5601
Sök

Hjälp!! hur många grader ska oljan ligga på min b230ft??

15 april 2010
Trådstartare
Kan nån hjälpa mig hittar de ingen stans hur mycke oljan ska ligga på i grader för min ligger på 110 grader och jag tycker det är lite mycke..
men vad gör de för skillnad och är det något att vara rädd för att den är så varm ??

Mvh:Ted W

4 005 Inlägg
15 april 2010
volvo_940R skrev:
Kan nån hjälpa mig hittar de ingen stans hur mycke oljan ska ligga på i grader för min ligger på 110 grader och jag tycker det är lite mycke..
men vad gör de för skillnad och är det något att vara rädd för att den är så varm ??

runt 140 så ska du oroa dig. Där går gränsen för de flesta oljorna.

Men å andra sidan så har du turbo och har lite högre än 80-95 grader.

Bytt nyligen? vad har du för olja?

15 april 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
volvo_940R skrev:

runt 140 så ska du oroa dig. Där går gränsen för de flesta oljorna.

Men å andra sidan så har du turbo och har lite högre än 80-95 grader.

Bytt nyligen? vad har du för olja?

ja jag byte olja i förgår men hälde i feltemas racing olja kan de vara det som är felet??

16 april 2010
Trådstartare
vad rekomenderar ni för olja till min bil då??

Mvh:Ted

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 april 2010
volvo_940R skrev:
vad rekomenderar ni för olja till min bil då??

Mvh:Ted

jag körde vanlig magnatec oljan från castrol från autoexperten när jag körde 940 turbo funkade finte hade aldrig nå problem med oljebiten

936 Inlägg
16 april 2010
volvo_940R skrev:

Du oroar dig i onödan. Det är helt OK.
Feltema har bra olja. 140 grader är som sagt i högsta laget. Men temperaturer under 80 är inte bra det heller. Under 60 så är det kris, då ska man köra försiktigt. Vid 120 grader börja livslängden förkortas pga hög temp.
Håller du dig kring 110 så är det bara bra.

Mats

16 april 2010
Trådstartare
mats757 skrev:
volvo_940R skrev:

Du oroar dig i onödan. Det är helt OK.
Feltema har bra olja. 140 grader är som sagt i högsta laget. Men temperaturer under 80 är inte bra det heller. Under 60 så är det kris, då ska man köra försiktigt. Vid 120 grader börja livslängden förkortas pga hög temp.
Håller du dig kring 110 så är det bara bra.

Mats

okej så de har inte med att jag behöver till typ nån racingolja som rallybilar kör på?? för de har jag me hört att de kan hjälpa till att få ner graderna tongue

Sök