2016
Sök

Problem bakljus volvo 240

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
Hej.  har ett problem med min volvo 240 från 83-   när jag slår på halvljus så  lyser mina bakljus jätte svagt det syns knappt men när jag slår  av  halvljus till parkering så lyser dem stark som dem ska.

vad kan vara felet?  mvh ante.  cool

1 562 Inlägg
17 april 2010
ärja i säkringsdosa är vanligt på 240in

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
okaj. har provat gorma i dosan men de verkar inte vara de felet hmm

21 761 Inlägg
17 april 2010
Hände det plötsligt eller har du grejat med bilen nyligen?

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
det har funkat  tills igår sen dog de bara alltså  när jag har på parkerings så lyser de starkt som de ska men när jag her på  vanligt halv/hel ljus så lyser de svagt knappt så de syns hmm

21 761 Inlägg
17 april 2010
Spänningen till bakljuset kommer från säkring 15+16, mät på säkringarna vilken spänning det är när du har ljusomkopplaren i läge "halvljus" och även läge "parkering". Om spänningen är mycket lägre vid läge "halvljus" så borde felet sitta i ljusomkopplaren. smile

Hur lyser bakljuset när du har på varselljusläget?

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
alltså när jag har på varssel ljus så lyser dem stark som dem ska men inte annars ^^

21 761 Inlägg
17 april 2010
Mät spänningen på säkringarna när ljusomkopplaren står i de lägen som jag beskrev, blir spänningen betydligt lägre så får du kolla på ljusomkopplaren och även mäta på anslutningarna där. En vit kabel från stift nr 58 ska gå till säkringarna, då kan du mäta spänningen på nr 58. smile

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
aha den vita som sitter på omkopplaren den har smält ^^  vart ska den sitta vilken säkring? smile tänkte byta ut den kan ju vara de som är felet big_smile

21 761 Inlägg
17 april 2010
Okej, då borde det vara den kabeln som ställer till det. Kolla för säkerhets skull upp övriga kablar runtomkring så att de inte ligger och kortsluter, jag tycker inte att den vita kabeln ska smälta så där utan vidare. hmm

Den vita kabeln går till säkring 15 enligt elschemat, men båda säkringarna är byglade på inkommande anslutning så då bör det egentligen inte spela någon större roll ifall du sätter på 15 eller 16. smile

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
okaj smile provar de men iaf.  hur kan de lysa starkt som de ska på varsell ljus ? hmm

21 761 Inlägg
17 april 2010
Det funderar jag också på. Glödtrådsvakten är ju inblandad i det här, glömde bort den, från säkringarna går spänningen via vakten och sedan till bakljusen. När man har ljusomkopplaren i varselljusläge så kommer det spänning från den gröna kabeln till vakten, sedan från vakten till varselljusen.

Möjligen får bakljusen spänning från den vägen på något sätt, trots att varselljuset har en egen ingång på vakten. Det är iaf enda förklaringen jag kommer på just nu. smile

Om du plockar bort den gröna kabeln på ljusomkopplaren, lyser bakljusen lika starkt fortfarande?
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2010)

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
okaj smile du vet inte alla nummer som kablarna ska sitta på alltså på själva  * ljus kopplaren * smile

21 761 Inlägg
17 april 2010
Enligt elschema:

Stift S: Grön
Stift 15: Vit/Röd
Stift 30: Röd
Stift 56: Gul
Stift 58: Vit

77 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
okah tackar smile du  har inte möjligt het o fixa bild på ett el shema över säkrings boxen  med färger osv smile?

Sök