6380
Sök

Behöver hjälp med min Dator

259 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
När ja startar min dator så dör den efter ca 10min, någon som vet va felet kan vara?

Vore väldigt tacksam för svar!!

129 Inlägg
6 juni 2006
Kan bero på att datorn blir överhettad, tex CPU:n blir överhettad. Prova att öppna datorn och titta runt och lukta och känn på olika komponenter och delar som kan riskera att bli överhettade
( datorn har nämligen en tendens att stänga av sig självt om det inte lyckas att kyla den eller de komponenter som är överhettade ) , gör detta ej om du inte är så van vid att "pilla" i datorer.
Senast redigerat av Texas (6 juni 2006)

B | B E | C | C E

259 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
Testade det nu när den stängdes av men ingen del känns överhettad, vet du något annat de kan vara?

129 Inlägg
6 juni 2006
Har du nyligen bytt något grafikkort eller liknande?
För i vissa fall så kan det vara så att ett tex grafikkort kräver mer ström än vad ditt nätagregat har och då startar datorn om (hände min kusin för inte så länge sedan)

B | B E | C | C E

259 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
inte ändrat ngt på datorn under 2 år. skumma e att felet bara dök upp?!!

Kinna
146 Inlägg
6 juni 2006
kolla även så att fläkten i nätaggregatet snurrar och att den inte e för varm, för det kan också va felet

129 Inlägg
6 juni 2006
Hur gammal är datorn?

B | B E | C | C E

557 Inlägg
6 juni 2006
Plocka bort sidan av burken och låt den vara så. Testa och se om datorn beter sig bättre.

Kolla systemlogen om det är nånting som gått snätt där, den har hjälpt mig många gr. Lycka till

//Jerry

2 123 Inlägg
6 juni 2006
Ingen har tänkt på att det kanske kryllar av cookies, spyware och virus m.m som kan ligga och störa ?
Kör igenom med spybot search and destroy, ad aware och sedan virus skyddet.
Därefter kan du köra scandisk och en enkel defrag av alla hårddiskar.

259 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
Datorn är väl 2 år eller något sånt, har testat och startat den med sidokåpan bortagen, men samma sak händer sad

297 Inlägg
6 juni 2006
om det e dammigt så testa å dammsug datorn

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

1 161 Inlägg
6 juni 2006
H40GST skrev:
om det e dammigt så testa å dammsug datorn

/Gurra

ä de så bra?
har hört att de sista man ska göra ä o damsuga datorn pga att de blir statiskt i den o kan kortsluta hela skiten..
men ja kan ju ha fel iofs.

286 Inlägg
6 juni 2006
du det är sämre om du har damm i datorn damsug försiktigt!!Mitt förslag!!(om det är dammit annrs låt bli bara onödigt) har vat med om detta med en annans dator o då tog vi bara lita tryck luft!! hehe tongue

Inget kan vara för billigt, Bara för dyrt!

282 Inlägg
6 juni 2006
Säkert nät agget som är fel, eller CPU:n.. Tror inte dammet i datorn gör att den dör. går det starta den direkt efter den dött?

259 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
MrFredde skrev:
Säkert nät agget som är fel, eller CPU:n.. Tror inte dammet i datorn gör att den dör. går det starta den direkt efter den dött?

Ja det går att starta den men en gång efter den dött

424 Inlägg
6 juni 2006
det går att dammsuga datorn om du jordar dammsugaren mot ett element eller liknande

**// Toyota \\**

297 Inlägg
6 juni 2006
jag brukar dammsuga mina datorer lite då å då och har aldrig haft några problem efter det

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

361 Inlägg
6 juni 2006
DAMMSUG INTE DATORN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!         Kan ta kol på hela skiten!

Blås rent den med tryckluft istället.

Kan vara nätagget som är för klent eller håller på att ge upp. Annars formatera datorn å lägg in windows på nytt.
Senast redigerat av EOzIPped (6 juni 2006)

8 156 Inlägg
6 juni 2006
Prova att byta ut nätaggregatet (PSU). Inte för att man ska utesluta att det kan vara något annat problem, men jag tror inte på överhettning av processor/grafikkort då datorn borde bete sig annorlunda. (Dvs ge blue screens och hänga sig, eller sega sig. Dom nya processorerna minskar sin hastighet om dom blir överhettade.)
Det kan vara en temperaturkontrollerad fläkt som håller på att gå sönder eller som har gått sönder och som drar väldigt mycket ström när datorn börjar bli varm. Men att en fläkt ska dra så mycket ström så att nätagget kraschar är lite osannolikt. Då har man ett för svagt nätagg.

Det enklaste är att du provar ett annat nätagg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
6 juni 2006
EOzIPped skrev:
DAMMSUG INTE DATORN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!         Kan ta kol på hela skiten!

Blås rent den med tryckluft istället.

Kan vara nätagget som är för klent eller håller på att ge upp. Annars formatera datorn å lägg in windows på nytt.

En vän till mig fick sin dator förstörd efter att hans pappa dammsög den. Datorn var på och farsan dammsög nätagget. Dammet tog fyr och det slog ut decimeter långa lågor ut ur fläkten på nätagget. Opsie.

Som sagt. Man ska inte dammsuga, man ska blåsa. Jag föredrar förstås att göra det hela manuellt och plocka bort damm med pincett och bomullstoppar...
(Jag är dammallergiker dessutom.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök