Lukas Kooz nya bygge "Zpirit" (INTERVJU ANG. KRITIKEN UPPE NU!) (Bilder finns)

MIKK0 Designer.
4 april 2010 · 1 260 Inlägg

DasAuto skrev:

MIKK0 skrev:

ice_pepsi skrev:
Hej Kooz.
Måste tyvärr hålla med den andra killarna om att det är väldigt likt de andra byggena.
Det är liksom för mycket,för plotrigt, rörigt....
Även fälgarna var ursäkta utrycket "Skitfula"
Det är inne med "Cleant" nu och då gäller lite diskretare färger som svart,silver,mgrå met osv...
Var nere på mässan och såg din bil men jag tyckte inte nå vidare om den alls tyvärr...
Många hörde jag kalla den för "Barbie bil".
Du som har såpass mycket pengar och energi,hur vore det med att komma med en Nissar R35 GTR med brutal trim osv...
Det är riktiga grejor det!  smile
Annars är du riktigt duktig!
Mvh Göran

Vill man se massa cleana bilar i svart, silver och mgår met. så kan man åka till vilken bilhandlare som helst och kika. Åker men på en mässa vill man väll se sånna bilar man inte ser så ofta till vardags?

Behöver inte nödvändigt vis vara så..

Denna tycker jag är grymt snyggt stylad men samtidigt clean..

http://www.garaget.org/?car=145996&image=1352045

Självklart menade jag inte att alla cleana bilar är fula. Men man måste ha variation och ha extrema bilar om det ska vara nått att gå på.

Den där bilen faller väll under "sånna bilar man inte ser så ofta till vardags" även fast den är "clean".

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
DasAuto
4 april 2010 · 2 751 Inlägg

MIKK0 skrev:

DasAuto skrev:

MIKK0 skrev:

Vill man se massa cleana bilar i svart, silver och mgår met. så kan man åka till vilken bilhandlare som helst och kika. Åker men på en mässa vill man väll se sånna bilar man inte ser så ofta till vardags?

Behöver inte nödvändigt vis vara så..

Denna tycker jag är grymt snyggt stylad men samtidigt clean..

http://www.garaget.org/?car=145996&image=1352045

Självklart menade jag inte att alla cleana bilar är fula. Men man måste ha variation och ha extrema bilar om det ska vara nått att gå på.

Den där bilen faller väll under "sånna bilar man inte ser så ofta till vardags" även fast den är "clean".

Klart det ska finnas variation.. Men alla behöver inte gilla "alla" bilar på Elmia. Även dom som är välbyggda..

Hela detta forum hatar ju Fiat Multipla, men kan någon bygga "bättre" bil? Tror inte det. Samma sak här.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
JoXter
4 april 2010 · 492 Inlägg

Eisenhut skrev:
Ni som tyckte kooz bil hade bra inpassning, kolla tanklocket. wink

La också märke till detta, i övrigt tycker jag de som många andra säger att den liknar för mycket
dom andra bilarna sen så tycker jag väll att de är för extremt för min smak..

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Dennis45
4 april 2010 · 61 Inlägg

Jag tycker att det är roligt att Lukas har kommit tillbaka i år med en ny bil och vet att många tycker det samma.Lukas Koos dream team har gjort ett mycket bra arbete.Vem man hur bilen är byggd,så är många nya finesser.Alla är bra på en sak och Lukas är bra på att bygga bilar.Även Ari Koskinen   smile  Mvh Dennis45

Audi 90 quattro "Jakari Dream Team"
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
4 april 2010 · 2 853 Inlägg

MIKK0 skrev:

ice_pepsi skrev:
Hej Kooz.
Måste tyvärr hålla med den andra killarna om att det är väldigt likt de andra byggena.
Det är liksom för mycket,för plotrigt, rörigt....
Även fälgarna var ursäkta utrycket "Skitfula"
Det är inne med "Cleant" nu och då gäller lite diskretare färger som svart,silver,mgrå met osv...
Var nere på mässan och såg din bil men jag tyckte inte nå vidare om den alls tyvärr...
Många hörde jag kalla den för "Barbie bil".
Du som har såpass mycket pengar och energi,hur vore det med att komma med en Nissar R35 GTR med brutal trim osv...
Det är riktiga grejor det!  smile
Annars är du riktigt duktig!
Mvh Göran

Vill man se massa cleana bilar i svart, silver och mgår met. så kan man åka till vilken bilhandlare som helst och kika. Åker men på en mässa vill man väll se sånna bilar man inte ser så ofta till vardags?

bra talat mikko smile

MrJAM
4 april 2010 · 1 464 Inlägg

Jag tyckte den var snygg. Men inte revolutionerande. Och så vill jag ifrågasätta huruvida Herr K. ska vara så hypad? Jag kanske är för gammal som 30+ men samtidigt ser jag inte en överhängande massa folk som kastar trosor och kalsonger över vederbörande heller.

Vad som däremot är väldigt lustigt är att jag ser väldigt många företagsrepresentanter och andra 'i position' som talar mycket & gott om byggena. Kanske av en anledning?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Hee-Maan
4 april 2010 · 3 113 Inlägg

Kooz gör bra kvalité i allt det han tar händerna i, det måste jag säga.
Men som många säkert redan vet så är riktiga showbilar ingenting för mig.

Kollade knappt på Eclipsen igår då jag var där.. tyvärr.

Semper Fi
Etingelholm
4 april 2010 · 979 Inlägg

Squadron skrev:

AnderssonE30 skrev:
Den är ju skit snygg, bra med detaljer osv. Men som många andra sagt, den påminner mkt om hans andra bilar. Det är ingen WOW känsla att se denna kärra. Hade han valt annat lackval såsom mer vågade färg kombinationer så hade det blivit en annan sak i mina ögon. Men tyvär, påminner för mkt om alla hans andra byggen..

Det är ju rätt mycket "WOW känsla" på din sierra iaf.

Jag skrev aldrig att min Sierra va en bil med WOW känsla, lr hur ?!! min bil är ren skit tillskillnad mot Kooz kärra smile
Så lägg ner, så jävla tråkigt med personliga påhopp. Vi diskuterade hans bil, inte min. Jag skrev vad jag tyckte. Både positivt & negativt.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Algeroth
4 april 2010 · 510 Inlägg

Många intressanta kommentarer, och några som tycks ha tagit till sig att ge lite konstruktiv kritik, så som att ett par större bromsar kanske skulle ge bilen ett visst mervärde, vilket även jag tycker. Dock så är det flera som tror att Lukas är gjord av pengar och tycker det är konstigt att han inte skaffat nya bromsar? Då är min fråga till er... har ni ens talat med honom någon gång? Olikt vad många tror så är Lukas inte gjord av pengar, utan sliter hårt för att få ihop sina bilar, och det som gör det möjligt överhuvudtaget är hans sponsorer. Bara för det betyder det inte att han får allt gratis! Lukas har slitit i 10 år... vi tar det igen... TIO ÅR! för att få de sponsorer han har, och de flesta av sponsorerna följer honom från projekt till projekt, på grund av det han presterar och allt slit han lägger på bilarna. Inte nog med att bilen tagit nästan 800 timmar att bygga, så har han lagt minst lika mycket på administrativa uppgifter, som att MINST 1 gång i veckan hållit alla delaktiga i projektet uppdaterade med sitt nyhetsbrev.

Bilbyggare som själva har sponsorer vet vad det innebär att ha sponsorer, speciellt full-sponsorer. De äger trots allt en del av bilen, och vill de att man är någonstans, eller ställer upp på något... ja... då gör man det de säger!

Så åter till bromsar grejen, det handlar alltså om pengar, det fanns inte budget till detta och har således rationaliserats bort. Kritiken kring detta faktum var dock presenterat på ett bra sätt, och det är kul att se höra, men nu kanske ni också förstår varför det ser ut som det gör smile

Sista chansen att se bilen och lägga fram kritiken live imorgon! Fortfarande inga som gjorde det idag, så vi hoppas på någon modig själ imorgon! smile

Ha det gott!
Mvh

Emil "Algeroth" Börjesson

Mitsubishi Eclipse "Piegacuz" (1997)
Dark-Red
4 april 2010 · 206 Inlägg

Tycker den är underbar, jag gillar det extrema, Grattis till det fina projektet!

Rub Dub a Dubstep
Volvo V70N 2,5T Momentum "She Devil" (2005)
Volvo 850 GLT "Dark-Red Lady" (1997)
Mitsubishi EVO 8 Ralliart US Spec "Bloody Lotus" (2004)
Andyxa
4 april 2010 · 161 Inlägg

Tycker Kooz har gjort ett grymmt bygge som vanligt. Allt är välbyggt och ser bra ut. Men för mig är det bara för mycket. Ska vara lagom. Men alla tycker olika som sagt.

Mvh Andy

Bjork OEM <3
4 april 2010 · 6 957 Inlägg

Nån annan som har tänkt på vart bilen står? Den står där Peoples Choice har stått dom senaste 6(?) åren tongue Återstår att se tongue

OEM <3
Eisenhut
5 april 2010 · 1 827 Inlägg

Bjork skrev:
Nån annan som har tänkt på vart bilen står? Den står där Peoples Choice har stått dom senaste 6(?) åren tongue Återstår att se tongue

Så är det ju... Bilsport "köper" ju folkets tycke genom att göra så. Ge honom all hype med avtäckning mm, det är ren försäljning. Och som alla vet så är det som så att vad som visas och går hem på ELMIA styr hur utvecklingen blir under året. Bland annat därför vi ligger nästan 10 år efter i Sverige jämfört med andra länder.

Nej man skulle bott i USA, där får man otrolig respons på sitt bygge medans folk i Sverige inte ens ser att det inte är en orginalbil. roll Man får väl vänta 10 år tack vare Bilsport o co.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
NeOx Saab 9-3 bioPOWER
5 april 2010 · 463 Inlägg

Visste inte att Kooz hade byggt någon bil till mässan. Så min reaktion när jag såg bilen först var: Fan, ser verkligen ut som ett Kooz-bygge, snyggt, eget, extremt. Sen vänder jag mig om och ser att han står vid bilen och fattar genast att det är han som ligger bakom bygget.. Säga vad man vill om honom eller hans bilar, men han är i världsklass när det gäller bygga bilar. Allt handlar inte heller om pengar... man bygger inte den finaste bilen på Elmia för att man har mest pengar.. gäller att ha fantasi, kunskap och massa tålamod lol

Senast redigerat av NeOx (5 april 2010)

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity
Legwind
5 april 2010 · 925 Inlägg

Kooz e nog en av sveriges bästa bilbyggare går inte att säga annat..

Feel The Difference
Urkas Kräsen grafiker
5 april 2010 · 1 775 Inlägg

Spela roll om han lagt ner 8 eller 800 timmar, ser bilen skit ut så ser den skit ut. Så enkelt är det. Slutresultatet är allt som spelar roll.

O det där med att han inte har råd med bromsar, handlar det inte om att balansera allt på ett snyggt sätt? Man ska alltså lägga nivån lika högt överallt. För det finns väl ändå ingen som lägger 10 lax på en snygg fälg på höger framhjul, medans resten är orginal? Förstår du vad jag menar Algeroth?
För övrigt kunde han ju skippat alla dom där lcd-skärmarna (som INGEN ändå kommer titta på) så kanske han hade haft råd med nånting bättre till broms?

Nej jag säger det igen, killen måste anställa en vettig designer som vet vad han håller på med, så kan herr Koooooz göra det han gör bäst, nämligen själva byggandet.

Whine whine!
AlvereZ
5 april 2010 · 787 Inlägg

Urkas skrev:
Spela roll om han lagt ner 8 eller 800 timmar, ser bilen skit ut så ser den skit ut. Så enkelt är det. Slutresultatet är allt som spelar roll.

O det där med att han inte har råd med bromsar, handlar det inte om att balansera allt på ett snyggt sätt? Man ska alltså lägga nivån lika högt överallt. För det finns väl ändå ingen som lägger 10 lax på en snygg fälg på höger framhjul, medans resten är orginal? Förstår du vad jag menar Algeroth?
För övrigt kunde han ju skippat alla dom där lcd-skärmarna (som INGEN ändå kommer titta på) så kanske han hade haft råd med nånting bättre till broms?

Nej jag säger det igen, killen måste anställa en vettig designer som vet vad han håller på med, så kan herr Koooooz göra det han gör bäst, nämligen själva byggandet.

Du borde bygga en egen bil experten, och skaffa dig en positivare attityd när du ändå håller på..

staffe_
5 april 2010 · 666 Inlägg

Jag trode det dära var rx7an när jag gick för bi kika inte ens på den sen fick jag höra i efter hand att det var ett nytt bygge :s inge impad alls av de men men smaken är som baken

SUBARU WRX
din dröm min verklighet
Mazda rx7 (1994)
Nafets86
5 april 2010 · 821 Inlägg

Måste få flika in eftersom de flesta ändå säger att det är ett ballt bygge.
Det håller jag med om. All creds. Men jag hittade några skavanker som jag personligen tycker man kunde ha gjort bättre. Tanklocket t ex, Något som jag hoppas ni fixar till. Formerna på den var inte så jättebra.

Sen så pratades det mycket om att spacklet sjunkigt in på vissa delar men det var inget jag kunde se i allt blinkande. Så jag ska syna bättre nästa gång smile

Sen tyckte jag också att ni kunde fått till formerna på hjulhusen bättre. Det var lite vågigt eller hur man ska förklara det.

Men annars ett mycket bra bygge och hoppas få se mer utav bilen på fler utställningar.!

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Agge
5 april 2010 · 6 Inlägg

Förstår att alla som besöker mässan har olika smak med bilar precis som alla har olika smak med kläder och allt annat.
Kan instämma att bygge liknar delar av tidigare byggen, dock finns det säkert en tanke med att det skall finnas saker som känns igen för att vara just kooz eftersom det gett honom framgång tidigare och han säkert personligen gillar just den stilen såklart.

Är personligen väldigt imponerad av killen och tycker att han är sjukt ödmjuk och duktig konstnär och önskar själv att jag kunde ha den känslan att skapa.

Det som gör mig upprörd är att den största kritiken oftast kommer ifrån folk som själva inte kan skapa något utan kör själva runt i skit och tycker att dom är så jävla bra.

Jag diggar alla kooz byggen, men diggar precis lika mycket t.ex P-A's saab fast på helt olika sätt, självklart kan dom inte jämföras bredvid varann eftersom dom har helt olika syften enligt mig men båda förtjänas att hyllas.
Det är tur att alla som kollar på kooz finish inte kollar lika noga på finish på andra mer anonyma bilbyggare på mässan för då hade dom nog kunnat anmärka på detaljer dagen i ända

Bedöm bilarna för vad dom är bygga för och jämför inte med ett bygge som är byggd för strippen med en utställningsbil, känns inte rättvist mot någon.
Så smaken är som baken vad man gillar dock är jag extremt imponerad av alla som lägger ner all tid och själ på sina bilar oavsett syftet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang