Krävs omreggning vid montering av sportavgas?

[Driver]
3 april 2005 · 78 Inlägg

Har tänkt på att montera ett sportavgas sytem (3 tums), men jag tänkte sedan på det där med effektökningen, det ska ju ge ngn eller ngra extra hästar under huven...
är det inte typ lag på att man måste omregistrera sin bil om man gör ngt med den som ökar effekt/hästkrafter?

jag kan i mina tankar inte föreställa mig att man måste göra detta men vill vara 100% på det

tack för svar..

Om du vågar gasa fullt har du inte trimmat tillräckligt!!! =D
NIzmO Ollikkala Racing
3 april 2005 · 1 724 Inlägg

Du behöver inte vara orolig för att dom klagar på att du får för mkt effekt pga ett 3" system, se bara till att det inte låter för mkt så är det lugnt.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Germax
3 april 2005 · 12 086 Inlägg

Visst ger det några hästar, men dte är ju inte anledningen att du satt på det lr hur?!wink Anledningen är ju att du behövde ett nytt avgas o orginal va dyrare.
Det är iaf så man får formulera sig om dom frågar, samma gäller öppet luftfilter.

[Driver]
3 april 2005 · 78 Inlägg

Man tackar för svaren smile

Nu vet jag vad jag ska ut o göra i verkstan då wink

Om du vågar gasa fullt har du inte trimmat tillräckligt!!! =D
ZEDSAN
10 april 2005 · 29 Inlägg

Tjena! den effekt du utviner på att byta avgas-s är 3-7 hp beroende på motor typ liter-volymen , man får enligt d nya lagar öka effekten med 20% på hk och 30% Nm vridet så byt på bara ,bara du inte överstiger 88db som jag gjorde på min Peugeot 205 GTI hehe bra mycket mer

Sharky
11 april 2005 · 10 287 Inlägg

Har du en helbilsgodkänd bil så får man inte ändra ett skit egentligen. Och omreggning är bara att glömma då du måste vara biltillverkare för att typa in bilen som en ny modell.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
[Driver]
11 april 2005 · 78 Inlägg

tror inte jag har ngn helbilsgodkänd bil då jag har en Volvo 850 som man sett folk byta det mesta på....

Om du vågar gasa fullt har du inte trimmat tillräckligt!!! =D
Sharky
11 april 2005 · 10 287 Inlägg

Om jag minns rätt så kom helbilsgodkännandet -96. Och att folk byter hejvilt är en annan sak.
Du frågade om omreggning krävs, och svaret är ja - det krävs, men det går inte. Kolla med SFRO så kan du få reglementet för ombyggnation av fordon.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Markus_C Kart & Mätningstekniker
11 april 2005 · 701 Inlägg

Vad händer då man chipar en turbo bil? Ta en A4 tex. med 150hk original. De kan man lätt få ut 200 hk med ett BSR steg 2. Det motsvarar en ökning på 33%. När jag besiktigade min som hade detta och des utom 18” fälgar och spojlerpacket. Så det enda besiktningsmannen påpekade var i vilket fint skick bilen var. Han kunde dess utom inte ta några avgasvärden på bilen inne i besiktningshallen på grund av att gallret på bak spojlern tog i mot. Men det är klart när han provade bilen så körde han ganska så lugnt så han märkte nog ingen effektökning.

Men en sak som man nog ska tänka på är nog att var trevlig och göra ett gott intryck. Så är de nog trevliga tillbaka. En kompis till mig skulle besiktiga en 320 av lite äldre modell. Han fick ombesiktiga bilen på grund utav att den ena ljuslyktan hade felaktiga ljusinställningar. Har själv besiktigat X antal bilar och en del gånger så har de fixat detta på plats åt en. Men jag har aldrig åkt på en ombesiktning på grund av en sådan sak.

Senast redigerat av Markus_C (11 april 2005)

Sharky
11 april 2005 · 10 287 Inlägg

Jag citerar Gustaf (Therealpinto) som är besiktningsman för SFRO:

"Problemet är inte avgasvärdena i sig (alltså vad bilen släpper ut), problemet är att bilar av årsmodell 1976 eller nyare måste ha en avgascertifierad motor i originalskick.

Det räcker alltså att motorn är ändrad, så att avgasvärdena (totalt sett, alltså inte bara de som mäts vid kontrollbesiktning) KAN ändras, för att bilen ska vara "olaglig". "

Samt:
"Bilprovningen har fått en tilläggstolkning av avgasreglerna som gäller motorbyte i bilar av årsmodell 1976-88. Ändringen gäller de fall där man vill byta till en annan motor utan katalysator - tidigare var det krav på intyg om överensstämmelse med avgascertifierat utförande från motorns tillverkare/generalagent, men numera räcker det med intyg från märkesverkstad. Det kan vara lättare att få en verkstad att hjälpa till, än att få Volvos huvudkontor att ställa upp...

Ett exempel på bygge som nu blir mycket enklare är att montera en 740 turbomotor utan kat (från, säg en 740 Turbo -86) i en 240 från 1982. Nu räcker det att en auktoriserad Volvoverkstad kollar att 740-motorn är monterad med all avgasrening den ska ha, i 240'n, och skriver ett intyg.

Texten nedan, från FAQn om jag inte minns fel, är uppdaterad med den nya informationen.


Lite allmänt om besiktning

Frågorna om vad som gäller för besiktning dyker alltid upp. Jag jobbar som besiktningsman åt SFRO (med amatörbyggda och ombyggda fordon) och ska försöka ge en kort redogörelse för vad som gäller i samband med motorbyten och turbokonvertering.

Man kan säga att det finns två olika saker att ta hänsyn till:
A. Avgaskrav
B. Effekt/vridmomentskrav

A avgaskrav:
Olika krav beroende på bilens årsmodell:
... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång.

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

1989 - : Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste ha kat)

B Effekt/vridmomentskrav:- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock.

- Normalt sett tillåts vid regbesiktning ökning av effekten med 20% och vridet med 10% utan andra ändringar. Detta är dock en "töjning" av lagen från Bilprovningens sida.

- Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt.

- Om bilen är så ombyggd att den kan räknas som ombyggt fordon (till exempel om man bytt hela drivlinan och hela bromssystemet) kan man istället för ovanstående gränser få ha max 15kW/100kg tjänstevikt . Det förutsätter att SFRO anser att bilen klarar effekten och vridet (det finns ingen maxgräns för vrid). För ombyggt fordon krävs SFRO-besiktning (kostar idag 3000:-) med bromsprov etc.

Sammanfattning av ovanstående
Bilen måste uppfylla kraven BÅDE för A och B. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Motorbyten

Av ovanstående kan man då försöka bena ut vad som egentligen gäller för motorbyten. Vi delar in det i årsmodeller igen (eftersom det är årsmodellen som påverkar avgaskraven);

... till och med 1975: Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång, den måste uppfylla effekt/vridkraven (bevisas mha motornummer om det är en originalmotor, intyg från bromsbänk/rullande landsväg eller liknande om motorn är ändrad). För dessa kan man alltså bygga ihop en helt egen motorspecifikation, förutsatt att man ligger inom gränserna för effekt och vrid. Det går bra att turbokonvertera, blanda och ge med toppar, förgasare etc.

1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget kan numera skrivas av en auktoriserad märkesverkstad, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysator, styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).

1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att få regga en turbomotor i en bil av årsmodell 1976-88, och det är att använda en avgascertifierad turbomotor med katalysator i originalskick från en bil som sålts i Sverige. Det finns ett undantag som gör det bytet smidigt (inga krav på intyg på avgasreningen, det räcker att den finns där och fungerar). Tanken är att uppmuntra till att "uppgradera" bilar utan kat till motor med kat. Men det måste alltså vara en motor i originalskick (och effektkraven enligt ovan gäller förstås). Ett typexempel på ett sådant bygge är Sierra (före 1989) med Saab 9000 turbomotor med kat.

Nästa alternativ är att bygga om bilen så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon. Men då måste du bygga en helt ny bärande struktur (i princip), som att kapa ur hela golvet och bygga en ny bärande bur, med nya hjulupphängningar. Då behövs inte avgascertifierad motor (men om din turbokonverterade motor inte har kat åker du på 7000:- i dispensavgift). Räkna med att ett sådant bygge kostar runt 8000:- i avgifter (15000:- om du inte har kat).

Kryphål som lastbilsreggning (tom 1991), flyttsaksimport och "urkopplad" turbo fungerar sällan eller aldrig. En bil som "smitit igenom" en vanlig kontrollbesiktning med fel motor eller ändrad motor är inte "laglig" för det.

Men hur gör alla i Bilsport?
Tja, fråga dem? Men det troligaste är att bilen är besiktad med en besiktningsmotor eller med bortplockad turbo.

Nu gällande regler om avgasrening finns här:
http://www.naturvardsverket.se/inde...text/l92-12.htm

Förtydligande av turbokonverterad
Med "turbokonverterad" menar vi att man tar en motor utan turbo (eller för den delen, kompressor, samma sak gäller) och modifierar den med turbo (kompressor). Man bygger alltså om en befintlig motor. Observera att det i lagens mening är stor skillnad på att ta en komplett turbomotor från en annan bil, som sålts med turbo.

/Gustaf Ulander

" (Slut citat)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
[Driver]
12 april 2005 · 78 Inlägg

ska jag orka läsa allt det där?

Om du vågar gasa fullt har du inte trimmat tillräckligt!!! =D
Germax
12 april 2005 · 12 086 Inlägg

precis!smile men  bra o veta iaf... till Göran som verkar va en stjärna på bestämmelser o sånt. Finns dte på något sätt ett lagligt sätt att turbokonvertera en bil från 94? Alltså som ombygt fordon lr vad som, finns det något sätt?

Dobbermannen V8-pullver!
12 april 2005 · 60 Inlägg

Sharky>
På mitt "fortsättningsblad" står det följande
1. Dispens:F99A SÄKERHETSBEST TSV 690120 (fattar nada?)
2. T31A Motor utbytt
3. T31B Motor ändrad
4. T31C MOTOREFEKT ENLIGT UPPGIFT (På första "vanliga" pappret står det att effekten ligger på 265kw men min motor ligger bra mycke över de, över 600hk, problem kan jag tänka?)
5. Bakaxel utbytt
6. KAROSSFRONT OMBYGGD (Räknas rör-ram fram in i de?)
mm mm
Suck, kommer min bil nånsin bli besiktad? Pungt 4 och 6 oroar mig mest=(

Live hard, Die young.
Germax
12 april 2005 · 12 086 Inlägg

Till Göran.

Kollade din bil nu, röj med 450hk i en volvo!tongue
iaf.. hur gör du när du besiktar bilen då?

Föresten, fan va fusk dte är.. de flästa behöver bara köpa 4 stakar/kolvar.. 4 spridare, ett topplock! Själv måste jag köpa 6 av allt! tongue hihi

Serkan
12 april 2005 · 36 Inlägg

kan jag oxå få några bra råd nu .. jag har en A4 2.8 verkstan sa att avgasröret skulle bytas, om jag byter ut avgassystemet till en sportavgasrör 3.5 tum kan jag få några hästar ?

Germax
12 april 2005 · 12 086 Inlägg

3.5"? ja, du lär få ett jävla ljud iaf!smile
Men klart du ska köpa sport, iaf om du jämför med orginal, köp ett ristfritt (finns många märken till audi) så behöver du ibnte byta dte igen..

Serkan
12 april 2005 · 36 Inlägg

hur många Hk får man typ då ? .. jag vill byta från hela motorn big_smile

crillelundh
12 april 2005 · 100 Inlägg

ja byter du från motorn så kan det ju bli en del hästar, beror ju på system samt bil modell.

cat-back tror jag inte ger mer än 1-5hk extra möjligtvis nån mer, hela vägen däremot kan väl ge från 5-60+!hk även om genomsnittet troligtvis ligger i dom lägre siffrorna

3,5 är stort hehe tänk på markfrigången

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
crillelundh
12 april 2005 · 100 Inlägg

Markus_C skrev:
Vad händer då man chipar en turbo bil? Ta en A4 tex. med 150hk original. De kan man lätt få ut 200 hk med ett BSR steg 2. Det motsvarar en ökning på 33%. När jag besiktigade min som hade detta och des utom 18” fälgar och spojlerpacket. Så det enda besiktningsmannen påpekade var i vilket fint skick bilen var. Han kunde dess utom inte ta några avgasvärden på bilen inne i besiktningshallen på grund av att gallret på bak spojlern tog i mot. Men det är klart när han provade bilen så körde han ganska så lugnt så han märkte nog ingen effektökning.

Men en sak som man nog ska tänka på är nog att var trevlig och göra ett gott intryck. Så är de nog trevliga tillbaka. En kompis till mig skulle besiktiga en 320 av lite äldre modell. Han fick ombesiktiga bilen på grund utav att den ena ljuslyktan hade felaktiga ljusinställningar. Har själv besiktigat X antal bilar och en del gånger så har de fixat detta på plats åt en. Men jag har aldrig åkt på en ombesiktning på grund av en sådan sak.

hehe har fått ombesiktning för helaktigt inställda lysen vid två tillfällen, tro mig jag var trevlig men inte fan var han det tillbaks för det sad

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
Sharky
13 april 2005 · 10 287 Inlägg

Mycket på engång.....:-)

Jag är inte någon stjärna på bestämmelser, det jag la upp var skrivet av en som kan, dvs en kille som är besiktningsman hos SFRO.

Fkoff: Nu såg jag att du var från Motala - leta upp bröderna Karlberg (Johan&Johnny) och snacka turbo med dom.

Och nej - min bil går inte att besikta normalt.

När det gäller avgassystemsbyte på en sugis så är det väldigt tveksamt om det ger eller tar effekt. En sugis är beroende av rätt avgasmottryck för att flödet genom cylindrarna skall fungera som designat och en ändring kan leda till märkliga resultat.
Det minsta man bör göra efter ett byte av hela avgassystemet på en sugis är att sätta upp den i en bromsbänk och mäta upp den och bla justera kammarna efter det nya avgassystemet.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang