Opel Corsa 2,0 16v (Recerfarmor)

Cassius Hobbymekaniker
7 maj 2010 · 470 Inlägg

Problemet är fortfarande att då bakvagnen ska uppåt går den inte rakt upp, den går snett framåt vilket kommer att orsaka enorma brytningar!

Ring SFRO, med den där bakvagnen kommer den aldrig igenom! Och vilken tredje väg tänker du på med besiktningen? Regbes hos SBP är kört, ombyggt fordon bygger på att du använder färdiga lösningar som du bygger in i din bil. Ska man göra som du, dvs göra egna lösningar blir det automatiskt amatörbyggt fordon och då ska man verkjligen ta kontakt med SFRO direkt! Hur kul vore de om du bygger klart din bil och sen blir den underkänd på en massa punkter och du står med en hög skit som kostat tusentals och åter tusentals kronor att få ihop och enormt mycke tid och slit!


Det är inte fel att tänka utanför ramarna, tvärtom! Men att vara så envis så att man vägrar lyssna då någon kommer med goda råd är ganska dumt... Du kommer att ångra dig senare!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
OpelMannenRacing Allmänt galen
7 maj 2010 · 219 Inlägg

Säger som Cassius, den där bakvagnen kommer aldrig bli godkänd, och än mindre funka! men vägrar du lyssna då du får väderfulla och bra råd så är de ditt problem, kom inte och gnäll sen när inget funkar och du aldrig får klart bilen bara...

Cassius Hobbymekaniker
10 maj 2010 · 470 Inlägg

Problemet är att fram på 740in rör sig benet rakt upp och ner, de kommer de inte göra som du gjort! Det kommer byta uppe i tornet ner genom hela benet och i kulbulten eftersom bakaxeln sitter framåt och rör sig i en båge uppåt!

Hänger du med? Annars kan jag skissa upp en bild som förklarar bättre!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cassius Hobbymekaniker
10 maj 2010 · 470 Inlägg

Se nu.

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/bakvagn-1.jpg

Det kommer att bryta i topplagringen, och har du monterat den ordentligt, som man bör, så kommer de bryta genom hela benet eftersom den är fast monterad i toppen!

Att de funkar original beror på att du har en bussning som tar upp brytkrafterna i rätt riktning (på bilden är de dom nedre modellerna, och det röda är bussningen som den ligger) Säg att du har ett stumt ledlager där istället, vänder du ledlagret så att du i bilens riktning ser rakt på hålet kommer du bryta sönder lagret eftersom det inte kan snurra åt det hållet, ser du rakt igenom hålet då du ser från sidan av bilen så kan de snurra med axelns rörelse! Infästningen upptill är en enkel bult och en mjuk gummibussning som också kan flexa. Dom sakerna är designade för att ta upp rörelser den vägen!

Den här modellen av upphängning skulle fungera.

http://www.solsticeforum.com/photopost/ … sion_2.jpg

Du skippar bara den övre A-armen och fäster topplagringen i ett torn som på 740in, då får du inte samma brytkrafter! Kompletterat med ett ledat stag i båda ändar som går från den nedre armen förslagsvis till std infästningen för bakaxeln har du en stadig konstruktion som är bra! Att komma på egna lösningar på bakvagnar som fungerar bra när några av världens smartaste människor inte sysslat med annat i 100 år är näst intill omöjligt, vill du få de att fungera, kopiera någon annan upphängning!

Och som jag redan sagt flera gånger, kontakta SFRO!!!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cassius Hobbymekaniker
11 maj 2010 · 470 Inlägg

Nu förstår du inte ett smack av vad jag försöker säga dig!

Om du bryter 8mm i fjäderbenet åt sidan kommer du bryta i topplagringen som fram på en 740 inte är avsedd för sånna brytningar! Är du med?

Vikten av bilen har jag inte räknat med eftersom den är irrelevant!

Dom nedre bilderna på första bilden är hur dämparen sitter original, då har du fjädern mitt på den bakaxel armen som går ut. Den nedre bilden är en dubbel a arms framvagn, samma typ som används i F1 så om du menar att de är den som de inte går svänga med är du helt ute och cyklar!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Cassius Hobbymekaniker
12 maj 2010 · 470 Inlägg

Krtaz skrev:

Cassius skrev:
Nu förstår du inte ett smack av vad jag försöker säga dig!

Om du bryter 8mm i fjäderbenet åt sidan kommer du bryta i topplagringen som fram på en 740 inte är avsedd för sånna brytningar! Är du med?

Vikten av bilen har jag inte räknat med eftersom den är irrelevant!

Dom nedre bilderna på första bilden är hur dämparen sitter original, då har du fjädern mitt på den bakaxel armen som går ut. Den nedre bilden är en dubbel a arms framvagn, samma typ som används i F1 så om du menar att de är den som de inte går svänga med är du helt ute och cyklar!

1. på volvon är avsåndet mällan fästet i länkarmen och hjulcentrum längre. alltså är brytningen ogrilnal större än vad den blir nu..

2. stötdemparna är till för att hålla upp bilen... så jag anser att vikten är i högsta grad relevant..

3.  jag fattar inte alls.

4. jag känner inte att vi kommer någonstans på den här diskutionen.. bakaxeln är klar. den kommer hem igen på tisdag hoppas jag.
när du ser hur jag gjort och jag  kan förklara tror jag att du förstår bättre.. efter som jag är väldigt dålig att förklara med text..

1. På volvon sitter det en a arm undertill mer eller mindre, precis samma konstruktion som jag försöker få dig att använda istället med en bärarm monterad rakt in sett från sidan, inte åt vänster/höger sett från sidan som corsa axeln är fäst. Du vill ha ledpunkten på ett helt annat ställe. Och eftersom du skulle få spårvidds förändringar vid fjädring om du har bärarmen för kort eller lång är den designad för att benet ska röra sig minimalt i sidled och då kommer du även ifrån brytningar.

2. Stötdämparen har absolut inget med att hålla uppe vikten på bilen att göra, det har fjädern! Hade bilen varit tyngre hade förvisso de brytningar du kommer få blivit känsligare och du hade fått brottanvisningar eller problem med hållbarheten betydligt snabbare!

3. Den första bilden jag la upp har jag ritat samma händelse med både fjäderben monterat dom du gjort och original dämparens position.

4. Jag känner detsamma, därför ska jag inte envisas mer! Gör du fel så du lär dig. Men du bör FORTFARANDE ringa SFRO! Vill du verkligen ha en bil som inte går att besikta?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
OpelMannenRacing Allmänt galen
1 juni 2010 · 219 Inlägg

känns som den där kommer gå bra rakt fram på plan mark, men så fort den ska svänga kommer hela skiten slitas sönder och du kommer stå där och grina för att du inte vågade lyssna på folk smile
Men men, lycka till, du kommer få sveriges fulaste Corsa A iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang