Göra icke fjärrstyrt centrallås fjärrstyrt.

caddy
6 april 2010 · 61 Inlägg

Hallå

Har en volvo 940 med fullt fungerande centrallås, dock ej fjärrstyrt.

Jag undrar hur man enklast gör om det till fjärrstyrt? Det behöver inte vara något larm eller blink eller någonting.

Egentligen räcker det med att låset på förardörren är fjärrstyrt, ifall det innebär mer arbete att få alla dörrars lås fjärrstyrda.

Min förhoppning är att jag inte skall behöva dra sladdar ut i dörrarna, utan att man bara behöver meka lite med nån "styrbox" för centrallåset eller dyl. Finns det någon sådan ombyggnadssats där man slipper dra ut kablar till varje centrallås-motor i varje dörr?

Hittade inget klockrent svar på detta i forumet, därför frågar jag.

Tacksam för svar:)

Jag försöker inte ens längre...
VW_67
6 april 2010 · 446 Inlägg

universal fjärrstyrningssatser finns att köpa nästan överallt, kostar från 400 kr..
en sådan kopplar du in mot styrningen i centrallåsreläet. allt du behöver göra är att mäta upp vilka kablar signalen går på och sen skarva in kablaget till fjärrstyrningen och förstås matning och jord till boxen.. vips så har du alla dörrlås på fjärr smile

Rock-Star
6 april 2010 · 2 982 Inlägg

caddy skrev:
Hallå

Har en volvo 940 med fullt fungerande centrallås, dock ej fjärrstyrt.

Jag undrar hur man enklast gör om det till fjärrstyrt? Det behöver inte vara något larm eller blink eller någonting.

Egentligen räcker det med att låset på förardörren är fjärrstyrt, ifall det innebär mer arbete att få alla dörrars lås fjärrstyrda.

Min förhoppning är att jag inte skall behöva dra sladdar ut i dörrarna, utan att man bara behöver meka lite med nån "styrbox" för centrallåset eller dyl. Finns det någon sådan ombyggnadssats där man slipper dra ut kablar till varje centrallås-motor i varje dörr?

Hittade inget klockrent svar på detta i forumet, därför frågar jag.

Tacksam för svar:)

när du ändå håller på så kan du köpa ett billigt larm med fjärr.
1000:- för arbetet (svart) och kostnad för larm och extra låspinne vid förardörren. så max 3000:- bör du hamna på för denna operand.

har fått det gjort på min gamla S40 som endast hade centrallås med nyckel.
kopplade på larm och bad dem koppla det till centrallåset och vips så slapp jag vrida sönder nyckeln varje vinter! smile

Senast redigerat av Residence (6 april 2010)

caddy
6 april 2010 · 61 Inlägg

VW_67 skrev:
universal fjärrstyrningssatser finns att köpa nästan överallt, kostar från 400 kr..
en sådan kopplar du in mot styrningen i centrallåsreläet. allt du behöver göra är att mäta upp vilka kablar signalen går på och sen skarva in kablaget till fjärrstyrningen och förstås matning och jord till boxen.. vips så har du alla dörrlås på fjärr smile

Precis detta jag vill ha! Då är det bara börja leta, har än så länge bara hittat universal fjärrstyrningssatser där man av någon anledning skall dra ut sladdar till varje låsmotor.

Residence skrev:
när du ändå håller på så kan du köpa ett billigt larm med fjärr.
1000:- för arbetet (svart) och kostnad för larm och extra låspinne vid förardörren. så max 3000:- bör du hamna på för denna operand.

har fått det gjort på min gamla S40 som endast hade centrallås med nyckel.
kopplade på larm och bad dem koppla det till centrallåset och vips så slapp jag vrida sönder nyckeln varje vinter! smile

Köpte bilen för 2000:- så larmet väntar jag nog ett tag till med, känns lite för lyxigt;)

Tack för svaren!

Jag försöker inte ens längre...
VW_67
7 april 2010 · 446 Inlägg

finns ingen anledning att dra kablarna ut i varje dörr, skarva in skiten vid reläet.

här är ett exempel på hur hur enheten kan se ut, finns säkert billigare på andra ställen:

http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=FRC-02*

_ugglan_
8 april 2010 · 33 Inlägg

Jag köpte ett billigt larm för 600:- och drog in kablar till förardörren för att komma åt de kablarna som styrde centrallåset. Med larmet kunde jag sen styra alla dörrar eftersom centrallåset bara behöver en dörr som öppnas för att fungera. Lite meck med att få det att fungera eftersom jag fick prova mig fram till hur det skulle kopplas men fungerade felfritt!

Enkelt och billigt!

VW_67
8 april 2010 · 446 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Du behöver en c-låsmotor i förardörren dessutom. Om du behöver dra ut kablar i dörren till denna beror på årsmodell.

varför skulle det behövas om där redan sitter en?

Xtravagant 1337
8 april 2010 · 1 343 Inlägg

VW_67 skrev:

Swedenrockers skrev:
Du behöver en c-låsmotor i förardörren dessutom. Om du behöver dra ut kablar i dörren till denna beror på årsmodell.

varför skulle det behövas om där redan sitter en?

Det behövs inte! finns redan!
Räcker att man styr låset i förardörren så öppnas alla andra eftersom det är c-lås redan idag.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
8 april 2010 · 695 Inlägg

VW_67 skrev:
finns ingen anledning att dra kablarna ut i varje dörr, skarva in skiten vid reläet.

här är ett exempel på hur hur enheten kan se ut, finns säkert billigare på andra ställen:

http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … Id=FRC-02*

Som VW_67 sa.. du kan köpa ett universal fjärrlås och skarva in dej på orginalet...

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
240bns
8 april 2010 · 1 008 Inlägg

Xtravagant skrev:

VW_67 skrev:

Swedenrockers skrev:
Du behöver en c-låsmotor i förardörren dessutom. Om du behöver dra ut kablar i dörren till denna beror på årsmodell.

varför skulle det behövas om där redan sitter en?

Det behövs inte! finns redan!
Räcker att man styr låset i förardörren så öppnas alla andra eftersom det är c-lås redan idag.

Det sitter ingen där om inte bilen är utrustad med larm med c-låsstyrning.

VW_67
9 april 2010 · 446 Inlägg

förklara då hur dörrarna går att låsa/låsa upp från passagerarsidan tongue automagi?

Tom Darth Vader
9 april 2010 · 1 644 Inlägg

Är detta fallet så finns det självklart en motor även där, men det är långt ifrån alla där c-låset fungerar ifrån någon annan dörr än förardörren på lite äldre bilar.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
VW_67
9 april 2010 · 446 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det framgår inte av tråden att det sitter c-låsmotor i förardörren. Du kanske vet mer?

VW_67 skrev:
förklara då hur dörrarna går att låsa/låsa upp från passagerarsidan tongue automagi?

självklart kan jag inte svära på att det gör det just i denna bil, konstigare saker har man ju råkat ut för..
men jag har aldrig någonsin stött på en 940 som inte haft det, oavsett tillbehöret fjärrstyrning eller ej. och då jobbar jag ändå som bilelektriker tongue

mattish
3 maj 2010 · 29 Inlägg

VW_67 skrev:

Swedenrockers skrev:
Det framgår inte av tråden att det sitter c-låsmotor i förardörren. Du kanske vet mer?

VW_67 skrev:
förklara då hur dörrarna går att låsa/låsa upp från passagerarsidan tongue automagi?

självklart kan jag inte svära på att det gör det just i denna bil, konstigare saker har man ju råkat ut för..
men jag har aldrig någonsin stött på en 940 som inte haft det, oavsett tillbehöret fjärrstyrning eller ej. och då jobbar jag ändå som bilelektriker tongue

Jag har aldrig stött på en 7/900 som det går att låsa upp alla dörrarna från passagerardörren. Det är bara den dörren som öppnas. Klart att om motorn är bytt eller bilen har larm kanske det funkar annorlunda men inte de bilarna jag haft.

Boostrider Försöker iaf
16 februari 2011 · 1 998 Inlägg

Drar upp denna tråden igen då.


Hur är det på 240 då? Har de en centrallåsmotor i förardörren eller är det bara en strömställare?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 februari 2011 · 13 744 Inlägg

VW_67 skrev:

Swedenrockers skrev:
Det framgår inte av tråden att det sitter c-låsmotor i förardörren. Du kanske vet mer?

VW_67 skrev:
förklara då hur dörrarna går att låsa/låsa upp från passagerarsidan tongue automagi?

självklart kan jag inte svära på att det gör det just i denna bil, konstigare saker har man ju råkat ut för..
men jag har aldrig någonsin stött på en 940 som inte haft det, oavsett tillbehöret fjärrstyrning eller ej. och då jobbar jag ändå som bilelektriker tongue

fast då hade du fel
bara 960 som har orginal c-lås motor i förardörren

på 940 är det endast bilar med larm som har detta

vet att tråden är fruktansvärt gammal men endå värt att nämna att detta är 100%
därimot har 850 c-lås i samtliga dörrar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 februari 2011 · 13 744 Inlägg

Boostrider skrev:
Drar upp denna tråden igen då.


Hur är det på 240 då? Har de en centrallåsmotor i förardörren eller är det bara en strömställare?

är det orginal monterat har den bara en strömställare som sitter på staget

så den måste man utrusta med en extra centralås motor för att det ska fungera
förutsätter så klart att det inte setat ett larm som varit inkopplat till c-låset

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Funkiee Saab älskare!
16 februari 2011 · 4 597 Inlägg

740 o 940 har bara givaren i dörren, allså ingen c-lås motor. Samma tror jag det gäller 240 samt tidigare volvomodeller.

För att få det o fungera monterar man en c-låsmotor i förardörren som sedan aktiverar sensorn i förardörren som gör att reserande dörrar låses upp eller låses.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Boostrider Försöker iaf
16 februari 2011 · 1 998 Inlägg

Growe skrev:

Boostrider skrev:
Drar upp denna tråden igen då.


Hur är det på 240 då? Har de en centrallåsmotor i förardörren eller är det bara en strömställare?

är det orginal monterat har den bara en strömställare som sitter på staget

så den måste man utrusta med en extra centralås motor för att det ska fungera
förutsätter så klart att det inte setat ett larm som varit inkopplat till c-låset

Har ju en Bosch triangel som varnar för larmet. Om de varit fjärrstyrt vet jag ej

Stöld och inbrottslarm eller nåt står de men det finns inget larm kvar i bilen som jag sett. Men får ta av dörrsidan och kolla om det sitter en motor där.

Annars kanske man kan ta en motor från 940 och modda dit?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Funkiee Saab älskare!
16 februari 2011 · 4 597 Inlägg

Det går att modda dit en annan motor från ex en 940, spelar ingen roll, bara det är en c-låsmotor med 2 poler. Dvs om du sätter + på + så åker motorn upp, o - på + åker den ner så att säga.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang