Nytt avgassystem till Volvo 940 kombi lågtrycksturbo

orest
7 april 2010 · 2 Inlägg

Hej!
Jag är ny här på forumet och har en fråga.

Den förre ägaren tyckte tydligen att det var roligt att installera ett 3.5tumsrör rakt igenom från början till slut inklusive katalysatorn, allt är ihopsvetsat i en "klump".
Problemet är att ägaren köpte vissa delar rostfritt och andra delar som nu har börjat att rosta.

Jag har ingen anledning att ha 3.5tum, det låter massa och effekten minskar tydligen om inte bilen har över 300 hästkrafter, och det har inte min även om den är lite trimmad och har lågtrycksturbo.

Så min fråga är följande:
Vad ingår i en så kallad halvsats? Är det allting hela vägen, eller bara till katalysatorn inklusive katalysatorn?
Kan man svetsa bort och installera en sådan istället då? Det som är efter katalysatorn, den bakre delen är rostfritt, dock 3.5".

Funderar på detta rostfria alternativet:

http://www.skruvat.se/Rostfritt-avgassy … 13836.aspx

Min bil:
MODELLINFO

Fabrikat: VOLVO
Modell: 940 kombi
Typ:    2.3 Turbo (lågtryck)
Årsmodell:    1998

TYPINFO

Motor: B230FK
KW:    99

Senast redigerat av orest (7 april 2010)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 april 2010 · 5 650 Inlägg

halvsats är allt efter katten dvs lite rör 2 ljudämpare

helsats är allt efter turbon dvs dowpipe katt rör 2 ljudämpare

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
orest
7 april 2010 · 2 Inlägg

Då är jag med.

Frågan är om det går bara, svetsa bort det efter katalysatorn och sätta in ett mindre rostfritt system, eller om jag måste byta ut allting, katalysatorn och det som är före och efter om det ska fungera.
Känns som det kan bli kostsamt, så jag söker billigare alternativ som ändå ska hålla.
Biltema säljer visst rostfritt med 10 årsgaranti för 2.600 kr.

deadmetal jägaren
14 april 2010 · 108 Inlägg

jag beställde min 2,5" halvsats på BSR för 2,600.
Blev helnöjd över de.

Gör Som Ford - Köp Volvo
_Wallis_
25 september 2010 · 4 506 Inlägg

Tänkte låna tråden lite då TS värkar vara nöjd me de svar han fått.
Jag är på jakt efter en helsatts då mitt avgassystem har gjort sitt. Jag vill dock helst slippa 3¨ pga traktor ljudet. Men jag hittar mer eller mindre enbart 3¨ system hmm Vill inte köpa något system i bondstål som rostar upp direkt. Några tipps?

Jag tänkte behålla original katten, pris runt 3.500 +- några hundralappar.

Vh W

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang