Slutsegs palcering

frank_745
4 april 2010 · 387 Inlägg

tja

hade tänkt placera slutseg under paasgerstolen å ha en 2 m lång högtlar kabel ..
går det bra och ha så lång högtalkbel eller det blir sämre ljud ?

Audi S4 (2005)
NismoP11
4 april 2010 · 205 Inlägg

Går hur bra som helst. Finns ju flera som har slutsteget i skuffen och då kan det ju bli över 5m kabel. Så du kan hur bra som helst ha steget där.

Audi A4 (2002)
Aerodynamik ...
4 april 2010 · 7 120 Inlägg

Jag har en 2½m lång kabel till min baslåda i skuffen och det låter inte dåligt smile

kalle_kalle
4 april 2010 · 2 914 Inlägg

kolla bara så det steget får nog med kylning, är det jag skulle koncentrera mig på att hålla koll på om jag vore du wink

frank_745
4 april 2010 · 387 Inlägg

okej , härligt att höra smile ja  men vad händer om det inte får tillräckligt kyling brandrisk eller att steget kan gå sönder ? ni får ursäkta mina idoit frågor och min stavning

Audi S4 (2005)
NismoP11
4 april 2010 · 205 Inlägg

Det börjar överhetta och överhettningsskyddet slår troligen ifrån, för att skydda slutsteget från att gå sönder.  Vad skall du driva med det?

Senast redigerat av NismoP11 (4 april 2010)

Audi A4 (2002)
frank_745
4 april 2010 · 387 Inlägg

slusteg mds gp3 tongue och en 12 tumare . men ska nog skippa bassen å köpa några rejälare 6x9or tro ja har mer glädje och ljuduplevelse av de big_smile

Audi S4 (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 april 2010 · 13 734 Inlägg

har 25meter kabel bara till framsystemet i min bil helt ofarligt fungerar kanon och helt utan missljud smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 april 2010 · 8 744 Inlägg

frank_745 skrev:
slusteg mds gp3 tongue och en 12 tumare . men ska nog skippa bassen å köpa några rejälare 6x9or tro ja har mer glädje och ljuduplevelse av de big_smile

Njaa hur tänkte du nu? Vist om du har rejält stumma dörrar med plats för 6x9or så kan det kanske bli skoj men att sätta 6x9or i hatthyllan istället för en baslåda känns som att gå bakåt i utvecklingen. Satsa på ett bra framsystem som kan möta upp basen istället så får du en verkligt bra ljudupplevelse! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
VolvoXet Bas älskare
5 april 2010 · 716 Inlägg

Lånar tråden lite.. Hade tänkt att koppla mina 4 dörrhögtalare på ett 2 kanals steg MDS Gp2 och undrar vart jag ska dra kablarna och var jag ska lägga steget? bilen är en Volvo 945

Volvo 744 (1988)
stRaend
5 april 2010 ·

Bagaget ? wink upp till dig själv där faktiskt, taket är ett annat alternativ men sämre kylning om du vänder på det.

stRaend
5 april 2010 ·

tänkte gjort något liknande men då var det någon som sa att det inte kylde lika bra och då jag inte vill riskera något så skippade jag den idén. men det blir så mycket enklare då det inte stjäl något utrymmet big_smile

EDIT: Blev sugen på att testa den idén nu bara för det lol Någon som vet helt säkert om det är "farligt" för slutstegen eller liknande att ha dom upp-och-ner i taket? Vore väldigt snällt om någon kunde svara på det. smile

Senast redigerat av stRaend (5 april 2010)

stRaend
5 april 2010 ·

Exakt dig jag menade wink orkade inte trycka på citera bara.

Men sökte lite nu och dom kom inte fram till något vettigt mer än om stegen är instängda så måste man ha en fläkt, men det är dom ju inte om dom sitter i taket? Får väl skäll om jag väcker en sten död tråd på 2½ år tongue

Så då bör det inte vara några som helst problem att montera ett hertz hp1d samt hertz hp4 upp-och-ner i taket?

Swedenrockers skrev:
Även om du inte citerade mig så antar jag att du menar takplaceringen? Jag har inte hört att det strulat nånting och då känner jag ju han som ägde bilen. Hade det strulat så hade det fått göras om, och jag vet ju vem som hade fått göra det wink Detta var ju dessutom inte digitala steg utan AB-klass och de genererar ju en del värme. Bygg om säger jag. Hade en tanke att göra likadant med mitt T40001BD-steg men de kom annat i vägen.

stRaend skrev:
tänkte gjort något liknande men då var det någon som sa att det inte kylde lika bra och då jag inte vill riskera något så skippade jag den idén. men det blir så mycket enklare då det inte stjäl något utrymmet big_smile

EDIT: Blev sugen på att testa den idén nu bara för det lol Någon som vet helt säkert om det är "farligt" för slutstegen eller liknande att ha dom upp-och-ner i taket? Vore väldigt snällt om någon kunde svara på det. smile

stRaend
5 april 2010 ·

Jo givetvis ska de sitta fast. Har tillgång till svets så dom ska sitta fast ska du se wink

Vet ju inte heller hur mycket värme de avger, men jag skickar dit jag köpte dom och frågar . tack ändå smile

Swedenrockers skrev:
Framför allt, se till att de sitter fast. Jag tog ner innertaket och satte fast en träskiva plus aluminiumprofiler i takbalkarna så att det gick att sätta fast de ordentligt. Vad det gäller temperaturen så är det svårt att säga då jag inte vet hur mycket värme dina steg genererar.

stRaend skrev:
Exakt dig jag menade wink orkade inte trycka på citera bara.

Men sökte lite nu och dom kom inte fram till något vettigt mer än om stegen är instängda så måste man ha en fläkt, men det är dom ju inte om dom sitter i taket? Får väl skäll om jag väcker en sten död tråd på 2½ år tongue

Så då bör det inte vara några som helst problem att montera ett hertz hp1d samt hertz hp4 upp-och-ner i taket?

Swedenrockers skrev:
Bla bla bla

VolvoXet Bas älskare
5 april 2010 · 716 Inlägg

men har redan ett steg i bilen, men ska koppla in ett till vet inte var jag ska placera det.

Volvo 744 (1988)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 april 2010 · 8 744 Inlägg

stRaend skrev:
tänkte gjort något liknande men då var det någon som sa att det inte kylde lika bra och då jag inte vill riskera något så skippade jag den idén. men det blir så mycket enklare då det inte stjäl något utrymmet big_smile

EDIT: Blev sugen på att testa den idén nu bara för det lol Någon som vet helt säkert om det är "farligt" för slutstegen eller liknande att ha dom upp-och-ner i taket? Vore väldigt snällt om någon kunde svara på det. smile

Tjaa mina steg sitter då upp & ner under hatthyllan och har gjort så nu ett bra tag, inga som helst problem än så länge. smile Har testat att stå och spela högt en bra stund och vist, steget till framsystemet (klass AB) blir väl lite småvarmt men inte farligt, inget överhettningsskydd som slår ifrån iaf.

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-1752188.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang