6498
Sök

Behöver förklaring gällande repskada/skadegörelse

har roligt.. och ibland tråkigt
461 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
som titeln råder. jag har några frågor gällande det.

I hemlandet. så om ens bil skadas, kan personen ta bilen till en verkstad, där de sätter ett pris på hur mycket det skulle kosta. och sen avgör försäkringens-bolaget om de betalar det eller så köper de "in" bilen av ägaren.

Hur dant är det i Sverige?
Jag vet att man kan ta det till verkstad för nästan likadant affär, MEN kan man ta det till vilket verkstad som helst? eller är det speciella verkstäder man kan ta bilen till?  alltså är det fritt val när det gäller verkstad? eller måste man ta det tex Mekonomen, helmia, bmw, mb osv?

ber om ursäkt att jag är så trög i huvudet

An eye for eye only ends up making the whole world blind.

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 april 2010
Man blir ofta "anvisad" en verkstad, liter beroende på bilens ålder mm...De allra flesta större verkstäder har "avtal" med de vanligaste försäkringsbolagen. Ibland kan man få välja vilken verkstad man vill lämna bilen till, tex vid skadegörelse/repning av bilen, där kan man vara taktisk då en stor verkstad lär högst troligt lämna ett högre pris än en mindre då de har högre timpeng, o vill man få bilen lagad o inte inlöst så...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 april 2010
beror helt på försäkrings bolag beror helt på bil modell miltal värde av den osv

sen äre bara åka till nån verkstad som tar kontakt med försäkrings bolaget sen avgör dom om bilen är värd de tycker de bilen är för gammal och skadorna är dyrare och laga än och köpa en lika dan bil köper dom den och skrotar den . går ju även att få behålla den men då betalar de inte ut lika mkt som om de skulle skrota den.

461 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Man blir ofta "anvisad" en verkstad, liter beroende på bilens ålder mm...De allra flesta större verkstäder har "avtal" med de vanligaste försäkringsbolagen. Ibland kan man få välja vilken verkstad man vill lämna bilen till, tex vid skadegörelse/repning av bilen, där kan man vara taktisk då en stor verkstad lär högst troligt lämna ett högre pris än en mindre då de har högre timpeng, o vill man få bilen lagad o inte inlöst så...

okej. men vad händer om skadegörelsen hindrar dig från att ta dig till den verkstad de hänvisar dig till?
låt oss säga att dina lyktor är trasiga? rutan krossat eller något sånt!

5 198 Inlägg
4 april 2010
bärgning... .

461 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
bärgning... .

men det skulle ju kosta försäkrningen ännu mer pengar

Sök