Fick tag på en jäkla fin 142 här i halmstad oxå,95% rostfri och har knappt varit rostlagad heller. Har satt i en b23et i den.. Köptes 28 november 2009. Målet är att bilen ska vara färdig tills vallåkra.
Info
MOTOR:
B23et med:
Mahle kolvar
M-stakar
405 topp
Ska i en STS-247kam sen
T3/T4 turbo (köpt)
38mm wastgate
Eget byggt grenrör
Kaross/väghållning:
Kommer att hållas orginal utvändigt och invändigt förutom en luisi ratt.
Bilstein hårdare stötdämpare
Lesjöfors fjädrar
Nya bussningar, leder runt om
Lite historia om bilen, skriven av förra ägaren
ja visst e det det lite historia kan jag berätta bilen kom mig tillkänna 1988 på nyårsafton vill jag minnas "skogsola" köpte den av första ägaren o trimma den lite grann .. han slängde i trean i kurvan hemma vid gården o fick sladd drog in i grannens trädgård blev lite bucklor å så .. så han fixa o dona .. lackade bilen i den fula blå färgen som syns under hatthyllan på sebastians bilder ..ola körde bara ett fåtal mil innan han sålde bilen till "pelle i mossen" uttalas "mössen" pelle som var dragracingfreak och körde ms med sin camaro z28 -69 tyckte att hans grabb som va typ 16år skulle också börja med dragrace fanns en klass som hette 16-årsdrag då passade 142 väl in med dubbla su egenkonstruerad höglyftande k-kam med portad planad topp väl in o skicket på bilen va perfekt ingen rostlagning behövdes ola hadde lackat bilen knappt ett år innan så det var bara att slänga ur inredd osv nu blev det inget 16-års drag dåligt med intresse så klassen las ner helt plötsligt vart vi inne på ett par år senare när pelle beslutat sig för att sälja närmre 1992-92 då "nicke" ville ha en billig o bra bil så blev det nicke köpte o besiktigade då vissa e glada i öl å så tillverkades nåra bucklor till på bilen nicke tröttna på bilen över en öl eller så och sålde den till tobbe min jobbakompis som osså byter bil samtidigt som kalsongerna och volvofreak som man e hadde ju bara 6 stycken besiktigade 164 o fyra 142 som också vart besiktigade hemma på gatan .. ser ju möjligheterna och skicket på bilen ! vill ha! så jag köpte bilen den vart ju fin å körbar o hadde bara gått....... 7500 mil.... skulle bara fixa lite med den så skulle jag ha den som bruksbil !!!!! blev som det blev fin kaross o bil höjde kraven efter hand här skulle lackas i svartblåmetallic precis som min 162 jobba som fan med ´bilen 1995 men sen vart nya projekt imellan så bilen har stått i mitt garage ända fram tills i höstas 2009 nov då jag känner att nån annan får ta över sätter ut bilen på annons = dåligt gensvar men en dag ser sebbe bilen oh det blir affär för han ser att den på här bilen slipper jag laga rost resten av livet han har förvisso mycket jobb ändå med bilen men slipper det tråkiga o kan koncentrera sig på det kuliga en liten kort historia från mig stephan"effe"gustafsson kämpa på nu sebbe så vi får se dig köra i sommar
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/effe16507.jpg]()
Nu e den på väg hem
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040713.jpg]()
Nu e den hemkommen
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040727.jpg]()
Börjat skrapa lite smått
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040786.jpg]()
Nästan färdig skrapad
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040817.jpg]()
Epoxy grund sprutad och karosskittat alla skarvar
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040823.jpg]()
Body sprutad
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040829.jpg]()
Epoxy grund sprutad, börjat spackla lite smått
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040797.jpg]()
Motorn som ska användas, ska målas om sen
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040826.jpg]()
Bilstein stötdämpare, Lesjöfors fjädrar
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040839.jpg]()
Nya och gamla turbon
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040881.jpg]()
Inpassning av motor
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040903.jpg]()
Motorfäste
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040908.jpg]()
Börjat att bygga grenrör
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040919.jpg]()
Mitt allra första grenrör färdigt, bara helsvetsning kvar. blev riktigt nöjd med det.
feb 28 2010
byggt insug idag, inte riktigt färdigt ännu
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040923.jpg]()
mar 02 2010
Svetsat grenrör nu. Var ett tag sen man svetsade tig så dom blev ej super snygga. medans jag gjorde de så svarvade farsan sridarhylsor
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040925.jpg]()
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040928.jpg]()
mar 05 2010
Blev ingen bra bild på downpipen men här kommer lite bilder på wastegaten. Blir att bygga ett fäste till downpipen och försöka få dit en generator nu i dagarna.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040929.jpg]()
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040930.jpg]()
Det va rätt trångt att få ner wastegate röret ihop med downpipen.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040931.jpg]()
mar 12 2010
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040938.jpg]()
Generatorn som det är tänkt att använda
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040944.jpg]()
Börjat linda grenröret
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040945.jpg]()
3" downpipe färdig
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040947.jpg]()
Fått ditt sjället nu, bara spridarhylsor kvar och lite vakum anslutningar
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040949.jpg]()
Provmonterade fronten o kylen för att se ifall spjället fick plats
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040950.jpg]()
Gjorde rent genomslagsgummit bak. Blev rätt bra.
mar 14 2010
Grejat med bilen idag lite, byggt generator fäste o gjort rent skruv o andra grejer.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040953.jpg]()
Lagt bromsoket i ett syrabad. Ska bara byta tätningar
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040954.jpg]()
Generatorfäste
mar 26 2010
Sådär ja nu har det hänt en del med bilen igen. Har köpt en koppling, blev en sachs 654 tryckplatta, 4puck sinter lamell och ett djupt svänghjul som är plansvarvat och anpassat för tryckplattan. Börjat montera framvagnen. Lagt en stor beställning ifån KG Trimning igen...Plockat isär motron mm.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040957.jpg]()
Motorn ner plockad. var i väldigt fint skick. ska byta lager i den, ringarna var helt nya.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040961.jpg]()
Kopplingen jag köpte
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040962.jpg]()
Börjat montera framvagnen. Rambenet ska målas längs fram oxå.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040963.jpg]()
Epoxy grundat motorrummet.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040966.jpg]()
Insuget nästan färdigt, ska bara dit med några vakum anslutningar
apr 10 2010
nu va det länge sen man uppdaterade tråden. har hänt mkt sen dess. Nu har den stått på hjulen för första gången sen november. motorn e näst ihop satt nu. Har viktat stakar o kolvar och veven är balanserad oxå.
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040991.jpg]()
underredet
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1040994.jpg]()
va tvengen att provmontera grenrör, turbo, insug och topp
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1050006.jpg]()
Ny balanserad vev o nya lager
![http://i745.photobucket.com/albums/xx98/se88e_k/P1050007.jpg]()
viktade kolvar o stakar
Info
MOTOR:
B23et med:
Mahle kolvar
M-stakar
405 topp
Ska i en STS-247kam sen
T3/T4 turbo (köpt)
38mm wastgate
Eget byggt grenrör
Kaross/väghållning:
Kommer att hållas orginal utvändigt och invändigt förutom en luisi ratt.
Bilstein hårdare stötdämpare
Lesjöfors fjädrar
Nya bussningar, leder runt om
Lite historia om bilen, skriven av förra ägaren
ja visst e det det lite historia kan jag berätta bilen kom mig tillkänna 1988 på nyårsafton vill jag minnas "skogsola" köpte den av första ägaren o trimma den lite grann .. han slängde i trean i kurvan hemma vid gården o fick sladd drog in i grannens trädgård blev lite bucklor å så .. så han fixa o dona .. lackade bilen i den fula blå färgen som syns under hatthyllan på sebastians bilder ..ola körde bara ett fåtal mil innan han sålde bilen till "pelle i mossen" uttalas "mössen" pelle som var dragracingfreak och körde ms med sin camaro z28 -69 tyckte att hans grabb som va typ 16år skulle också börja med dragrace fanns en klass som hette 16-årsdrag då passade 142 väl in med dubbla su egenkonstruerad höglyftande k-kam med portad planad topp väl in o skicket på bilen va perfekt ingen rostlagning behövdes ola hadde lackat bilen knappt ett år innan så det var bara att slänga ur inredd osv nu blev det inget 16-års drag dåligt med intresse så klassen las ner helt plötsligt vart vi inne på ett par år senare när pelle beslutat sig för att sälja närmre 1992-92 då "nicke" ville ha en billig o bra bil så blev det nicke köpte o besiktigade då vissa e glada i öl å så tillverkades nåra bucklor till på bilen nicke tröttna på bilen över en öl eller så och sålde den till tobbe min jobbakompis som osså byter bil samtidigt som kalsongerna och volvofreak som man e hadde ju bara 6 stycken besiktigade 164 o fyra 142 som också vart besiktigade hemma på gatan .. ser ju möjligheterna och skicket på bilen ! vill ha! så jag köpte bilen den vart ju fin å körbar o hadde bara gått....... 7500 mil.... skulle bara fixa lite med den så skulle jag ha den som bruksbil !!!!! blev som det blev fin kaross o bil höjde kraven efter hand här skulle lackas i svartblåmetallic precis som min 162 jobba som fan med ´bilen 1995 men sen vart nya projekt imellan så bilen har stått i mitt garage ända fram tills i höstas 2009 nov då jag känner att nån annan får ta över sätter ut bilen på annons = dåligt gensvar men en dag ser sebbe bilen oh det blir affär för han ser att den på här bilen slipper jag laga rost resten av livet han har förvisso mycket jobb ändå med bilen men slipper det tråkiga o kan koncentrera sig på det kuliga en liten kort historia från mig stephan"effe"gustafsson kämpa på nu sebbe så vi får se dig köra i sommar

Nu e den på väg hem

Nu e den hemkommen

Börjat skrapa lite smått

Nästan färdig skrapad

Epoxy grund sprutad och karosskittat alla skarvar

Body sprutad

Epoxy grund sprutad, börjat spackla lite smått

Motorn som ska användas, ska målas om sen

Bilstein stötdämpare, Lesjöfors fjädrar

Nya och gamla turbon

Inpassning av motor

Motorfäste

Börjat att bygga grenrör

Mitt allra första grenrör färdigt, bara helsvetsning kvar. blev riktigt nöjd med det.
feb 28 2010
byggt insug idag, inte riktigt färdigt ännu

mar 02 2010
Svetsat grenrör nu. Var ett tag sen man svetsade tig så dom blev ej super snygga. medans jag gjorde de så svarvade farsan sridarhylsor


mar 05 2010
Blev ingen bra bild på downpipen men här kommer lite bilder på wastegaten. Blir att bygga ett fäste till downpipen och försöka få dit en generator nu i dagarna.


Det va rätt trångt att få ner wastegate röret ihop med downpipen.

mar 12 2010

Generatorn som det är tänkt att använda

Börjat linda grenröret

3" downpipe färdig

Fått ditt sjället nu, bara spridarhylsor kvar och lite vakum anslutningar

Provmonterade fronten o kylen för att se ifall spjället fick plats

Gjorde rent genomslagsgummit bak. Blev rätt bra.
mar 14 2010
Grejat med bilen idag lite, byggt generator fäste o gjort rent skruv o andra grejer.

Lagt bromsoket i ett syrabad. Ska bara byta tätningar

Generatorfäste
mar 26 2010
Sådär ja nu har det hänt en del med bilen igen. Har köpt en koppling, blev en sachs 654 tryckplatta, 4puck sinter lamell och ett djupt svänghjul som är plansvarvat och anpassat för tryckplattan. Börjat montera framvagnen. Lagt en stor beställning ifån KG Trimning igen...Plockat isär motron mm.

Motorn ner plockad. var i väldigt fint skick. ska byta lager i den, ringarna var helt nya.

Kopplingen jag köpte

Börjat montera framvagnen. Rambenet ska målas längs fram oxå.

Epoxy grundat motorrummet.

Insuget nästan färdigt, ska bara dit med några vakum anslutningar
apr 10 2010
nu va det länge sen man uppdaterade tråden. har hänt mkt sen dess. Nu har den stått på hjulen för första gången sen november. motorn e näst ihop satt nu. Har viktat stakar o kolvar och veven är balanserad oxå.

underredet

va tvengen att provmontera grenrör, turbo, insug och topp

Ny balanserad vev o nya lager

viktade kolvar o stakar
Senast redigerat av Se88e_K (24 juni 2012)
0
0
0
0