så kan man kapa bladfjädern bak på ett sätt också men då blir den mjukare och blir då lägre. Men mjukare fjädring är det sista man vill ha på en 960 det kan jag tala om med en gång wink då kör jag hellre originalhöjd än att sabotera hela väghållningen ännumer cool

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang