Flera fortkörningar, tappa körkort?

enpatte
5 april 2010 · 498 Inlägg

Har på mindre än ett år(olika kalenderår) nu lyckats åka dit 2ggr.
Min fråga är helt enkelt om någon vet om man kan bli av med körkortet om man åker dit flera ggr inom en viss tidsperiod?

svempus
5 april 2010 · 409 Inlägg

har för mig att man blir av me kortet om man åker fast för fortkörning tre gånger på under två år vet ej om det stämmer.det är vad jag har hört....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Derdelis
5 april 2010 · 124 Inlägg

svempus skrev:
har för mig att man blir av me kortet om man åker fast för fortkörning tre gånger på under två år vet ej om det stämmer.det är vad jag har hört....

Det stämmer bra det, 3 prickar sen åker körkortet i 3 månader

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
6 april 2010 · 1 594 Inlägg

Derdelis skrev:

svempus skrev:
har för mig att man blir av me kortet om man åker fast för fortkörning tre gånger på under två år vet ej om det stämmer.det är vad jag har hört....

Det stämmer bra det, 3 prickar sen åker körkortet i 3 månader

Finns inga prickar på lörkortet längre, det är ett antal år sedan dessa togs bort. Idag används "straffvärden" dvs. för olika sortes trafikbrott ges olika belastningar i körkortsregistret. Du kan tex. glömma blinkers och få böter för detta 4-5 gånger innan körkortet ryker men däremot så kan TVÅ fortkörningar mycket väl räcka för att få lämna igen lappen ett antal månader även om den sista bara var några få km/h över. Går inte att sia om hur eller om körkortet kommer få behållas. Tex. en trängning om du gör en omkörning vid möte så är det körkortet direkt, men 29km/h över på 90 väg klarar du oftast körortet om ingen belastning sedan tidigare ligger kvar. Men sedan räcker det med en lite skitsak för att en signal går iväg om körkortsåterkallning.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Nehe
6 april 2010 · 687 Inlägg

Alla trafikbrott med en astrix * (stavning) rapporteras till transportstyrelsen för bedömning av körkort. Bedömningen kan enbart sluta på två sätt (varning, återkallande).

MrBjork Företagsledare
15 april 2010 · 32 Inlägg

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse3.htm

På sidan finns massa nyttig information.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang