4969
Sök

Köpråd av ljudsystem till saab 9-3 -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 maj 2010
Men jösses.........

Snackar vi Hertz EP5 här nu?

Det drar 44A vid 14.4V enligt Elettromedia...
http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hert … ch_eng.pdf

20mm2 räcker till det steget (kör själv med kusinen Audison SRx5 som har liknande spec, är avsäkrad med 60A och tar 20mm2 in)

Sluta jiddra nu folk o ta reda på FAKTAN wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
2 maj 2010
pattilatti2 skrev:
ja 65 menade jag. tog x en gång för mkt tongue men till 65amp så ska man ha minst 33mm2 smile

Skall man?
20mm2 får säkras av till 100A enligt EMMAs tabell.
Se sida 26 i regelboken wink
http://www.emmaatwork.com/download/rule … 202009.pdf

16 197 Inlägg
2 maj 2010
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
ja 65 menade jag. tog x en gång för mkt tongue men till 65amp så ska man ha minst 33mm2 smile

Skall man?

å ändå så brukar EMMAregler va överdrivna va gäller avsäkring(dvs att man kan utan problem köra med en 16mms kabel till 65amp)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 241 Inlägg
2 maj 2010
evilaudio skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Skall man?

å ändå så brukar EMMAregler va överdrivna va gäller avsäkring(dvs att man kan utan problem köra med en 16mms kabel till 65amp)

Sant.....men jag ahar ALLTID använt mig av deras tabell av ngn anledning wink
Trots att jag inte tävlar big_smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Nu känns det bättre. :-) Det var 44A efter deras pdf fil jag chansade efter när jag beställde allt big_smile
Men när man räknar blir det ju faktiskt runt 65 är inte det konstigt?

7 241 Inlägg
2 maj 2010
Tribbe skrev:
Nu känns det bättre. :-) Det var 44A efter deras pdf fil jag chansade efter när jag beställde allt big_smile
Men när man räknar blir det ju faktiskt runt 65 är inte det konstigt?

Beror på att de hänvisar till den dynamiska effekten när de anger music power.
De som räknade nu räknade på kontirnuelig drift med konstant effektuttag.

Den dynamiska effekten varierar ständigt så....

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Okej, aja hoppas bara jag har kvar bilen när grejjorna kommer... den gick nämligen sönder nydligen... ska beställa tid för felsökning imorgon.. men detta är lite offtopic.  Men hur är det? om jag inte öppnar kartongerna när sakerna kommer har jag då 30 dagar på mig att kunna lämmna tillbaka allt?

7 241 Inlägg
2 maj 2010
Tribbe skrev:
Okej, aja hoppas bara jag har kvar bilen när grejjorna kommer... den gick nämligen sönder nydligen... ska beställa tid för felsökning imorgon.. men detta är lite offtopic.  Men hur är det? om jag inte öppnar kartongerna när sakerna kommer har jag då 30 dagar på mig att kunna lämmna tillbaka allt?

Internetköplagen finns ju, sedan hur dne funkar i praktiken kan jag inte uttala mig om.
Skall även stå hos e-butiken du köpte ifrån om ångerrätt...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 maj 2010
räkna hur ni vill.. tongue resultatet är iaf, 65amp. 50% verkningsgrad:P typ---

men 21mm2 av den kabeln.. hehe..

33m2 rekomenderas till 5m 0.5v spänningsfall. vid de amperen. på 5m

21 761 Inlägg
2 maj 2010
Om man utgår ifrån specen så ger steget vid 14,4 V inmatad spänning 4x95 + 1x250 WRMS i 2 Ohm, vilket är den lägsta specade belastningen. Arbetsklassen är tydligen "Synchro D" och vad det innebär vet jag inte riktigt, därför utgår jag ifrån vanlig klass D med runt 70-75% verkningsgrad.

4x95 + 250 = 630 WRMS
630/14,4 = 43,75 A
43,75/0,7 = 62,5 A

Teoretiskt alltså ca 63 A vid full RMS-effekt i 2 Ohm, ungefär samma som pattilatti2 skrev fastän han använde en annan uträkning. 21 mm2 kabel kan användas för den strömförbrukningen eftersom den får ha upp till 100 A säkring enligt flera "vanliga" tabeller, det teoretiska spänningsfallet med 5 m lång kopparkabel blir ca 0,27 V och det funkar utan problem. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 maj 2010
mm. tack smile

dock funkar de nog än bättre med 33mm2 tongue de rekomenderas även de eft flera vanliga tabeller tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (3 maj 2010)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
Funderade lite över dörrarna... Behöver jag någon adapter till dom? Har sett på flera billjudsidor att dom säljer adaptrar till min bil..

Har fått hem allt jag beställt men inte packat upp och kollat på det ännu... sakerna kom redan i måndags..

Men förra veckan så dog laddtrycket i bilen så tänkte fixa den biten först.. vet ju inte vad det landar på för summor..

Funderade även på mdf.. finns ju olika tjocklekar? Vilken bör man kolla på? Samt var köper man den? internet/lokal byggfirma?

/Tribbe.

Sök