2401
Sök

Audi GTT Coupe byggs om.

Ombyggnation av min Audi GT Coupe från 1987 med 5 cyl 10V 2.2T motor.

1 031 173 Visningar
Uppdaterades senast 9 juli 2024
2 038 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#1022
Jadu, har strul med oljetrycket. Det ligger på 5 bar när motorn är kall, sen sjunker det till 1 bar när oljan blir varm.
Trodde prövat att byta olja och kör nu med 20W 50 och det blev knappt någon skillnad. Ska kolla oljetrycksgivaren så den inte kärvar imorgon eller på torsdag. Audi träff vore kul, men måste vara inom en mils radie i såna fall hehe


9 142 Inlägg
10 juli 2012
#1023
Nosliwe skrev:
Jadu, har strul med oljetrycket. Det ligger på 5 bar när motorn är kall, sen sjunker det till 1 bar när oljan blir varm.
Trodde prövat att byta olja och kör nu med 20W 50 och det blev knappt någon skillnad. Ska kolla oljetrycksgivaren så den inte kärvar imorgon eller på torsdag. Audi träff vore kul, men måste vara inom en mils radie i såna fall hehe

Fan va öken, ena skiten efter det andra hela tiden. hmm
Testa detta får du se vad som händer om du inte hittar något.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … are-32244/


HEAVY METAL
765 Inlägg
11 juli 2012
#1024
vad ska olje trycket ligga på ) Kommer inte ihåg riktigt.. men 5 bar vid kall motor låter ju helt ok..  Är detta på tomgång eller under körning ?    vid belastning borde olje trycket vara runt 5 bar även med varm motorn men på tomgång med varm motor har jag för mig att olje trycket inte brukar va mer än någongstans 1-2 bar... MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

9 142 Inlägg
11 juli 2012
#1025
Engen skrev:
vad ska olje trycket ligga på ) Kommer inte ihåg riktigt.. men 5 bar vid kall motor låter ju helt ok..  Är detta på tomgång eller under körning ?    vid belastning borde olje trycket vara runt 5 bar även med varm motorn men på tomgång med varm motor har jag för mig att olje trycket inte brukar va mer än någongstans 1-2 bar... MVH/ adde

När ja tänker efter lite så tror ja fan du har rätt. 5bar kall tomgång ner mot 1-2 varm tomgång och 5bar vid belastning. Så var det på min cab i alla fall innan oljetryckslampan börja spöka.


2 038 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#1026
fast nu ligger trycket runt 1-2 bar vid belastning när motorn är varm.


HEAVY METAL
765 Inlägg
11 juli 2012
#1027
Aj fan, ja det är förlite vid varm motor och med belastning om den nu visar rätt, hoppas på givarn eller eventuellt mätarn, va fan kan det va annars då då tro? / e
Senast redigerat av Engen (11 juli 2012)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

2 038 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#1028
skulle tippa på att oljan jag har kört med innan bytet (castrol magnatec Helsyntet 5W 40) Har rensat ur en hel del skit i kanalerna som inte biltema oljan man har kört med tidigare har tagit och förmodligen har det satt sig i givaren.
Bara en teori


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 juli 2012
#1029
Ingen teori jag skulle satsa pengar på. hmm
Min Coupé hade vid varm motor alltid runt 4,5bar när man gasade. (1,5 vid tomgång och typ 3 när man puttrade omkring i stan)

Även fast 2bar är tillräckligt rent teoretiskt så känns rätt Oljetryck ganska viktigt, så jag skulle nog inte köra många meter till. För det går fort!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
#1030
Jo jag undviker att köra med bilen. Sålänge oljan är kall så ligger den på 5 bar, men såfort oljetempen börjar stiga så sjunker trycket. Pumpen är ju flång ny dessutom...


HEAVY METAL
765 Inlägg
12 juli 2012
#1031
jo magnatechen rensar jävligt bra,, sjuk bra olja men man ska tänka sig för om man använder den i gamla bilar som i synnerhet gått på mineral olja!!    men men.. Vet inte hhur oljetrycks givarn ser ut men har fått för mig att det sitter ett filter av nått slag på den , kan det stämma ?  om det är så så kan det ju va så som du säger med ganska stor sannolikhet!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

2 038 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
#1032
Sitter en kolv i inn i pumpen med en fjäder under och sen givaren.


HEAVY METAL
765 Inlägg
2 038 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#1034
Hittade felet... ett iaf.
Kolven till oljetrycksgivaren som hade fastnat.

(dåliga bilder då jag har en forntids xperia)

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-a4b229f3c312b2a56cf1a1dc4810d0c8.jpg

Fick slipa till en tång så den gick in i hålet och försöka dra ut den. Tången gick av 2 gånger innan den väl kom ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77110/77110-6790472a123be3ed1326b3d901206f37.jpg

Var pulverlacken som hade smulat ner sig ifrån ventilkåpan och sedan satt sig i kolven... Sista gången jag pulverlackar... muttrarna till ventilkåpan var lite lösa eftersom pulverlacken har börjat nötas bort pga värmen... så fick dra åt dom. Samma hände med ena bromsoksbygeln.

Nu dör inte trycket helt. Det följer varvtalen vid varm motor. 1000varv 1 bar, 2000varv 2 bar osv. Så det är inte bra, men bättre än innan iaf.

Någon som har en teori?
Senast redigerat av Nosliwe (13 juli 2012)


2 038 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
#1036
Kollat båda, vid kall motor ligger den på 5 bar vilket den gjorde konstant innan renovering och innan strulet kom nu. samma enligt andra med GT couper. Lägger sig på 5 bar direkt när motorn är kall på tomgång.


HEAVY METAL
765 Inlägg
14 juli 2012
#1037
Coolt, skönt att du hittade ett fel iaf,, om den följer varvtalet verkar ju latio oxå,, är det oavsett hur du belastar motorn med gaspedalen, för du ska ju kunna få 5 bar i tryck vid full gas från 1500 varv och uppåt.!! fan vad skummt!!  Har du nå ventil slammer ?
Senast redigerat av Engen (14 juli 2012)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

2 038 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
#1038
Blir ventilknack efter att den har stått på tomgång i ca 30sek med varm motor
När den är kall så håller den 5 bar.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 juli 2012
#1040
Putteliten skrev:
Hmm, det är inte så att det sitter pulverlack i någon oljekanal upp till toppen då?

Det var faktiskt det första jag tänkte på när han nämnde att lacken kleggat igen givaren

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök