Port på fram eller baksidan? skillnad?

Alvila
12 april 2010 · 130 Inlägg

Tja håller på med med ett bygge och har fått sprängskiss på en låda av Ljudia.se tänkte höra om det spelar någon roll om man har porten på fram eller baksidan?

En del anser att man bör ha porten på framsidan långt ner. Kan an inte lika gärna ha den på baksidan i mitten långt ner bara man inte har något av elementens magneter precis framför porten?

..blir väldigt trångt på frontdelen av lådan med 2 st 12" och 4" port på 80cm bredd.

MVH

Senast redigerat av MrMums (12 april 2010)

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 april 2010 · 8 744 Inlägg

Ja porten ska sitta så nära framsidan på basen som möjligt, annars så kan det bli (eller rättare sagt det blir) fasfel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Jonas_C30
12 april 2010 · 108 Inlägg

Som ChriZtoffer sa, sätt de på samma sida som basen. Testade när ja byggde nya lådor att sätta den på ovansidan pga platsbrist och de lätt skit!

Alvila
12 april 2010 · 130 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja porten ska sitta så nära framsidan på basen som möjligt, annars så kan det bli (eller rättare sagt det blir) fasfel.

En del anser att man bör ha porten på framsidan långt ner. Kan man inte lika gärna ha den på baksidan i mitten långt ner bara man inte har något av elementens magneter precis framför porten?

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
TT-Avant
12 april 2010 · 6 851 Inlägg

MrMums skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ja porten ska sitta så nära framsidan på basen som möjligt, annars så kan det bli (eller rättare sagt det blir) fasfel.

En del anser att man bör ha porten på framsidan långt ner. Kan man inte lika gärna ha den på baksidan i mitten långt ner bara man inte har något av elementens magneter precis framför porten?

ChriZtoffer skrev:
Ja porten ska sitta så nära framsidan på basen som möjligt, annars så kan det bli (eller rättare sagt det blir) fasfel.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 april 2010 · 8 744 Inlägg

Det spelar ingen roll fasmässigt (eller jo lite kanske det gör) om porten sitter långt ner, långt upp, långt till vänster eller långt till höger, så länge som den sitter på samma sida som basen! Att sätta den på andra sidan lådan kommer bli helt knas men tja om det bara ska låta så går det väl.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tokken Team dBakuten
13 april 2010 · 3 453 Inlägg

Är det bara jag som tänker fyrkantig port?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Hedde Superhedde
13 april 2010 · 255 Inlägg

Till att börja med: Vad är det för bil? Att bara diskutera på vilken sida porten skall sitta på är irrelevant så länge vi inte vet något om resten av monteringen.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av DJ_Hedde (13 april 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Alvila
13 april 2010 · 130 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
Till att börja med: Vad är det för bil? Att bara diskutera på vilken sida porten skall sitta på är irrelevant så länge vi inte vet något om resten av monteringen.

Mvh Mattias Hedin

det är en Primera P11 (sedan, utan hatthylla, s40 stuk) det är en låda anpassad till 2st Zachry XLNT 1200 av Ljudia själva med en låda på 88L (totalt) med en 4" port - 28,7cm med aningen vinklad framsida

nått mer som du/ni behöver?

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
Rickard-v
13 april 2010 · 2 665 Inlägg

DJ_Hedde skrev:
Till att börja med: Vad är det för bil? Att bara diskutera på vilken sida porten skall sitta på är irrelevant så länge vi inte vet något om resten av monteringen.

Mvh Mattias Hedin

Helt rätt. Resten av monteringen gör större skillnad än var porten sitter.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Rickard-v
13 april 2010 · 2 665 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det spelar ingen roll fasmässigt (eller jo lite kanske det gör) om porten sitter långt ner, långt upp, långt till vänster eller långt till höger, så länge som den sitter på samma sida som basen! Att sätta den på andra sidan lådan kommer bli helt knas men tja om det bara ska låta så går det väl.

Igår sa du att det blir fasfel.

O idag säger du att det inte blir fasfel. Tror inte du att trådskaparen blir förvirrad av din dubbla budskap.

Fasfel i basområdet då krävs det långa avstånd från bas till port om det ska påverka.

Vid 60hz är våglängden 5,72meter.

Kolla på hemmahögtalare. Där sitter porten på framsidan eller baksidan. Högt upp eller långt ner. Som ni förstår så påverkas ljudet väldigt väldigt väldigt lite.

Men man ska vet att bassignalen alltid fasvänder vid portresonansen. Så fasfel blir det.
För under portingsfrekvensen ligger ljudet från porten i motfas(180gr fasvridning) jämfört med ljudet från basen.
Det är därför basnivån sjunker 12db oktav i en basreflexlåda o ca 6db oktav i en sluten som inte har samma utsläckning från porten.

Senast redigerat av Rickard-v (13 april 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 april 2010 · 8 744 Inlägg

Snälla Rickard, ta nu och läs igen vad jag skrev. Igår skrev jag att det blir fasfel om han monterar porten på basens motsatta sida, alltså baksidan av lådan, idag skrev jag att det inte spelar någon större roll för fasfel vart på framsidan (alltså samma sida som basen) man sätter porten! Jag har alltså inte ändrat åsikt eller skrivit annorlunda, bara vidareutvecklat. wink

Anledningen till att det nog kommer bli fasfel i TS bil med bas på framsida och port på baksida är för jag misstänker han tänker göra som många andra med sedaner, sätta basarna så dom spelar mot bakluckan och porten in genom skidluckan (eller tvärt om).

Senast redigerat av ChriZtoffer (13 april 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Alvila
13 april 2010 · 130 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Snälla Rickard, ta nu och läs igen vad jag skrev. Igår skrev jag att det blir fasfel om han monterar porten på basens motsatta sida, alltså baksidan av lådan, idag skrev jag att det inte spelar någon större roll för fasfel vart på framsidan (alltså samma sida som basen) man sätter porten! Jag har alltså inte ändrat åsikt eller skrivit annorlunda, bara vidareutvecklat. wink

Anledningen till att det nog kommer bli fasfel i TS bil med bas på framsida och port på baksida är för jag misstänker han tänker göra som många andra med sedaner, sätta basarna så dom spelar mot bakluckan och porten in genom skidluckan (eller tvärt om).

basarna sitter mot bagageluckan och det kommer porten också göra nu, kommer även sätta i ett 2,3 eller 4 st 3" trattar i hatthyllan för att få in mer bas i kupén, hur låter det?

Nissan Primera "Black Unique edit." (1997)
M_icke_
13 april 2010 · 3 466 Inlägg

Varför skulle porten sitta långt ner? Skulle de göra ngn skillnad mot att ha den i mitten eller långt upp?

Senast redigerat av M_icke_ (13 april 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
TT-Avant
13 april 2010 · 6 851 Inlägg

MrMums skrev:

ChriZtoffer skrev:
Snälla Rickard, ta nu och läs igen vad jag skrev. Igår skrev jag att det blir fasfel om han monterar porten på basens motsatta sida, alltså baksidan av lådan, idag skrev jag att det inte spelar någon större roll för fasfel vart på framsidan (alltså samma sida som basen) man sätter porten! Jag har alltså inte ändrat åsikt eller skrivit annorlunda, bara vidareutvecklat. wink

Anledningen till att det nog kommer bli fasfel i TS bil med bas på framsida och port på baksida är för jag misstänker han tänker göra som många andra med sedaner, sätta basarna så dom spelar mot bakluckan och porten in genom skidluckan (eller tvärt om).

basarna sitter mot bagageluckan och det kommer porten också göra nu, kommer även sätta i ett 2,3 eller 4 st 3" trattar i hatthyllan för att få in mer bas i kupén, hur låter det?

Hur menar du nu med trattarna, ska dem sitta i lådan och sedan upp genom hatthyllan, eller ska dem bara vara placerade i hatthyllan för att "leda" in ljudet i kupén?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
yellow740
14 april 2010 · 119 Inlägg

Om du vill ha trattar/rör genom hatthyllan tycker jag du ska ha dom genom lådan om basarna spelar framåt genom tex skidluckan! Fick ett bra tips av en bra bilstereo kille att prova det i en Ford Sierra för några år sedan! Det spelade bättre än alla andra tips jag fått...     Obs funkar även i volvo 740!  Bara lådan är rätt beräknad!   Lyssna på dom erfarna säger jag bara..... Lycka till

ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 april 2010 · 8 744 Inlägg

MrMums skrev:

ChriZtoffer skrev:
Snälla Rickard, ta nu och läs igen vad jag skrev. Igår skrev jag att det blir fasfel om han monterar porten på basens motsatta sida, alltså baksidan av lådan, idag skrev jag att det inte spelar någon större roll för fasfel vart på framsidan (alltså samma sida som basen) man sätter porten! Jag har alltså inte ändrat åsikt eller skrivit annorlunda, bara vidareutvecklat. wink

Anledningen till att det nog kommer bli fasfel i TS bil med bas på framsida och port på baksida är för jag misstänker han tänker göra som många andra med sedaner, sätta basarna så dom spelar mot bakluckan och porten in genom skidluckan (eller tvärt om).

basarna sitter mot bagageluckan och det kommer porten också göra nu, kommer även sätta i ett 2,3 eller 4 st 3" trattar i hatthyllan för att få in mer bas i kupén, hur låter det?

Du har ingen annan öppning inåt mot kupén som typ skidlucka? För så som du bygger nu så blir det nog mest din baklucka som kommer låta, att bara sätta trattar i hatthyllan kommer inte hjälpa till med att få in ljudet. Isåfall så är det bättre att bygga bandpasslåda och låta rören gå upp genom hatthyllan, om du inte har skidlucka då alltså.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
14 april 2010 · 6 851 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
att bara sätta trattar i hatthyllan kommer inte hjälpa till med att få in ljudet. Isåfall så är det bättre att bygga bandpasslåda och låta rören gå upp genom hatthyllan, om du inte har skidlucka då alltså.

Har han på detta sätt så blir det ju som en väldigt feluträknad bandpass låda han bygger, med konstig avstämning ;P

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
14 april 2010 · 8 744 Inlägg

Njaa som jag förstod det så tänkte han bara ha trattar upp i hatthyllan och basar samt portar bakåt, och då kommer ju inte trattarna göra nånting egentligen. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Rickard-v
14 april 2010 · 2 665 Inlägg

Ok chriztoffer nu har jag läst noga o det stämmer att du skrev så.

Men om lådan är 1meter bred o 0,3 dm djup så kan ju avståndet från port till bas vara kortare om den sitter precis bredvid basen på baksidan jämfört med längst åt sidan på framsidan.
Men du att det är bättre i alla fall att ha den på fram sidan 0,7meter bort eller 0,5 meter bort på baksidan???

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang