3279
Sök

Fråga om allmän bilelektronik? Hjälp vid inkoppling av AngelEyes, BMW E39

2 014 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Köpte tidigare en uppsättning framlyktor från Depo (ska bytas ut mot riktiga Hella-framlyktor framöver när pengar finns), den versionen som har både Xenon och AngelEyes. Deras version av AngelEyes är dock ingen större höjdare, fem små lampor i varje ljusring vilket inte ger ett vidare snyggt resultat vare sig utseendemässigt eller ljusmässigt då övriga ljus är 6000K.

Köpte därför ett eftermonteringskit med 6000K i form av 60+ LED och har idag sysselsatt mig med att försöka koppla in detta. Det var uppenbarligen en jäkla massa kablar som ska kopplas kors och tvärs i motorrummet, men för egen del tyckte jag att det verkade vettigare att skarva in dem på bilens befintliga kablage. Detta innebar dock att jag utelämnade ett till kitet medföljande relä samt säkring.

Då är frågan - innan jag nu sätter på parkeringsljuset/AngelEyes för första gången - vad är det värsta som kan hända? Man vill ju inte orsaka en kabelbrand så man nödgas byta ut en massa originalkablage. Om det bara vore så att ljusringarna ej fungerar alternativt en säkring i bilens säkringsbox går så är ju ingen större fara skedd, men man vill ju inte råka ut för större tråkigheter än så heller.

Så, återigen, vad är det värsta som kan hända?

Mycket tacksam för snabbt svar!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Tack för svaret, även om jag inte blev mycket klokare på det...

Jag har för mig att de nya ljusringarna borde dra mindre ström än de förra, just eftersom de är LED och de ska väl vara förhållandevis snåla.

Felkopplat borde det rimligtvis inte vara tycker jag... Både de nya och de förra ljusringarna har två kablar vardera... En svart samt en röd för de nya, en svart samt en lila för de förra. Jag kopplade helt enkelt svart till svart och rött till lila.

Kabelareorna är mestadels desamma... Först är det väldigt tunna kablar till bilens original kontaktstycke (kommer inte ihåg dimensionen i huvudet), sedan är det 2,5 en liten bit (denna del tillhör de förra ljusringarna) mellan två kontaktstycken och sedan är det återigen samma dimension som den förstnämnda, tunna fram till själva ljusringarna.

Den enda skillnaden i kabeldragningen borde väl vara just att jag utelämnade det relä och den säkring som kom med det nya kitet. Annars var det ju bara plus- samt jordkablar som fanns...

Som sagt, frågan är ens om man vågar testa om man nu riskerar att bränna en massa saker som kan bli dyra och/eller krångliga att ersätta.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Och det var till matningen av Xenon:t?
Alecci skrev:
Den enda skillnaden i kabeldragningen borde väl vara just att jag utelämnade det relä och den säkring som kom med det nya kitet.

Nix, det är alltså endast ljusringarna jag har bytt nu. Xenon sitter på halvljus och dimljus, och även om jag också kopplade in dem själv efter eget resonemang så har de fungerat perfekt fram tills nu och gör det fortfarande. Xenon är alltså inte inblandat alls i denna operationen.

Ska försöka slänga ihop en grov bild i Paint som visar vad jag gjort.

Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
OK, inget direkt konstverk, men i alla fall...

http://farm3.static.flickr.com/2768/4519189864_30c06d5da8_o.jpg

Där ser du skillnaden mellan före och efter.

Enligt kopplingsschemat som kom med ljusringarna skulle det dock sitta även ett relä mitt i allting samt en säkring mellan relät och pluspolen. Enligt medföljande kabelschema skulle man inte alls koppla in ljusringarna i bilens kablage, utan istället skaffa nya punkter för jord samt ansluta direkt till en pluspol.

Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Ok, då är jag med. Du har inte provat att mäta upp strömförbrukningen på ljusringarna? Det känns inte som att detta skulle förorsaka nåt problem iaf.
Alecci skrev:
Swedenrockers skrev:
Och det var till matningen av Xenon:t?

Nix, det är alltså endast ljusringarna jag har bytt nu. Xenon sitter på halvljus och dimljus, och även om jag också kopplade in dem själv efter eget resonemang så har de fungerat perfekt fram tills nu och gör det fortfarande. Xenon är alltså inte inblandat alls i denna operationen.

Ska försöka slänga ihop en grov bild i Paint som visar vad jag gjort.

Nix, tyvärr inte. Äger inte någon multimeter och kan inte ett dugg om el eller elektronik. Det är ett smärre mirakel att jag inte hade ihjäl mig själv när jag bytte Xenon-lampor i halvljusen och konverterade dimljusen till Xenon tidigare då jag gjorde allt efter eget huvud.

Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Inkopplingen är likadan, ringarna är kopplade parallellt.
Det enda som jag skulle invända emot är en eventuellt högre strömförbrukning eller om de nya kablarna är så pass klena att du borde säkra ner för att unvika kabelbrand om det mot förmodan skulle bli nåt fel nån gång i form av kortslutning.
Alecci skrev:
OK, inget direkt konstverk, men i alla fall...

http://farm3.static.flickr.com/2768/451 … 5da8_o.jpg

Där ser du skillnaden mellan före och efter.

Enligt kopplingsschemat som kom med ljusringarna skulle det dock sitta även ett relä mitt i allting samt en säkring mellan relät och pluspolen. Enligt medföljande kabelschema skulle man inte alls koppla in ljusringarna i bilens kablage, utan istället skaffa nya punkter för jord samt ansluta direkt till en pluspol.

Gott, låter som det börjar klarna lite här för oss bägge.

Så här ser det ut kronologiskt:

Original satt det Xenon-strålkastare men utan AngelEyes.

Dessa byttes sedan ut mot Xenon-strålkastare med AngelEyes, men där ljusringarna bestod av fem små lampor i vardera ring. Ljusringarna kopplades enligt instruktion in på befintligt kablage för parkeringsljusen. Original kablage till parkeringsljusen är 0,75 i kabelarea, medan ljusringarnas kablage som kom till de nya lyktorna är 2,5 i kabelarea.

Nu byttes alltså endast ringarna mot diton som innehåller SMD-LED. Kablarna som kom med detta kit är - precis som bilens originalkablar - endast 0,75 i kabelarea. Anledningen till att jag behöll en bit av kablaget på 2,5 är för att jag ville kunna använda de integrerade kontakterna i ljushusen. Det är alltså samma kabelarea i "början" och "slutet" av kabeldragningen, men kraftigare en liten bit i mitten.

Det borde alltså inte spela någon roll att jag utelämnat ett relä och en säkring? Som sagt, om det blir felkoder, en säkring går eller att det inte funkar kan jag ta. Det jag däremot inte vill ha är kabelbrand eller brända kretsar.

Än en gång stort tack för hjälpen och tack även för visat tålamod.

Commodum Habitus Ex

2 014 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
Gott, dina ord övertygade mig. Var ute och testade nu, det fungerade utmärkt!

Stort tack för hjälpen!

Commodum Habitus Ex

Sök