3201
Sök

Laddning till batteri i bagageluckan?

9 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Tjena har en gammal opel som har 6-volts system. Har satt ett 12-volts batteri i bagageluckan för att kunna ha lite nyare stereo i bilen. Frågan är hur jag enklast gör så att den kan få laddning? Finns det batteriladdare som man endast kopplar på batteriet så att den får underhålls laddning, utan att ha 220volt? Eller är det enda alternativet att bygga eget stag till ett 12-volts generator på motorn?
Sen en liten avstickare, vad säger bes. om att ha batteri i bak?

Tacksam för alla svar.

MVH Dennis

Motborgare
1 099 Inlägg
7 april 2010
_Beast_ skrev:
Tjena har en gammal opel som har 6-volts system. Har satt ett 12-volts batteri i bagageluckan för att kunna ha lite nyare stereo i bilen. Frågan är hur jag enklast gör så att den kan få laddning? Finns det batteriladdare som man endast kopplar på batteriet så att den får underhålls laddning, utan att ha 220volt? Eller är det enda alternativet att bygga eget stag till ett 12-volts generator på motorn?
Sen en liten avstickare, vad säger bes. om att ha batteri i bak?

Tacksam för alla svar.

MVH Dennis

Det finns 6-12V DC-DC omformare. Dessa är relativt dyra och jag tror inte det är rätt lösning. Du måste ha en som ger en spänning på 13.8V minimum för att acken inte skall sulfatera på stört.

Orsaken till att jag inte tror på den lösningen är att gamla 6V generatorer levererar mycket dåligt med ström. Vanligt är en uteffekt på 35W, vilket inte ger mycket överskott utöver tändningssystem och att driva halvljus. Faktiskt hamnar du redan på underskott. Så jag hade letat fram MIG:en och börjat svetsa stag till en extra generator.

Batteri i bagageluckan är inga problem bara det sitter fast. Köper du ett gele-batteri, så har du små problemer med väte som bildas under laddningen. Annars måste du göra en avluftning som går ut under bilen.

-- K

Sök