Det går sakta men säker framåt med bilen. Plockat isär lådan nu för kontroll. Lådan var i mkt fint skick. Ska bara byta lager i den. Dumt att inte byta när man har isär den, för deet kostar inte så mkt med nya lager. Ska bygga nytt stolsfäste till förarstolen för jag satt lite högt upp även fast den var i det lägsta läget. Jag vill se lite mer kommentarer här nu med.
Det som ska bytas i vinter: Ventiler i toppen Dubbla ventilfjädrar STS247 kamaxel Nya stift( Har feltema stift i nu. satt i när jag köpte motorn) Bränslepump Spridare, varit uppe i 110% i duty cycle som mest när jag drog på och det är inte riktigt bra.
Under veckan kommer toppen att filas klar, slipas in ventiler mm. Adapterplatta mellan getrag 262 och M40 sprängkåpa kommer att fräsas och lite annas smått o gott.
blir en update utan bilder idag. Fått hem mina lager till växellådan så den ska ihop nu i dagarna. seimens deka 630cc och en henko 275lph är också hemma. La en beställning på en kamaxel o dubbla ventilfjädrar så nu börjar det komma in lite speedparts.
Nu har man köpt nya fälgar till volvon. Blev 17" plåtfälgar. Ska flytta centrumet på dom så att det breddas ca 3cm utåt. Växellådan ska monteras ihop i vinter. Mina gamla fälgar med däck är till salu. Däck har gått max 100mil. pris 3000kr med fälgar. skicka pm ifall nu är intresserade. Vill se lite mer kommentarer nu med.
Så det blev inga turbofälgar men detta ser jävligt bra ut!
Det fick bli 17" plåtfälgar, tror de kommer att bli riktigt grymt sen.
Grejade lite med växellådan igår. Nu är den nästan ihop igen med nya lager, packningar och packboxar. Lådan kan inte ha varit körd så hår för synkringarna var som nya lika så dreven.
Nu är växellådan ihopsatt. Ska bara göra nu schims till lagrena så att det blir rätt spel. Tillverkat ett nytt trigger hjul som ska sitta på remskivan. Hade problem med dålig trigger signal i höstas. Hade på tok för stort spel mellan givaren och svänghjulet. Är så in i bomben trångt där så jag valde att ha triggern på remhjulet istället. Har även gjort en ny fläns till utloppet på turbon. Orginal var det en rätt bra strypning, sen läckte den lite vid den inbyggda wastegaten. Har även tig svetsat ihop tryckrören. Nya ventilstyrningar är ipressade i toppen så nu är det bara att slipa in ventilerna.
Liten mini update. Nu har det hänt lite granna. Tillverkat ett nytt triggerhjul och fäste för jag fick dålig signal med det gamla jag hade. Turbon har fått sig en liten snabb polering. Sen har man gjort lite andra små grejer.
Blir en liten uppdatering utan bilder. Har beställt en sotningssats och lamell för jag bytt till bmw låda. Lämnade in tryckrören på blästring med så att det blir en fin yta att lackera på, skönt att slippa slipa en massa.
Fått hem en ny 4puck lamell till bmw lådan, sotningssats, lite oljefilter, oljetrycksmätare och tändstift. Har lackerat tryckrören, olje catchtanken och insuget i svart krymplack. Det syns inte på tryckrören och insuget för det tar ett par dagar innan det syns. Snyggat till lite med kablar mm i motorrummet. Annars har det inte hänt så mkt mer.
Nu har det hänt lite mer med bilen. Modefierat anlutningen på ventilkåpan för vevhus venten, för anlutning lossnade hela tiden. Bytt pinnbultar i toppen. Ventilerna slipade i 30gr/45gr vinkel för bättre flöde. Gjort färdigt flänsen till turbon. Sen lite andra små grejer.
Nya pinnbultar
Ventiler slipade
Ny fläns till turbon då det läckte ifrån den pluggade wastegaten och så var det en rätt bra strypning i utloppet.
En sak jag tänkte på, du har väl öppen vevhusventilation? Tycker du ska ta och plocka bort filtret och koppla in före turbon så du får vacuum, de mår vevhus, packboxar etc bättre av